Корупція міжнародного масштабу: екс-очільника "Укравтодору" звинувачують у масових розкраданнях [ Редагувати ]
Корупційні підозри міжнародного масштабу. Десятки обшуків та затримань в Україні та Польщі. Антикорупційні органи одразу двох країн взялися за Славоміра Новака. Це, нагадаю, польський топ-менеджер, який три роки очолював Український автодор. Новака та ще двох поcадовців уже затримали у Гданську. Правоохоронці підозрюють, що він причетний до масштабних розкрадань.
Що йому закидають в Україні, а що в його рідній Польщі? І якою дорогою Славомір Новак направляв "Укравтодор"? Про минуле та майбутнє польського легіонера-управлінця - Ігор Левенок.
Він називав себе камікадзе, коли їхав працювати в Україну. Славомир Новак польський топ-менеджер. Його запросили втілити європейський досвід реформ, покращити стан українських доріг, покласти край безмежній корупції в Укравтодорі. Та зрештою, він сам став фігурантом гучного корупційного скандалу.
Артем Ситник, керівник НАБУ:
Було встановлено, що рядом осіб було створено організацію, діяльність якої була спрямована на розкрадання коштів міжнародних організацій, які виділяли кошти для ремонту доріг в Україні.
Сьогодні польські правоохоронці повідомили - екс-очільника "Укравтодору" Славоміра Новака затримали. Його підозрюють у вимаганні хабарів, відмиванні коштів та незаконному збагаченні.
Максим Грищук в.о. керівника САП:
Один з таких епізодів стосувався будівництва доріг на території України, коли українські компанії здійснювали будівництво, однак з тих чи інших причин не могли це зробити до кінця чи вчасно в певні строки і виконуючий обовязки керівника "автодору" висловлював пропозиції, що за певну винагороду він вирішував їхні певні проблеми, їхні питання щодо продовження договорів, уникнення сплати певних штрафних санкцій.
І штрафники платили. Кошти передавали готівкою, або через юридичних осіб. Гроші отримувала "потрібна" польська компанія. Це лише один епізод. Розслідування злочинів паралельно проводили антикорупційні органи двох країн. Загалом Новаку пред'явлено одразу шість звинувачень.
Максим Грищук, в.о. керівника САП:
Це події 16-19-го років, колишній виконуючий обовязки керівника "Укравтодору" з використанням свого службового становища вживав заходів щодо отримання для себе і для третіх осіб неправомірної вигоди.
В жовтні 2016 Славомир Новак був призначений виконуючим обов'язки голови "Укравтодору". Одразу ж отримав українське громадянство, втім від польського не відмовився. У вересні 2019 він подав у відставку. Своє звільнення назвав особистим рішенням. Під керівництвом Новака було запроваджено дві реформи. Створено Дорожній фонд. Запроваджено децентралізацію дорожнього господарства. Славомир Новак потрапив до переліку найбільш високооплачуваних топ-менеджерів України. Як і його колега очільник "Укразалізниці" Воцех Бальчун, Новак отримував зарплату понад триста тисяч гривень. Втім, такі гроші не вгамували корупційні апетити. Злочинні оборудки в автодорі почалися одразу після його призначення.
Максим Грищук, в.о. керівника САП:
Якщо я не помиляюся в жовтні шістнадцятого року його було призначено, а вже в грудні відбувалися перші розмови, які були зафіксовані в ході слідства і інкриміновані зараз як пропозиція, або вимагання коштів.
Нині в Польщі вирішується питання щодо запобіжного заходу для Славомира Новака. Представники українських антикорупційних органів не вимагатимуть його екстрадиції, оскільки за вчинені злочини польське законодавство передбачає аналогічне покарання до 12 років ув'язнення.