На Хортиці відновили старовинні українські кораблі [ Редагувати ]
На Хортиці, у Національному заповіднику, презентували два старовинні українські судна. Їх шість років тому підняли з річкових глибин та відреставрували. Все бачили наші кореспонденти.
Коли ці човни піднімали з води, вони швидше нагадували в'язанки дров, - кажуть історики. Байдак - безпалубний річковий човен. Знайшли після весняного паводка в Десні, на межі Київської та Чернігівської областей. Проте на реставрацію віддали фахівцям Національного заповідника "Хортиця", що в Запоріжжі.
Тут не лише знають, як реанімувати старовинні кораблі, а й мріють створити на острові справжній музей судноплавства. Експонатів вдосталь. Від кількох десятків якорів до легендарної козацької Чайки.
"Ці експонати безумовно є унікальними пам’ятками судноплавства. Вони розкривають дуже цікаві, невідомі сторінки, технології давніх судно плавців", - каже директор Національного заповідника "Хортиця" Максим Остапенко.
А ось цю дюбель-шлюпку 18 століття знайшли поблизу Хортиці. Двадцятиметрове судно мало дві щогли і, ймовірно, використовувалося за часів російсько-турецької війни 1735 року. Збирати корабель довелося з двох частин, які пролежали під водою майже 300 років.
"Головніше - не підняти корабель, або якийсь об’єкт. А головніше - його зберегти. Якщо дошку, яка пролежала під водою просто підняти, залишити на повітрі, вона висихає, розтріскується і розсипається на маленькі шматочки. Тому дуже тривалий і коштовний процес - це консервація, яка передує реставраційним роботам", - розповідає співробітник відділу охорони пам'яток Національного заповідника "Хортиця" Віктор Кривоносов.
Гроші на відновлення пам'яток виділило посольство Сполучених Штатів в Україні. Науковці Національного заповідника кажуть, що після консервації деревини, робота над відновленням човнів тривала два роки. І додають, легше збудувати новий корабель, аніж відреставрувати старий.
"Коли ми маємо справу з історичними цінностями, ми маємо бути дуже обережними. Ми не маємо право їх пошкодити. Закріплення таких деталей є дуже проблематичними, тому що ми не можемо їх просвердлити", - каже співробітник відділу охорони пам'яток Національного заповідника "Хортиця" Віктор Кривоносов.
Попереду в істориків чимало роботи. Адже зізнаються: у глибинах Дніпра поблизу Хортиці лежать ще десятки кораблів. Та в найближчих планах - довести до ладу те, що вже підняли на поверхню. Реставрації наразі чекає легендарна "Бригантина".