Володимир Кістіон: Гройсман сам підводить риску та приймає рішення (ексклюзив) [ Редагувати ]
19 липня президент Європейської Ради Туск запевнив у повній підтримці України на шляху реформ і високо оцінив роботу українського уряду в його перші 100 днів. В інтерв'ю podrobnosti.ua перший віце-прем'єр-міністр Володимир Кістіон підвів підсумок роботи нового уряду Володимира Гройсмана. Про ремонт доріг, реформу "Укрзалізниці" та перспективи зниження високих тарифів - в ексклюзивному інтерв'ю.
Пане Володимире, ви досить непублічна людина в уряді, проте відомо, що ви користуєтесь високою довірою прем’єр-міністра Володимира Гройсмана. Розкажіть, як вам вдалось цю довіру заслужити?
З Володимиром Гройсманом я працюю з 2008 року. Це не досить великий період в його політичній кар’єрі. Коли він був міським головою Вінниці, в 2008 році я працював його заступником. За цей період мені добре вдалось пізнати Володимира Гройсмана. Довіру заслуговують конкретними справами. Якщо ти якісно та ефективно робиш свою справу і є результати, то буде довіра.
Чи звертається до вас пан Гройсман за порадами?
Будь-які рішення ми напрацьовуємо в рамках нарад. Якщо є певна проблема, то збирається відповідна нарада, де Гройсман с великою увагою вислуховує позиції кожного члена наради, після цього Володимир Борисович підводить риску і сам приймає рішення.
З яких основних тем Гройсман з вами радиться?
Це питання житлово-комунального господарства, енергетики, інфраструктури, деякі питання екології. Це на даний час відноситься до моїх повноважень. В попередній період свого життя я в тій чи іншій мірі цими питаннями займався. Працюючи на виробництві, я стикався з питаннями фінансів, логістики, експлуатації - через все це я пройшов по життю.
Перейдемо до нагальних проблем. Багато коштів наразі надходить на ремонт доріг в Україні. Хотілося б уточнити суми, які наразі виділені на ремонт доріг, та які саме ділянки будуть ремонтувати в першу чергу.
Ситуація з дорогами в Україні вкрай проблематична. Та всі ці проблеми є наслідком попереднього періоду. Більше 90% доріг в Україні фактично зруйновано. Тому питання доріг у нас в пріоритеті на 2016 рік.
Хотілося б почути конкретні цифри.
В березні рішенням попереднього уряду було прийнято виділити на ремонт і утримання доріг 6,5 млрдгривень. Із них 2,5 млрд – це кошти, які передбачені на утримання доріг, тобто, це засоби безпеки, світлофорне господарство, освітлення, зимове утримання і так далі. 3,5 млрд – це кошти, які безпосередньо направлені на виконання робіт середнього поточного ремонту. При тому ці кошти розподілені по регіонах.
Рішенням уряду було передбачено 196 об’єктів, по яким мають бути виконані роботи поточного ремонту. На даний час уже більше ніж на 120 об’єктах роботи виконуються.
Які ділянки в пріоритеті?
В пріоритеті дороги національного, державного та місцевого значення. В такій послідовності виставлені пріоритети. Є вкрай аварійні дороги, які мають досить інтенсивне навантаження, які потрібні для більш-менш комфортного життя людей, один із таких напрямків – це Одеса-Рені. Ця дорога в дуже поганому стані, але вона, по великому рахунку, зв’язує обласний центр з Одеською областю. Зараз роботи на даній дорозі виконуються, я впевнений, що швидкість завдань, які ми поставили перед обласною державною адміністрацією, перед "Укравтодором" в 2016 році будуть виконані. Буде відремонтовано більше 18 відрізків на цій дорозі, на суму 1 млрд 124 млн гривень.
Багато нарікань є щодо Обухівської траси в Києві. Вона в ідеальному стані, та саме по ній пролягає шлях на Конча-Заспу. Поясніть, чому саме цю дорогу так доглядають, так стежать за її ідеальним станом? Чи справедливо це?
Під час уряду Миколи Азарова були заключені відповідні контракти з міжнародними фінансовими організаціями, визначені відповідні об’єкти, термін реалізації відповідного контракту і виконання робіт – сягав від 2 до 5 років, навіть 6 років по деяким об’єктам. На даний час завершується виконання робіт, але ж контракти підписували давно. Неправильно було б призупинити, недобудувавши об’єкт і перейти на інший. Є народна думка, що ця дорога будується для тих маєтків, які розташовані на тій території. Але це не пріоритет, це наслідок попередніх управлінських рішень.
Що буде з тими дорогами, які не потрапили в пріоритет на 2016 рік?
Для ремонту всіх доріг потрібен серйозний ресурс. По нашим підрахункам – це більше 50 мільярдів гривень. А для того, щоб їх відремонтувати хоча б по технології середнього поточного ремонту, потрібні сотні мільярдів.
Які ви бачите шляхи подолання корупції тут? Величезні кошти виділяються на ремонт доріг. Якщо якась ділянка ремонтується досить тривалий період часу, то є корупційні ризики…
В першу чергу, там де немає прозорості, там процвітає корупція. Всі процедури, які починаються з вибору об’єкта, з визначення переможця, з виконання робіт, мають бути прозорими. До цієї інформації повинні мати доступ і фахівці, і суспільство. Також має бути забезпечений контроль Національного антикорупційного бюро, Державної фінансової інспекції.
Як ви оцінюєте якість цього контролю?
Все залежить від того, хто цей контроль організовує та здійснює. Медаль має дві сторони, але, для того, щоб підсилити цю складову, підвищити ефективність контролю, окрім того, що на кожному об’єкті працюють фахівці, які займаються цією справою, ми утворили на рівні "Укравтодору" відповідні мобільні групи, які без попередження об’їжджають територію України і здійснюють контроль виконання об’ємів робіт.
Був звільнений голова "Укравтодору" Андрій Батищєв, наразі там призначений виконуючий обов’язки голови Євген Барах. Як довго він буде працювати на посаді виконуючого обов’язки?
Підбір відповідного кадрового потенціалу у нас в державі знаходиться в стані реалізації. З 1 травня вступив в дію новий закон про державну службу. Це, на мій погляд, революція в сфері державного управління. Тут не по знайомству, не по блату приходять люди на відповідні посади. Такий самий алгоритм торкається і "Укравтодору".
Хотілося б перейти до теми ситуації на "Укрзалізниці". Скільки часу відведено на її реформування?
З січня місяця ця державна структура корпоратизована. Основна ціль – підвищити ефективність ведення господарської діяльності. В 2015 році Українська залізниця в попередньому форматі вперше за весь період отримала збитки.
Що саме було зроблено вашим урядом для людей на "Укрзалізниці"?
Як експеримент – можливість брати в дорогу свої засоби пересування, наприклад, велосипед. Авто раніше також можна було перевозити у вагоні, але було складно та незручно оформляти цю послугу. Це також було досить дорого. Ми зараз працюємо над тим, аби знизити собівартість і дати максимум зручних сервісів людям. Те, що зараз відбувається – це лише початок реформ.
Як ви сприймаєте призначення Войцеха Бальчуна на посаду голови "Укрзалізниці"? Багато було нарікань на нього, починаючи з того, що він погано розмовляє українською мовою.
У мене позитивні враження від його роботи. Те, що він погано розмовляє українською – це не вада. Я більше ціную людей, які не досить багато розмовляють, а роблять конкретні справи. В пана Бальчуна ці конкретні справи є. З польської залізниці, яка була в такому ж добитому стані, як українська, він за певний період зробив сучасне європейське підприємство. Це реальний приклад.
Наболіла тема для України – тарифи, які з 1 липня підвищили. Багато невдоволення серед людей та розпачу. Чи можна казати про те, що ситуація з підвищенням тарифів призведе до "тарифних майданів"?
За 25 років незалежності України ми завжди боролись з високими тарифами. Вкидали відповідний фінансовий ресурс з державного бюджету для того, щоб тарифи були низькими. Так, 25 років викидали гроші, поки не пришли до ситуації, коли немає ресурсу, і тарифи не можливо тримати.
Наше завдання просте: вартість тарифів має бути економічно обґрунтована. Ціну має визначати ринок. Чи будуть люди платити? Той, хто може заплатити по тим тарифам, які економічно обґрунтовані – повинен 100% платити. Тим, хто не може, держава зобов’язана допомогти.
Чи врятує неплатоспроможного громадянина субсидія?
Механізм отримання субсидії надзвичайно простий. Служба соціального захисту пропрацює це питання. На даний час там є практично прямий доступ до всіх баз даних, де можна побачити доходи людини, витрати на комунальні платежі і визначити людині рівень субсидії.
Що робити тим людям, хто не має офіційної роботи?
Неофіційна робота – це порушення. Людина, яка отримує зарплату в конверті, не сплачує податки, як мінімум, на забезпечення себе в перспективі пенсією, на утримання армії та інше. Але якщо людина дійсно залишилась без роботи і ніде не працює, вона не може показати довідку про доходи, то для цього є комісія. Як правило, в 99% таких випадків людям призначають субсидію.
Як наразі складається ситуація із поставками вугілля з окупованих територій? Чи є ризик, що вугілля з інших країн доведеться завозити?
Держава не закуповує і не постачає вугілля з неконтрольованих територій. Але ризики завжди є. Ми на даний час працюємо, уже уточнений сформований баланс у виробництві електричної енергії, буде сформований баланс в забезпеченні генеруючих компаній вугіллям.
Можете підвести певні підсумки роботи нового уряду за цей невеликий період? В чому є ваші заслуги?
В цьому році ми розпочали ремонт доріг, також ми серйозно займаємось питаннями реформування фіскальної служби. Але 90 днів мало для якісних результатів, потрібен час. В найближчий час уряд планує провести звіт і проінформує народ про здобутки та упущення.