Високооктанова істерія [ Редагувати ]
Що було першим - бензинова криза чи прем'єрство Юлії Тимошенко? Прихильників не бракує ні у першої, ні у другої версії. Одні, пригадуючи 2005-й рік, переконують, що криза почалась через прем'єр-міністра. Інші ставлять у приклад ті самі події, і кажуть - це змова нафтотрейдерів.
Незалежно від того, хто винен сьогодні, маємо одне - пальне, яке дорожчає чи не щодня (і це напередодні весняної польової кампанії). Щоб урятувати хоча б посівну, уряд запасається поки що дешевим дизельним паливом. На зростання цін вплинути він уже не може. Але щоб хоч якось тримати ситуацію під контролем, уряд намагається домовитись із нафтотрейдерами про ціновий коридор - тобто встановити межу для подорожчання пального. Поки що домовленість не досягнута і гранична ціна не названа. Чому ж дорожчає бензин в Україні?
Роман Вінтонів, кореспондент:
- Ось літр бензину А-95. Це він за останні тижні перевернув усе з ніг на голову. Лише місяць тому за тону хотіли близько вісімсот п'ятдесяти доларів. Піку ціна досягла 13-го березня. Тоді його продавали майже по 900 доларів за тону.
Ринок лихоманить уже кілька тижнів - деякі мережі заправок зачиняються, деякі піднімають ціну. Прем'єр-міністр цього тижня заявляє: це змова!
Юлія Тимошенко, прем'єр-міністр України:
- Є абсолютно незаконна картельна змова, вплоть до закриття заправок, яке здійснюється сьогодні певними приватними структурами. Це справа генеральної прокуратури.
Змови між нафтотрейдерами немає, хоча ціна на 95-й все ж таки завищена. У цьому впевнений Сергій Куюн, який очолює консалтингову компанію, послугами якої користуються всі учасники нафтового ринку України. Він розповів, що одна з автозаправних мереж таки підняла ціни, розраховуючи на підтримку інших.
Сергій Куюн, виконавчий директор консалтингової компанії:
- Даже когда одна из крупнейших сетей поманила за собой, говоря: ми готовы подняться на 30 копеек, остальние сети ее не поддержали...
Втім ціни все одно завищені і без змови. Отже, звідки береться оця ціна 95-го - 5,90? Пан Сергій показує нам, як утворюється ціна бензину на заправці.
Більше ніж половина вартості 95-го (56,14%) - це собівартість. Трохи менше чверті (24,75%) - податки. 10-ть відсотків ціни (10,16%) - транспортні витрати, зберігання та експлуатаційні затрати АЗС. 8,23 відсотка ціни бензину - прибуток.
Щоб переконати нас у правдивості цих даних, експерт порівнює європейські ціни на бензин із нашими.
Ось графіки зростання вартості 95-го. Синя лінія - ціна на 95-й в Україні. Якщо забрати податки, які в Європі у кілька разів вищі, видно, що українські ціни повністю повторюють динаміку цін Голландії, Німеччини, Франції та Британії.
Отже, заправки не винні. Залишаються гуртові продавці пального. Оптовий ринок України 95-го бензину наполовину заповнений українським бензином, решта - імпортований. Вже традиційно частина українських політиків звинувачує у завищенні ціни та змові російських імпортерів нафти та пального. Утім, пальне в Україну постачають з усіх кінців світу. Цього року до нас вперше почав надходити ще й польський 95-й. Тож, справа не в імпорті.
Несподівана версія, чому зростає ціна на 95-й, є у Сергія Куюна. Він порівняв гуртові ціни різних видів пального з роздрібними. І вийшло, що дизпаливо заправки продають собі у збиток. Саме тому, - вважає пан Сергій, - ціна 95-го зросла.
Сергій Куюн, виконавчий директор консалтингової компанії:
- Сегодня если прибавлять обычную норму рентабельности заправок, цена на 95-й должна быть 5,60, а на ДП - 6,20! Где-то примерно такая пропорція... соответственно что происходит, ДП удешевляют до 5,80, а бензин поднимают до 5,80. Получается, что бензин дотирует продажу ДП.
Продавці пального з цією версією не сперечаються, лише зазначають, що це частина правди. А бензин тим часом і далі дорожчає.
Уряд намагається зупинити ріст цін. У п'ятницю у Мінпаливенерго зібрали найбільших учасників нафтового ринку України. Ось під стінами міністерства стоять автомобілі нафтових магнатів. Там на 5-му поверсі обговорюють проект меморандуму між урядом та нафтотрейдерами. Десь за годину з приміщення починають виходити учасники зустрічі.
Юрій Кучабський, перший заступник голови наглядової ради концерну "Галнафтогаз":
- Одобрили той проект меморандума, який був запропонований. Деякі поправки внесуть і вже тоді буде підписання
У залі ще залишилось кілька представників найбільших нафтових компаній. Продовжують дискусію про меморандум. Їхній підпис під документом означатиме згоду дотримуватись цінового коридору, який визначить група експертів та уряд. Граничну ціну на бензин мають узгодити до вівторка. Тоді ж підпишуть і меморандум. До того часу представники нафтових компаній у коментарях відмовляють. За них коментує ситуацію міністр палива та енергетики. Він переконаний: компаніям буде вигідно дотримуватись рекомендованих цін.
Юрій Продан, міністр палива та промисловості:
- Сама формула - вона ринкова і по суті відображає реальний стан і об'єктивні причини, на які повинні вийти ціна нафтопродуктів, бензинів.
Всі учасники дискусії зійшлись на одному: цінові коливання на бензин в Україні відповідають світовим тенденціям. Позитив цьогорічної нафтової кризи в одному - уряд зрозумів, що наказувати знизити ціну не варто, а трейдери зрозуміли, що не варто спекулювати на кризі. 2005-го цього не хотіли розуміти ані влада, ані бізнес.
Сергій Куюн, виконавчий директор консалтингової компанії:
- Это была встряска, но встряска полезная всем. Теперь трейдеры помнят, что бывает, тепер правительство помни, что бывает... И, соотвественно, все очень осторожно подходят к этому вопросу. Слава Богу.