Єдина православна країна Африки святкує Великдень [ Редагувати ]
Цього дня Великдень відзначає весь православний світ. Росіяни, греки, болгари, серби, грузини, вірмени. Святкують Хрестове Воскресіння і в Ефіопії. Це єдина православна країна "Чорного континенту" - тут у християнство навернулися навіть раніше, ніж у Європі. Ефіопська церква має "свою частину" в храмі гробу Господнього (один із 3-ох мудреців, волхвів, які прийшли привітати Ісуса з народженням, був ефіопом). Наталя Гуменюк повернулася з Африки і бачила, як готувалися до Великодніх свят ефіопські православні.
Вже о п’ятій ранку у соборі Святої Трійці - головному православному храмі ефіопської столиці Аддис-Абеби - повно людей.
Так на цій землі служать уже майже дві тисячі років. Ефіопська церква - одна з найдавніших у світі. Державною релігією православ'я стало тут ще у четвертому сторіччі, раніше ніж у Римській імперії. Хоча в самоназві церкви є слово "православна", ефіопська автокефалія не підвладна Константинополю. Разом із іншими орієнтальними православними церквами (вірменською, коптською та сирійською) ефіопська вірує в єдине, божественне єство Ісуса.
Абуна Гавриїл, архієпископ аддис-абебський Ефіопської православної церкви:
- Язык совсем другой, страна совсем другой, ну а сущность - православная церковь есть одна. Анафема была, а сейчас нет анафема, они понимали друг друга, что они православные все - эфиопские, украинские, русские
Ефіопи ходять до церкви щонайменше двічі на тиждень. Кожна "неділя" має спеціальну біблійну назву й присвячені цьому дню пісні та псалми. Напередодні Великодня згадують старозаповітні часи - тут їх називають "часом, коли на землі не було миру і любові".
Наталя Гуменюк, кореспондент:
- Ранкова служба під час великого посту в Ефіопії особливо строга і скромна, жодних барабанів і хору, як це буває в інші пори року, тільки спів диякона і стукіт палицею.
Ефіопське віровчення спирається і на деякі старозаповітні закони юдейських часів. Увійти до храму можна тільки босоніж. Жінки обов'язково покривають голову. Їхнє місце у церкві ліворуч. На чоловіках теж білі шалі, які перекидають хрест навхрест. Окрім неділі, тут вшановують і суботу. Не вживають свинини. Ефіопи постують більшу частину року - щонайменше 200 днів. Великодній піст триває 55 днів.
Муссе Негаш, диякон Ефіопської православної церкви, викладач духовної семінарії при соборі Святої Трійці:
- Ісус постився 40 днів. Та ми вираховуємо суботи та неділі, адже Господь заповів, що це дні для його прославляння, а не для скорботи. Тож ми додаємо до цих сорока днів тиждень до і після. Так під час кожного із семи постів, яких ми дотримуємося протягом року. У монастирях же не вживають їжі 3 дні кожного пісного тижня, а в деякі ченці під час Великого посту в один з тижнів не їдять взагалі.
Муссе - так амхарською звучить ім'я Мойсей - диякон, викладає у семінарії при соборі Cвятої Трійці. Він пояснює, що церква в Ефіопії і нині, як і 17 століть тому, задає особливий ритм життя. Хоча православні свята відзначають за юліанським календарем, друге тисячоліття ця країна зустріла лише торік. Нині в Ефіопії 2001. А все через власний календар, у якому 13 місяців. Також по-іншому ведуть лік годинам. День тут починається зі сходу сонця, о сьомій годині ранку, яку церква називає першою годиною.
Муссе Негаш, диякон Ефіопської православної церкви, викладач духовної семінарії при соборі Святої Трійці:
- Ефіопська церква дала цьому народу усе. Окрім календаря, ми маємо ні на що не схоже письмо, унікальний амхарський алфавіт, що походить від мови геез, якою говорили ще за Ісуса.
Один із найшановніших духівників Ефіопії Абуна Гавриїл - архієпископ аддис-абеський - 30 років тому навчався у духовній семінарії у Петербурзі. Там прожив 8 років. Тоді об’їздив усі православні святині, що були в Радянському союзі. Найбільше ж вразив Київ.
Абуна Гавриїл, архієпископ аддис-абебський Ефіопської православної церкви:
- Началось в Украине, в Киеве крещение русское. Князь Владимир и Ольга - они были в Киеве, проповедовали христианство вначале, не русские, а украинские люди. Всегда не забываю в моей молитве, чтоб украинские люди были всегда, всегда такие прекрасные, здоровые.
Святе місце "пустим" не буває. Але трон у соборі Святої трійці порожній вже 35 років - від часу смерті похованого тут останнього імператора Абиссинії Хайле Селассіє, прямого нащадка царя Соломона та цариці Савської.
На Ямайці ефіопського правителя, чиє мирське ім'я Рас Тефері, вважають "чорним утіленням Господа на землі", або Джа. Реформи Селассіє видалися майже євангельськими діяннями для растафаріанців, які чекали на появу месії на "чорному континенті".
Утім, сам імператор ніколи не визнавав растафаріанства, і був глибоко віруючою православною людиною. До марксистського перевороту 1974-го православ'я було державною релігією в Ефіопії. Комуністи пропагували атеїзм, заборонили всі інші релігії - іслам та католицизм, - вважаючи їх прозахідними. Та східне православ'я, хоч і зазнало утисків, залишалося легальним. Після падіння комунізму, з 90-х років, Ефіопська православна церква повернулася на свої позиції.
Абуна Гавриїл, архієпископ аддис-абебський Ефіопської православної церкви:
- Когда мы учим в церкви нашу веру, наше исповедание, защищаем и говорим людям: не думайте хуже другим людям, только любовь, надо молитва и любов.
Після комуністичної доби у православ'я навертається чимдалі більше молоді. У лоні цієї африканської церкви сорок мільйонів вірян - більшість населення країни. Тепер святі отці уже остерігаються не атеїзму, а ісламізації країни, зокрема, поширення радикальних рухів із сусідньої Сомалі. Та вірять, що уберегти прадавню церкву в оточеній мусульманськими країнами православній Ефіопії можна лише силою молитов. Так тут було останні півтори тисячі років.
Наталя Гуменюк, Вадим Ревун, "Подробиці тижня", телеканал "Інтер"