Складні часи: як продовжує функціонувати бізнес в Одесі? [ Редагувати ]
Нова бізнес-ідея від одеських підприємців. Там взялися закатувати у скляні банки українські прапори. Сувенірну продукцію потім відправляють за кордон. Аби в день нашої перемоги - синьо-жовті стяги замайоріли в усьому світі.
Як українські підприємці шукають вільні ніші та нових партнерів, щоб втриматися на плаву? Дивіться далі.
Центр "Дія Бізнес", якій на початку грудня відновив роботу в Одесі, нині працює не тільки як хаб, а і як пункт незламності для підприємців.
Денис Блінда, керівник відділу інноваційного розвитку ДУ "Офіс з розвитку підприємництва та експорту":
Постійно до 30-40 людей знаходяться в центрі "Дія Бізнес". Люди таким чином, могли продовжувати працювати, продовжувати вести бізнес. Зігрітися, заряджати гаджети. Люди продовжують боротися, не дивлячись ні на що.
Наталя - власниця магазину вишиванок. Генератора та людину, яка буде його обслуговувати, дозволити собі не може. У крамниці холодно, але до того, що зима буде важкою себе та колектив жінка готувала заздалегідь.
Наталя Мажарова, власниця крамниці вишиванок:
Сили додають наші відвідувачі, які приходять в крамницю. Починає вечоріти - ми запалюємо свічки, гірлянди від батарейок. Ходимо з ліхтариками з кожним клієнтом. Тому що зараз кожен клієнт - на вагу золота.
Для Наталі зараз найважливіше - зберегти людей, забезпечити хоча б зарплату. Досі сервіс "Дія Бізнес" був для неї зручним інструментом, щоб сплатити податки без черг. Тепер розраховує завдяки йому отримати гранти, які і допоможуть розвивати справу.
Денис Блінда, керівник відділу інноваційного розвитку ДУ "Офіс з розвитку підприємництва та експорту":
Доступ до фінансування, доступ до грантових продуктів. Знайти партнерів для експортної діяльності, у разі виходу на зовнішні ринки.
Закордонних партнерів виробникам вишиванок довелося шукати від початку війни. Адже рашисти розбомбили потужні виробництва у Харкові та на Дніпропетровщині, багато майстринь виїхали за кордон. Крім того, наші вишивальниці принципово відмовилися використовувати білоруський льон, і знадобилося кілька місяців, щоб налагодити постачання з Китаю та Туреччини. Через все це, середня вартість вишиванок зросла на 50%. Тож підприємці почали розширювати асортимент за рахунок патріотичних сувенірів.
Наталя Курилець, працівниця крамниці вишиванок:
Під час окупації українці ховали прапори у банку та закопували їх під землю. Але ми вирішили позаїмствувати цю ідею, і зробити ці прапори. Які не треба закопувати. Їх треба зберегти до перемоги і відкрити у День Перемоги.
Такі прапори одесити купують і для себе, і, разом з вишиванками, на подарунки рідним, що виїхали за кордон. Вимушені біженці надсилають замовлення з різних куточків світу.
Наталя Мажарова, власниця крамниці вишиванок:
Зараз попит на самоідентифікацію всіх тих, хто виїхав за кордон. Тому що, коли ти за кордоном, я знаю навіть по собі, тобі хочеться забрендувати себе з ног до голови, щоб, не дай Боже, тебе не сплутали з якимось росіянином, щоб всі знали, що ти - українець і в тебе - найкращий паспорт у світі.
Війна змусила підприємців шукати зовсім нові можливості. Максим приїхав до Одеси із Запоріжжя у травні. Вдома лишив малий бізнес.
Максим Шкода, переселенець з Запоріжжя:
Частково він там залишився і працює. В мене є барбер-шоп та ще магазин косметики в Запоріжжі. І я трошки розширився і в Одесу. Це трошки інше направлення. Це - не косметика.
Про новий бізнес поки не розповідає детально, але він масштабніший, ніж у Запоріжжі. Каже: війна спонукала змінюватися.
Максим Шкода, переселенець із Запоріжжя:
Мене це змусило, розумієте, мене це виштовхнуло з зони комфорту. Більше працюємо, більше йдемо на ризик. І воно винагороджується.
Переселенці відкривають в Одесі нові бізнеси та впливають на розвиток місцевих. Наприклад, в таксі-сервісах побільшало машин еліт-класу.
Петро Обухов, власник таксі-сервісу:
Мені якось підвозив наш таксист, який з Маріуполя. В нього був червоний шкіряний салон, "БМВ". І він мені розповідав, що до 15 березня сидів в підвалі в Маріуполі й чекав можливості виїхати.
Кількість клієнтів у таксі-сервісах в останні місяці зростає. Частково за рахунок переселенців та одеситів, що повертаються з-за кордону. А також через те, що погода погіршується, а міський електротранспорт працює з перебоями. Проте побільшало і водіїв.
Петро Обухов, власник таксі-сервісу:
Кожного дня мені хтось пише: допоможіть, хочемо, можемо. Постійно є нові люди, які хочуть влаштуватись у таксі. Ми не можемо зараз приймати усіх, тому що в нас немає такої кількості замовлень. Це про сотні людей йдеться.
Проте, є бізнеси, які потребують допомоги. Підприємці сподіваються на підтримку не від держави, а від місцевої влади, яка добре знає найуразливіші галузі. Проте поки змушені викручуватись самотужки.
Наталя Мажарова, власниця крамниці вишиванок:
Очевидно, що весь туризм в Одесі просів - очевидно. Очевидно, що їм треба допомогти зараз перекваліфікуватись, або надати якісь пільги. Щоб вони дочекались нашої перемоги та дочекались того туристичного сезону. Який обов'язково колись буде.