В Україні завершується термін пільгового розмитнення "євроблях" [ Редагувати ]
"Євробляхери" не здаються! Сьогодні останній день для пільгового розмитнення машин на іноземних номерах. Сумлінні власники таких авто принесли державі мільярди. Проте, більшість усе ж не скористалася дисконтом.
Що далі? Чи справді нерозмитнені "євробляхи" пустять на запчастини? І хто, окрім держави, примудрився заробити на легалізації машин? Розбиралася Олена Зоріна.
"Євробляхери" вишиковуються у черги. Ось вони - новенькі номери.
"- Вас можна привітати?
- Напевно! Довго чекав того".
Біля сервісних центрів МВС і на митницях.
"День майже, з самого ранку. Будемо чекати до кінця, бо остався буквально день, потім вже йде стопроцентова оплата", - говорить Дмитро, власник авто з іноземною реєстрацією.
Бляхи цього тижня всюди. На паркувальних майданчиках, уздовж тротуарів. Їдуть на розмитнення, хто як може - на буксирі та навіть - евакуаторі.
Прощавай, європейська реєстраціє! Псевдолитовцi чи поляки нашвидку українізуються i замість блях отримують українські номери. Це тi, хто мають гроші. Інші - здають своїх залізних коней на запчастини, ба навіть більше - продають за ціною ось такого смартфону. Мовляв - немає іноземця, немає і проблеми.
Митники вже не перший день працюють до глибокої ночі. І сьогодні - теж.
"На добу ми оформлюємо близько тисячі авто. Тобто, якщо є всі документи, підтверджуючі, якщо всі є кошти, то в принципі, протягом доби ми здійснюємо митне оформлення", - пояснює Зоя Бистрова, начальник управління організації митного контроля та оформлення Київської міської митниці.
Для автомеханіка Олега із Одеси вже все позаду. За годину чи дві він розпрощається із польськими номерами і причепить українські. На розмитнення витратив тиждень, а грошей - навіть більше, ніж сама бляха коштувала.
"2 тысячи долларов. Ну а как вы хотели? Купить машину за 1,5 тысячи евро, которая стоит 5 тысяч долларов у нас на украинском рынке и ездить, и ничего не платить? Так же не бывает", - говорить Олег, власник авто з іноземною реєстрацією.
Так само і киянин Дмитро. Каже: розщедрився на розмитнення, бо автівку шкода.
"- 56 тысяч. Это только таможне. - А за скільки купили? Там она стоила 800 евро. Либо выбросить, сжечь в лесу, либо все-таки пойти на такой шаг, иногда не очень правильный", - говорить Дмитро, власник авто з іноземною реєстрацією.
Та абсолютні рекордсмени - інші. "Золота п'ятірка" з розмитнення вражає. Ось за цей німецький бус 2018 власник сплатив до бюджету понад півмільйона гривень! Трохи більше - в 600 тисяч - обійшлося розмитнення ось такого "Мерседеса-кубика", 2015 року. Новенький "бляха-кайєн" коштував понад 700 тисяч. "Бентлі" - ще дорожче. А от найбільш вартісними українські номери вийшли для ось цього спортивного красеня - 6-річного "Порше турбо ес". Майже 800 тисяч гривень. При тому, що саму машину оцінили у 80 тисяч доларів.
"Загальна сума надходжень до бюджету від митного оформлення автомобілів на іноземній реєстрації склала 7 млрд. 672 млн. грн. Громадяни України здійснили митне оформлення 123 тис. 971 автомобіля на єврономерах", - говорить Сергій Верланов, заступник міністра фінансів України.
Поки держава рахує гроші, на ринку оформлення - ажіотаж.
"Брокеры подняли практически все цены. И 500, и 700 и 800 евро за учет. За то, что они готовят декларацию, подают. То есть, люди расчитывали там до 300 вложиться в эти услуги брокерские", - говорить Олексій Мкртчян, експерт з автомобільних питань.
А на автосервісах - почали крутити носом.
"Зараз ціни на розбірках навіть впали. Вони можуть перебирати і вони можуть уже вимагати зменшити ціну. І брати у того машину на розбірку, хто пропонує їм дешевше", - говорить Олег Назаренко, генеральний директор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів.
Продавці блях згортають бізнес і намагаються заробити бодай наостанок.
"Ті ж самі фірмочки, які давали оголошення, що завезем бляху від 1000 до 1500 послуги їх коштували, зараз вони пишуть: "Підготуєм пакет документів для розмитнення. Фальшивий інвойс пропонують, ломаний так званий, занижений і пропонують за 500 євро вже цей пакет документів"", - говорить Олег Назаренко, генеральний директор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів.
Та не всі власники авто на іноземній реєстрації поспішають платити. Наразі розмитнили лише кожну шосту "євробляху".
Це Ужгород. Місто, де й досі повно "поляків" та "литовців". Тут на Закарпатті їх 18 тисяч.
"Розтаможка вартістю в машину - це дорого".
Андрій купив машину, як другу сімейну. Користується нею винятково для поїздок у місто. І розмитнювати - не буде.
"Ціна машини 3500 євро. І іще 3500 я маю дати за розтаможку. Ну це брєд. Кататися по місту, так я тоді можу таксі взяти, якщо на то пішло. Тому що, навіть якщо я буду 200 грн в день тратити, або навіть 300, то в місяць це 9 тисяч, нехай 300 євро виходить", - говорить Андрій Ткачук, власник авто з іноземною реєстрацією.
Майбутні штрафи - чоловіка не лякають.
"24 травня почнуть штрафувати, 23-го здам на розборку".
Експерти прогнозують, якщо більше половини "бляхерів" перейдуть на українські номери, - це добре. Чиновники теж визнають, розмитнять не всі.
"Дуже багато було завезено автомобілів, які були старі, дуже старі, ті, які сьогодні людям не вигідно. Їм легше його залишити. Він придбав його за 500 доларів, нащо його розмитнювати за 2 тисячі?", - говорить Віктор Кривіцький, в.о. заступника голови ДФС.
Куди подінуться нерозмитнені бляхи? Стоятимуть у дворах, підуть на розбирання чи все ж їздитимуть деінде?
Від українських "бляхерів" уже потерпають сусіди. Узбіччя прикордоння зі Словаччиною нині нагадує авторинок. От тільки ніхто нічого не продає і не купує. Тут - покинуті польські, чеські, британські або навіть геть "безіменні".
"Від осені тут стоять. Ніхто не забирає".
Це прикордонне словацьке село Убля. "Євробляхи" тут буквально всюди:
"Не знаю, чому ваші люди так, плачуть що не мають грошей, а тут приходять і залишають машини. У нас у Словаччині, люди якщо купують нове авто, то продають старе, щоб мали за що купити нове. Якщо не можуть продати в Україні, то хоча б тут, у Словаччині", - говорить Б'янка, мешканка с.Убля.
Деякі машини з розбитим склом, без коліс. Їх уже потроху розтягують на запчастини. Та місцева влада довго терпіти цей брухт не хоче.
"Для початку будемо шукати тих власників машин. Письмово будемо викликати. Якщо упродовж місяця не буде ніякої реакції, то ми будемо поступово ці машини вилучати, чи на якісь парковки, чи на утилізацію", - говорить Надія Сіркова, староста села Убля.
Є в селі "євробляхи", які під пильною охороною місцевих мешканців. Прямо на городах люди обладнали міні-парковки.
"Ці машини людей, які працюють у Словаччині. Вони залишають їх у мене у дворі, а ввечері забирають".
Подовжувати пільговий період для розмитнення чи робити якісь винятки для власників "блях" чиновники не збираються. Але любов до халяви в українців нікуди не зникла. Через те вторинний ринок авто, швидше за все, переформатується, - кажуть експерти. В тренді будуть грузинські та американські машини.
"Грузию, Америку как правило, рассматривают более свежие автомобили. Америка, это, как правило аукционы. Можно автомобиль, очень образно, купить и за 300 долларов и за 3000, и за 5 тысяч, которые у нас на рынке будут стоить от 12", - говорить Олексій Мкртчян, експерт з автомобільних питань.
Ще три місяці - на розмитнення "євроблях" є. Але вже без дисконту. Далі - з кінця травня, - штрафи. Тих, хто все ж вирішить сховати свою іноземну автівку в гаражі і час від часу використовувати, та навіть тих, хто здасть на запчастини - відповідальність не омине. Бо все одно у базах вони проходитимуть як власники.