Хто розкручує маховик вуличних протестів? [ Редагувати ]
Привид протесту бродить Україною. Протестують - усі! За що тільки українці не боролися цієї осені. Цілі міста повставали проти підвищення цін на проїзд. Страйкували шахтарі і транспортники. Погрожували протестами лікарі і вчителі.
Звісно, не обійшлося і без "анфан терібль" української політики - "євробляхерів". Їхні протести були найбільш масштабними, проте... і найменш ефективними. Намагались заблокувати півкраїни, але змінити державних рішень не змогли.
Чому? Та що це взагалі таке? Сезонне протестне загострення чи щось більше?
Олена Зоріна продовжить тему.
Протести "євробляхерів" охопили понад півсотні міст!
"Мужики, давайте сюда!"
"Не пускають. що я зроблю?", - говорить Сергій, водій тролейбуса.
"Сейчас здесь постоим. Если это не поможет - поедем в Киев, перекроем полностью Киев, "Круговую", чтобы депутаты не смогли выехать со своих загородных домов", - говорить Вадим - учасник акції
Та результат - зіпсовані нерви сотень тисяч людей і кілометрові черги. А все тому, що "євробляхери" вимагають скасувати закон щодо розмитнення їхніх авто.
"При чому тут я, до того - що у них "євробляхи" якісь", - обурюється Олександр, водій фури
"Я сутки ехал, я хочу ехать домой! За "три рубля" покупать машины и хотят на них ездить. Я за вот эту машину заплатил государству приличную сумму денег", - обурений Євген, водій.
Перекриття доріг - це, так би мовити, новий тренд серед пікетувальників. Заборгували зарплату, немає опалення або дошкуляють інші комунальні чи соціальні проблеми... Причини можуть бути абсолютно різні. Чому люди дедалі частіше виходять на проїжджу частину, ніж до державних установ? Та чи завжди це дієво?
Сміла, Тернопіль, Кривий Ріг, Чернігів, Київ... Це хроніка подібних протестів за останні тижні.
"Протестна активність багато в чому пов'язана з виборами", - переконаний Олексій Якубін, політолог.
Крім політичних бонусів, такий протест збільшує шанси досягти свого. Та все залежить від тактики демонстрантів.
"Перехід до нових типів протестів, пов'язаних з дорогами - безпосередньо пов'язаний з тим, що старі типи протесту перестали діяти. Влада перестала звертати увагу на зібрання людей під будівлями, тому протести почали переходити в більш радикальніші засоби", - зазначив Олексій Якубін, політолог.
А ще - це загальносвітовий тренд. Приміром, схожі демонстрації, які вже охрестили протестом жовтих жилетів, відбуваються у Франції. Але Україна - не Франція, кажуть експерти.
Та й протест "євробляхерів" - не через ціни на пальне, а геть через інше.
"Є дві вимоги - забрати з формули обрахунку вік автомобіля і тоді абсолютно всі будуть в однакових умовах. Інша - щоб для ветеранів АТО, для інвалідів війни, дитинства та багатодітних сімей, щоб вартість розмитнення була ще нижча", - заявив Олег Ярошевич, співзасновник і керівник ГО "Авто Євро Сила".
"Тут питання в бізнесі і кормушці корумпованих чиновників і тих людей, яких я називаю "євробляхабізнесменами", які організовували цей бізнес. Українці, які є власниками литовських фірм, які поставлять за певні гроші автомобіль на литовську реєстрацію", - говорить Олег Назаренко, генеральний директор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів.
Купити та оформити "бляху" - можна через Інтернет, ба навіть - просто неба. "Сірі" схеми й шалені заробітки. Навряд чи хтось просто так захоче від цього відмовитися.
"1,5 млрд євро кожен рік опиняється в кишенях "євробляхабізнесменів". Приїжджає караван 100 автівок на кордон, там вже чекають корумповані митники. Підвозять автобус, з якого виходить 100 білорусів або 100 молдаван, кожен сідає в цю автівку, проїжджають кордон, оформляють, ці білоруси повертаються, знову сідають в автобус і їдуть", - розповідає Олег Назаренко, генеральний директор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів.
Він більш ніж 20 років знає, що таке "євробляхи". Сам їздить, й іншим допомагає їх ремонтувати. Валерій - власник автомайстерні в Чернівцях:
"Автомобілі, які ми беремо - люди приганяють, то вони уже потребують технічного оновлення. Тобто, ходову поміняти, фільтра, масла. Автомобілі користуються попитом до 3,5 тисяч євро".
Але демонстрантів-"євробляхерів" Валерій не підтримує. Бо, каже, люди самі не розуміють, чого протестують.
"Всі кричать: ми хочемо розмитнення, - їх штучно в оману ввели. Вони зараз створили організацію в Литві - це вчора мені стало відомо, - яка називається "АвтоЄвроЛіга". "АвтоЄвроЛіга" передбачає те, що ти повинен зняти з тої фірми, на яку ти поставив, поставити на цю "АвтоЄвроЛігу" і це коштує 500 євро", - стверджує Валерій Аіріній, власник автомайстерні, громадський активіст.
Лідери "євробляхерів" не приховують: гроші справді збирають.
"Це є членські внески, це абсолютно нормальна процедура. 700 гривень на рік - це з кожного активіста. Це витрати самі звичайні - на оренду, на світло, на папір", - говорить Олег Ярошевич, співзасновник і керівник ГО "Авто Євро Сила".
Внески-внесками, та протести "євробляхерів", як і інших, хто перекриває дороги, не зовсім в площині закону. Бо за це в Україні передбачена кримінальна відповідальність - від штрафу до трьох років тюрми.
"Как только будет возбуждено первое же уголовное дело по факту перекрытия дорог, я думаю, что будет заявлено большое количество потерпевших. Мы можем получить огромное количество еще и гражданских исков. Потому что перекрытие дороги - это нанесение ущерба конкретным предприятиям, в т.ч., тем же самым автоперевозчикам, которые недополучают прибыль", - наголошує Ігор Черезов, адвокат.
Та запобігти таким протестам заважають прогалини в законах. Аби провести подібну акцію - достатньо повідомити місцеву владу. А буде перекриття руху чи ні - це вже самі пікетувальники вирішують. Крім того, й самі вони хитрують. Мовляв, нічого не перекриваємо, а лише по зебрі ходимо.
"Оці протестувальники шукають шпаринки, щоб сказати, що те, що вони роблять, - воно не підпадає під різні важливі санкції", - говорить Олексій Якубін, політолог.
Протести "євробляхерів" хоч і оголошувались як безстрокові, на другий день - припинились. Демонстранти раптово змінили тактику.
Чи-то подіяли попередження поліції про затримання активістів, чи-то порушені кримінальні справи злякали, чи-то йдуть якісь кулуарні домовленості й торги... Можливо, тут не обійшлося без політики. І вже на новий протест "євробляхери" вийдуть під прапорами якоїсь політичної сили.
***
Президент України сьогодні підписав закони, які легалізують автомобілі, що були ввезені з порушенням митного та податкового законодавства.
Петро Порошенко підкреслив: усі сплачені кошти підуть до Пенсійного фонду на покриття його дефіциту та на індексацію пенсій. Президент вимагатиме регулярних фінансових звітів від фонду.