"Карта заблокована, майно арештоване": українців чекають автомобільні штрафи-сюрпризи [ Редагувати ]
Бюджет, неочікувано, може стати головним питанням і для тих із нас, хто не знає, що в Україні існує система штрафів, про які - люди можуть навіть і не здогадуватись.
Уявіть - можуть заблокувати ваші банківські картки й заарештувати майно, а ви навіть не будете знати - за що! Як це можливо - розбирався Богдан Вербицький.
Про цю систему багато говорили:
Антон Геращенко, заступник міністра внутрішніх справ:
Все сделано с макимальным удобством для граждан.
Бо вона і безпеку контролює, і штрафи надсилає!
Олексій Білошицький, заступник начальника Департаменту патрульної поліції:
Безпосередньо штраф власнику транспорту.
А як він про них... Дізнається? І чи перевіряють водії, чи немає в них боргу?
Не провіряли кажу!
Денис Дмитров, директор сервісу "Штрафи Ua":
Люди не знают о том, что есть долг.
Чим загрожує борг перед державою? І як правильно сплатити штраф, щоб гроші дійшли за призначенням?
Ось так починаються "штрафні історії" українських водіїв. Ця камера фіксує порушення швидкості та номерний знак автомобіля. Потім дані обробляють та надсилають лист щастя водію-порушнику.
Далі - головне правило встигнути. Усі водії знають: сплатив штраф у пільговий період - отримуй знижку 50 відсотків.
А як щодо водіїв, які, навпаки, зволікають зі сплатою штрафів. Чи навіть не знають про них?
З Олексієм ми зустрічаємось у дворі його будинку. Він приїжджає на своєму автомобілі. "Штрафний досвід" чоловік описує з інтригою:
Это целая Одиссея. Тут можно роман написать по этому поводу.
Який триває вже пів року! Ще влітку чоловік поштою отримав три листи. Два штрафи за перевищення швидкості сплатив онлайн через банк. А третій...
Олексій, музикант, композитор:
Пошли на Укрпочту, как нам было рекомендовано, и оплатили этот штраф.
Ось він. Олексій показує нам копію "листа щастя". Тут і фото автомобіля в момент порушення, і особисті дані його власника.
Здесь есть QR-код, по идеи, по-которому можно проплатить. Вот идентификатор доступу. Вот у нас есть отрезной талон, который у меня никто не отрезал. Она видимо вручную переписала.
І операторка... помилилася в цифрі! Бо в призначенні платежу 18 символів!. Це - чек Укрпошти. Там написано...
"Траф". Видимо "траф" это имелось в виду "штраф".
Який до поліції так і не надійшов, і як результат - подвоївся. А ще...
Олексій, музикант, композитор:
Вдруг моей жене блокируют все карты: кредитные, карты по соцвыплатам, "Приватбанк", "Монобанк", "Ощадбанк". Блокируется все. По логике вещей, мы должны предположить, что, наверное, был какой-то суд. Раз судебный исполнитель. То есть, мы об этом ничего не знаем.
Як і тисячі інших українських водіїв! За даними МВС, з початку року штраф сплатили 73 відсотки порушників. А як щодо решти двадцяти семи? І що їм загрожує надалі?
Ігор Ліпявко, адвокат:
Вводиться штраф, потім пеня, потім виконавча служба відкриває провадження…
Андрій Гайченко, заступник міністра юстиції України з питань виконавчої служби:
Алгоритм скрізь один - спочатку рахунки, потім майно.
Усе це заарештовують! Але перед цим виконавча служба має обов'язково попередити порушника про санкції. Здебільшого повідомляють рекомендованим листом або в додатку "Дія".
Андрій Гайченко, заступник міністра юстиції України з питань виконавчої служби:
В якому будь-яка людина може побачити статус виконавчих проваджень. Можна подивитися в розшуку майно, чи не в розшуку майно. Арештовані рахунки, чи не заарештовані.
Ось як це виглядає. Я перед законом "чистий", бо виконавчих проваджень щодо мене - немає.
Ну хорошо, если допустим позволяет телефон. Не у каждого водителя телефон может позволить! Старый телефон.
Тоді надія лише на Укрпошту та адресу, яку ви зазначили під час реєстрації автомобіля. Живете не там, де написали? Готуйтеся вступити до лав боржників.
Ігор Ліпявко, адвокат:
Коли особа не приходить отримувати таку постанову, такі лист вертається назад до МВС. І ось цей момент отримання назад ось цього повідомлення, що особа не отримала дану постанову, також вводить цю постанову в законну силу.
А ви про це навіть не здогадаєтеся! Бо якщо про штраф дізнатися простіше (і в базі МВС можна подивитися, і через кілька мобільних додатків, і в банку), то з адміністративними провадженнями усе складніше. Виконавча служба підпорядковується Міністерству юстиції, яке доступ до своїх баз не надало.
Денис Дмитров, директор сервісу "Штрафи Ua":
Система, на данный момент, работает очень плохо. Потому что единственное информирование которое сегодня есть, это когда уже все плохо, ты уже получаешь исполнительное производство на почту. И там уже все арестовано, и ты должен кучу денег.
Ігор Ліпявко, адвокат:
Буває таке, що приходиш у виконавчу службу, а в них навіть немає аркушів, щоб роздрукувати дану постанову.
Суто українська ситуація, коли діджиталізація зависає в паперових лабіринтах бюрократії. Чому в нас не виходить так просто, як за кордоном? І чи справді там усе просто?
Америка - приклад нових рішень і високих технологій. Але щодо перевищення швидкості й камер на автотрасах українці та американці пасажири "однієї машини". Проблеми - ті самі.
Варто проїхатися новою дорогою - і за тиждень-півтора з подивом знаходиш у поштовій скриньці "лист щастя". Повідомлення про штраф і фото твоєї машини. До того ж що більша швидкість, то більша сума: кожна миля перевищення плюс два долари. На знаку 65 миль, а їхав 90? Штраф буде півтори сотні.
Штрафи надходять власникам машин і в цьому проблема, адже в штатах в принципі немає техпаспортів. Тобто я можу дати свою машину будь-кому з рідних чи друзів. Вони порушили, платити мені. Несправедливо, кажуть американці. А ще "листи щастя"вважають втручанням в особисте життя. Адже штрафи, що надійшли поштою, призводять до сімейних сварок і навіть гучних розлучень.
Як заплатити - окреме питання. Прилади контролю швидкості на дорогах встановлює і влада штатів, і мерії окремих міст. Тому в Америці, навіть попри всі ноу-хау, й досі немає єдиного сайту, де б можна було побачити всі свої порушення. Сторінки з даними про штрафи мають сайти органів влади. Кожен лише про перевищення на їхній території. Але на кожному можна кредиткою миттєво сплатити або подати скаргу, якщо зі штрафом не згоден.
При цьому, якщо вам скажуть, що камери західний досвід - не вірте. Тут, у штатах, із камерами справжня війна. На місцевих референдумах люди постійно голосують, щоб їх прибрали, кажуть, камери встановлюють не для безпеки, а для поповнення бюджету. І дійшло до того, що в багатьох штатах автофіксацію скасували!
Хоча камери щороку приносили штату щонайменше 15 мільйонів доларів! Але вивчили досвід сусідів (того ж Чикаго, де півтори тисячі водіїв отримали по сто доларів штрафу, бо комп'ютер вийшов з ладу - і штрафував усіх підряд), побачили рівень обурення - і таки визнали їх незаконними.
Тож правило "довіряй, але перевіряй!" працює і в Америці, і в Україні. До того ж робити це треба й зі штрафами, і з їхньою оплатою. Бо помилка навіть в одній цифрі може призвести до великих проблем.