Авіаперевізники-лоукостери можуть залишити небо України [ Редагувати ]
Ще рік тому Україна та Євросоюз домовилися про "відкрите небо". Це мало здешевшити авіаперельоти українців до країн ЄС.
Але угода так і залишилася на папері, а квитки в Україні, чи не найдорожчими в Європі.
Чому літак для більшості українців досі залишається - розкішшю, а не засобом пересування - в наступному сюжеті.
Авіаквитки в Україні в рази дорожчі, ніж у Європі, хоча відстань одна й та сама. Розберемося, з чого складається ціна.
Ми платимо за: оренду літака, паливо, аеропортовий збір, проліт над територією кожної країни, за аеронавігаційний супровід, стоянку лайнера в аеропорту та його обслуговування.
"Законом "згори" встановлюється вартість послуг усіх аеропортів по всій країні. Чому б не надати це право місцевій владі? Може б, вони знизили ціни для перевізників, котрі, наприклад, здійснюють польоти в середині країни?", - говорить Акош Буш, генеральний директор авіакомпанії Wizz Air Ukraine.
"Коли на ринку створені якісь монополії, а ці монополії створені з авіаційним паливом, з аеропортовими зборами, з присутністю на ринку України однієї-двох авіакомпаній, які виконують основні польотні програми, безумовно такі монополії дозволяють тримати досить високу вартість перельоту", - говорить Аркадій Маслов, віце-президент асоціації лідерів турбізнесу України.
"Якщо ми порівнюємо з Європейськими країнами, то там з 96-го року діє так зване "спільний авіаційний простір", або як ми його називаємо, відкрите небо.
Це коли будь-яка компанія, зареєстрована в Європі, може працювати чи мати польоти в будь-який аеропорт, якщо вона має відносини з аеропортами. і це дало величезний поштовх для розвитку", - говорить Василь Шевченко, перший заступник міністра транспорту і зв'язку в 2008-2010 рр.
Україна з Євросоюзом ще рік тому домовилися про "відкрите небо". Але угода так і залишилася на папері. Поки що правила допуску авіакомпаній на український ринок і розподілу маршрутів тільки стають жорсткішими.
"Дуже сильно ускладнився допуск нової авіакомпанії на ринок, тому що їй по-суті, потрібно шукати українського партнера, і друге - їй потрібно як мінімум рік літати в Україну внутрішні рейси, щоб потім мати право хоча б претендувати на міжнародні та на чартерні міжнародні", - говорить Катерина Іщенко, юрист.
Два тижні поспіль авіаперевізники виходили на акції протесту. Кажуть - Державіаслужба, по суті, "викручує руки" всій галузі.
"Йде чітке лобіювання інтересів однієї авіакомпанії, ринок зливається під одну авіакомпанію. Ми порушили питання польотів на внутрішніх лініях. У Росії це є, там дотуються ці польоти. У нас немає такої системи.
Ви виходите на внутрішній ринок - там паливо, ПДВ, вам його не повертають. Ціна цього квитка стає космічної", - говорить Микола Марченко, Голова правління асоціації авіаперевізників України.
З'явилися навіть чутки, що лоукостери можуть повністю залишити український ринок.
"Новий порядок авіаперевезень встановлює правила, які не дозволяють міжнародним авіаперевізникам розвиватися. Це нас дуже злякало. Зараз ми обслуговуємо набагато менше напрямків, аніж планували цього року", - говорить Акош Буш.
Нарешті, відлуння скандалу докотилося до уряду, спірний наказ - призупинили. Авіатори збираються на чергові переговори з Державіаслужбою та новим міністром інфраструктури.
А поки чиновники та бізнесмени ділять небо, багатьом громадянам довелося відмовитися від польотів - не по кишені.
Валентина Левицька, Новини, телеканал "Інтер".