Мобілізація авто: у кого та за яких умов вилучатимуть транспорт [ Редагувати ]
Автомобілі українців для фронту! За новим законом про мобілізацію, працівники ТЦК можуть вилучати транспорт громадян та організацій на потреби Збройних Сил України. Транспорт потрібен для перевезення військових, підвозу продуктів, боєприпасів.
А ще це по суті, розхідний матеріал, адже машини наших захисників - постійно під прицілом ворога. То чиї автомобілі найпершими підпадають під мобілізацію? А який транспорт, навпаки, не вилучатимуть? Ніна Коломієць з'ясовувала.
На "запорожці" на ралі в Монте-Карло! Киянин Роман Щипков показує свої автомобілі, на яких не раз ставав чемпіоном перегонів.
Роман Щипков, майстер спорту України з автомобільного ралі:
До речі, це автомобіль, котрий брав участь, вперше ми з сином проїхали власним рухом 7 000 км взимку на цьому автомобілі повністю оригінальному.
За роки захоплення автоспортом Роман зібрав колекцію ретромашин. Одні - потрібні для змагань, інші - йдуть на запчастини.
Роман Щипков, майстер спорту України з автомобільного ралі:
Власник більш ніж 5 автомобілів офіційно, і в мене ще є декілька автомобілів по довіреності...
Чоловік припускає: його старенькі авто можуть потрапити у поле зору військкомів. Новий закон про мобілізацію дозволяє вилучати на потреби ЗСУ автівки у громадян, які мають у власності більше як один транспортний засіб.
Роман Щипков, майстер спорту України з автомобільного ралі:
Наприклад, можна прийти до мене і сказати: "Пане Роман, у вас два "запорожці". Давайте ми у вас один мобілізуємо". Будь ласка, по-перше, це машина 70-х років, для неї потрібні спеціальні запчастини, які взагалі дуже складно купити, по-друге, такий автомобіль - може тільки перевозить продукти, і то сюди небагато їх поміститься.
Ніна Коломієць, кореспондент:
Норма про вилучення автомобілів для потреб військових - не нова, наголошують парламентарі. Вона діяла і до повномасштабного вторгнення росії. Але - важлива деталь - поширюється вона не на всі машини, а здебільшого на спецтранспорт, яким можна перевозити особовий склад, боєприпаси та військову техніку.
Федір Веніславський член Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки:
Мова йде про автобуси й мікроавтобуси, які призначені для перевезення особового складу, і про автомобілі підвищеної прохідності. Тобто це різноманітні позашляховики, і особливо це автомобілі типу пікап, на які можна встановити відповідні зразки озброєння, для того щоби виконувати завдання. Про легкові автомобілі мова в принципі не йде, тому перейматися громадянами України, які мають у власності легкові автомобілі точно не потрібно.
І випадки, коли автомобілі вилучали на потреби фронту вже були - розповідають українські автоперевізники.
Володимир Балін, Віцепрезидент Асоціації міжнародних автоперевізників:
У нас були факти, коли були вилучені транспортні засоби. На жаль, якщо говорити про машини євро-5, євро-6 - ЗСУ не завжди має якісне паливо, щоб їх заправляти, не завжди має можливість їх обслуговувати вчасно, і такі машини, якщо їх вилучили, вони будуть стоять під забором десь у військовій частині, це неприпустима ситуація.
Утім, є у законі й винятки. Наприклад, якщо автомобіль фактично годує свого власника, вилучити його не можуть.
Антон Башловка, адвокат:
Якщо знову ж таки в людини транспортний засіб є основним джерелом її доходу, тобто я не знаю, людина там таксує або перевозить вантажі, або там ще щось, то цю машину вилучити не можна.
Також - наголошує правозахисник - забирати автомобіль просто на вулиці, військові не мають права. Усе має відбуватися за процедурою.
Антон Башловка, адвокат:
Це ж не просто ти на своїй машині їдеш, я не знаю, тебе там зупинили на блокпосту, там тобі дали копняка, з машини вивели, сіли й забрали її. Звичайно, ні. Коли цей автомобіль буде вилучатися відповідною комісією там чи якусь там посадовою особою, має бути складений акт вилучення цього автомобіля.
У профільному комітеті Верховної Ради обіцяють контролювати баланс, щоб вилучення автомобілів на потреби ЗСУ не стали фатальними для роботи компаній.
Федір Веніславський член Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки:
Постанова Кабінету Міністрів України має передбачати пропорційне вилучення транспортних засобів у всіх підприємств, установ, організацій відповідної галузі для того, щоб не було таких випадків, що в одного підприємця вилучають там 80% транспортних засобів, а в другого лише там один, чи два, чи п'ять, чи 10, ми передбачили, що це має бути пропорційно.
Підприємці, у кого бізнес пов'язаний з перевезеннями, знайшли спосіб уберегти робочий транспорт від реквізиції. Вони добровільно купують і передають ЗСУ саме ті автомобілі, у яких є потреба на фронті.
Володимир Балін, віцепрезидент Асоціації міжнародних автоперевізників:
Транспортні асоціації, зокрема наша, регіональні представники співпрацюють з керівниками таких центрів, з'ясовують потребу в тих чи інших транспортних засобах і скидаються, купують і передають. ЗСУ отримує той рухомий склад, який йому потрібен - це можуть бути джипи, це можуть бути невеличкі вантажівки або великі вантажівки. А перевізник використовує транспортні засоби, які є у його власності, це його господарська діяльності, заробляє гроші сплачує податки.
У законі прописано, що вилучений транспорт слід повернути після демобілізації. Якщо автомобіль буде пошкоджено чи знищено - закон передбачає його власнику грошову компенсацію.