У Запоріжжі реставратори відновлюють артефакти, що знайшли після підриву Каховської ГЕС [ Редагувати ]
У Запоріжжі реставратори відновлюють експонати, знайдені на дні Каховського водосховища. Фахівці надають речам музейного вигляду та одразу оцифровують. Що саме потрапляє на стіл реставраторів і як відбувається процес - бачила Інна Гогой.
Вони, мов лікарі, беруть до рук хірургічний скальпель і стоматологічні інструменти. Фахівці Національного заповідника "Хортиця" оброблюють артефакти, які знайшли на узбережжі Дніпра після підриву Каховської ГЕС.
Поліна Петрашина, в. о. завідувача відділу реставрації Національного заповідника "Хортиця":
Це пляшка дуже естетична, тобто в неї була велика гарна ручка, наліпний орнамент, тобто це для святкових подій.
На цьому столі скляні пляшки ще козацьких часів. Щоб зберегти такі експонати та надати їм музейного вигляду, скло треба почистити, обробити спеціальними препаратами та законсервувати.
Поліна Петрашина, в.о. завідувача відділу реставрації Національного заповідника "Хортиця":
У жодному разі не можна, щоб на ці процеси потрапляла вода, тому що всі процеси посиляться і ми можемо втратити.
Реставрація одного предмета триває тижнями. Близько місяця знадобилося, щоби відновити ось цю козацьку виделку.
Поліна Петрашина, в. о. завідувача відділу реставрації Національного заповідника "Хортиця":
Дуже характерних 2 зуби, вони, на жаль, обламані, історія не пощадила цього експоната та кістяне руків'я. Якщо ви подивитесь на паспорт реставрації, можу показати. Тобто ось як виглядав цей предмет до реставрації.
Андрій Денисенко спеціалізується на відновленні металевих та дерев'яних предметів. Серед речей, із якими працює, фрагменти старовинних скриньок, цвяхи та петлі, мушкети часів козацтва.
Вкритий досить товстим шаром піску з продуктами корозії, які будуть розчищатися потім. І, можливо, тут знайдуться клейма.
До рук реставраторів потрапляють не лише артефакти, знайдені після обміління Дніпра. Андрій зізнається, любить працювати зі складними експонатами. Як-от козацька сокира 17 століття чи ось такий старовинний турецький ніж. На ньому є візерунок. Руків'я двохсотрічного експоната інкрустоване срібними цвяхами.
Андрій Денисенко, старший науковий співробітник відділу реставрації Національного заповідника "Хортиця":
Для нас саме цікаво роздивитись цю річ, з точки зору технології, з точки зору естетики, розкрити цю естетику, щоб нашу історію теоретично можна було людям ілюструвати за допомогою ось таких ось живих малюнків.
Повернути експонату первісний вигляд - лише частина роботи. Кожному відреставрованому предмету треба створити паспорт та оцифрувати.
Тепер, якщо з ним щось трапиться, не дай Боже, внаслідок військових дій, він збережеться хоча б у такій формі.
Художниця-реставратор Ольга Кулігіна відновлює картини та паперові експонати. Зараз ювелірно очищає хатню ікону, якій уже понад сто років.
Ольга Кулігіна, художниця-реставратор Національного заповідника "Хортиця":
Ці картини висіли у людей вдома. Їх замовляли для себе додому. І божниця знаходилась навпроти входу в будинок. Це була перша річ, яку бачили люди, які заходили до оселі.
Полотно має багато пошкоджень. Реставрувати його доведеться у кілька етапів.
Ольга Кулігіна, художниця-реставраторка Національного заповідника "Хортиця":
Ці білі сліди, які ви бачите, це всі місця втрат фарбового шару разом з ґрунтом. Для того, щоб відтворити фарбовий шар, в цих місцях треба спочатку підвести ґрунт і пошліфувати його в рівень з оригінальним живописом.
Надалі відреставровані предмети стануть частинами музейних експозицій і розповідатимуть відвідувачам про події глибокої давнини.