На Закарпатті бракує водіїв громадського транспорту [ Редагувати ]
У Закарпатті немає кому сісти за кермо рейсового автобуса. Кожен день декілька машин не виходять на маршрути. Бо водії - на заробітках за кордоном. Як їх збираються повертати - розпитували мої колеги.
Цей сюжет показали в новинах одного зі словацьких телеканалів. Журналістка розповідає: країні - не вистачає водіїв громадського транспорту. Через це у місті Нітра - навіть скасували 60 рейсів. Щоб відновити рух автобусів за графіком, на роботу запросили водіїв з України. Поки що їх у місті - семеро. Сорокап'ятирічний Сергій один з них, ще проходить навчання.
"Хорошая страна, хорошая работа, водителем работаю с 2007 года".
Здебільшого українські водії їдуть на роботу в найближчі Словаччину і Чехію. Там зарплата утричі, а то й учетверо вища, ніж удома - близько восьмисот євро за місяць.
"Надають їм навіть безкоштовне житло, тому що усі їхні водії виїжджають дальше в Германію, Бельгію. В чеському місті Хеб більше 20 водіїв з України уже працюють", - пояснює Олексій Куля, голова Асоціації перевізників Ужгорода.
Поки українські водії рятують від краху систему громадського транспорту в Європі - страждають ужгородські пасажири.
"В кожному парку щодня не виїжджає дві-три машини, із-за того, що нема водія. Останній рік у нас нестача кадрів відсотків на 15 по місту Ужгород", - пояснює Олексій Куля, голова Асоціації перевізників Ужгорода.
Колег, які виїхали працювати за кордон, місцеві водії розуміють і не засуджують. Кажуть: зарплати у них - низькі, а завантаженість - дуже висока.
"5-6 тисяч для нашого життя теперішнього канєшно шо мало. Каждий день я встаю в 5 годин, каждий день приходжу додому в 9-половина 10", - розповідає Василь Морквич, водій рейсового автобуса.
У пошуках кращої долі за кордон вирушають не тільки водії. Масово їдуть медики, фармацевти, традиційно - будівельники, офіціанти і прибиральниці. Хтось - на постійну роботу, хтось - на сезонну.
"Загальний показник із працездатного населення 800 тисяч: 400 - відсутніх, 400 тисяч відсутніх на Закарпатті. Якщо тут платять 5 тисяч гривень - це дорівнює 200 доларів, то той же самий завод з тою же самою роботою 15 кілометрів - це Міхаловце, це Велкі Капушани, Вашарошнамені, це Кішварда, а платить 400-600 євро", - пояснює Федір Шандор, соціолог.
Щоб зупинити відтік кадрів, на деяких закарпатських підприємствах - потроху стали переглядати політику оплати праці. В основному, це заводи і фабрики з іноземними інвестиціями. Наприклад, на одному з підприємств в Ужгороді вже пропонують швачці зарплату 14 тисяч гривень на місяць.