Мости України тріщать по швах: де взяти гроші на ремонт? [ Редагувати ]
Тріщать по всіх швах. Вітчизняні інженери б'ють на сполох через аварійні мости. Більшість лишилися Україні ще у спадок від Радянського Союзу. Терміни експлуатації вже добігають кінця. Хто має ремонтувати старі мости і де взяти гроші? Розбирався Руслан Смєщук.
У казках та легендах раніше під мостами жили тролі - вони ремонтували споруди та брали за це з перехожих гроші. Наразі за стан мостів відповідають сучасні чиновники. Але коли починаєш вивчати цю тему, краще б це робили міфічні створіння.
Більшість українських мостів побудовані за радянської доби. Від неї Україні залишилися понад дві сотні тисяч мостів та шляхопроводів. Поступово вони руйнуються - іноді за їхнє збереження навіть треба битися.
Траса Київ - Харьків у районі Лубен - це Полтавщина. Тут уже третій рік місцева територіальна громада до речі, найбільша в Україні намагається домогтися від влади ремонту ось цього мосту. Іноді навіть нестандартними методами.
Цей міст через річку Сула з'єднує Лубни й селище Засулля. Побудований ще за часів Сталіна, кілька років тому став аварійним. Тріснула одна з опор. Місцеві чиновники намагалися цей факт приховати.
"В 2016 році була проведена експертиза з фахівцями. Є експертиза що дана опора 5 стану - вона не працездатна. В 2016 ми обнаружили цю тріщену, зафіксували її. В 2017 році її намагалися замаскувати асфальтом. Замазати, щоб тут її було не видно", - говорить Руслан Ляшко, депутат Полтавської обласної ради.
Міст перекрили, а транспорт пустили в об'їзд по дуже великому колу. Тепер замість одного кілометра з Лубен до Засулля треба долати в десять - п'ятнадцять разів більше.
"В одну сторону, щоб поїхати в центр ми накидаємо 10 кілометрів і назад. Збільшилася вартість проїзду. Швидка допомога приїжджає невчасно. Тому що їй потрібно проїхати такий кілометраж. Меньше автобусів проходить через село", - говорить Валентина Бандура, жителька Засулля.
"Раніше якщо людина кожен день на роботу їздила то десь півтори тисячі тратила на проїзд, то зараз 3000 - 3500 в залежності скільки їй потрібно раз поїхати до міста", - говорить Олена Черняк, місцева жителька.
Більш ніж два роки пішло на те, щоб міст все-таки почали ремонтувати. За цей час кілька разів переносили терміни закінчення робіт. Кошторис реконструкції щоразу збільшувався. А минулого року відкрили кримінальне провадження за підозрою в розкраданні державних коштів. Поки проводять експертизу -
"В 2018 році було заведено кримінальне впровадження в частині розкрадання державних коштів. На сьогоднішній денбь за моїм депутатьским зверненям було надано поясненя, що виготовляється вже на протязі пів року експертиза, яка надасть змогу зрозуміти були вкрадені кошти або ні. Але за моїм звітом до рахунковї палати було надано звіт, що по цьому об'єкту нецільове використання коштів та незаконне використання субвенцій", - говоить Руслан Ляшко, депутат полтавської обласної Ради.
Для пішоходів і двоколісного транспорту зробили понтонний місток. Через перепади води він деформувався й частково зламався.
"Я двічі на тиждень вимушена отак лазити на базар, бо треба ж скупитися важко отам, там так опасно не падали? Ни поки що - люди багато помагають, витягувати - а так сильно важко", - говорить Євдокія Петрівна.
Люди розповідають ремонт основного мосту йде дуже повільно, ще й з перервами.
"Працівники виконавці робіт вони ж не працюють кожень день - це просто вони узнали що сьогодні будете ви працівники. І вони працюють сьогодні", - говорить Валентина Бандура.
Побачивши камеру, робітники почали кудись масово тікати. Спілкуватися із журналістами не захотіли.
"Кажуть, що ви брагадир - чи от керівник робот. Не, не. Скажіть - як часто ви тут працюєте? Бо люди кажуть що вас сюди - майже під камеру привезли. Не. Ні - це... це що означає? Я не бригадир - я обичній работнік. А як часто ви тут працюєте? Постоянно".
Коли ми повернулися на місце за кілька годин - робітників на мосту стало значно менше.
"Як ми можемо бачити на будівельному майданчику - раз, два три чотири робітника. Але коли ми сюди приїжджають - тут схожде знали про наш візит - і їх було рази в чотири більше".
Люди навіть до Києва їздили й зустрічалися вже із новим очільником країни. Тепер чекають хоч якоїсь реакції від офіса президента.
А це вже Івано-Франківщина. Область-чемпіон за кількістю мостів, їх тут аж тисяча двісті. І більш ніж половина з них - аварійні. Ще півсотні вже обвалилися. Як ось цей у селі Довге-Калуське. Переправа почала просідати ще минулого року. А цьогорічна повінь остаточно зруйнувала її. Не витримали опори, яких не міняли із сімдесятих років. Відрізанами від світу опинилися більш ніж тисяча людей.
"Ми все рано встаємо і думаємо, як ми маємо добратися на роботу. Чекаємо від влади допомоги, щоб нам зробили цей міст бо його вже роблять другий чи третій раз",- говорить Марія Філіпович, жителька села Довге-Калуське.
І такі історії є майже в кожній області. Зараз в Україні близько двохсот тисяч мостів усіх типів. Але скільки точно - не знають мабуть в жодній установі. Більшість у незадовільному або навіть аварійному стані. На ремонт потрібні просто космічні гроші.
"Что касается мостовых сооружений, то у нас нет единого органа, который отвечал бы за все мосты в стране, потому единой статистики нет. Я могу говорить о мостах, которые находятся на балансе государственного агентства автомобильных дорог Украины, общий объем ремонта, который нужно провести - порядка 100 млрд гривен", - говорить Олександр Кава, радник голови Укравтодору.
"Понад 60 % - це узагальнена цифра - усіх штучних споруд яких можна віднести до мостів і шляхопроводів знаходяться в незадовільному стані. По нормативних актах кабміну якщо споруда має 60% деформації така споруда є непридатна до експлуатації", - говорить Віктор Глеба, архітектор.
До 2022 року на ремонт мостів уряд заклав один мільярд доларів. Але навіть цього недостатньо.
"По расчету не наших, а американских специалистов - надо в год на содержание мостов надо тратить 2.5% от стоимости моста", - говорить Микола Дьомін, архітектор.
Якщо ж такі кошти все ж таки знайдуть, залишається вірогідність, що підуть вони не на ремонт, а в кишені корупціонерів. І тут навіть система тендерів "Прозорро" не стане на заваді, кажуть експерти.
"Я по "Прозоро" виграю за 300 тис будівництво чогось. Потім допомога на 500 тисяч, потім обстеження, що воно в такому стані що навіть за 500 не можемо, и ставимо мільйон. Потім кажемо що за мільйон ми можемо рік будувати. А ви хочете за півроку - множимо на два. І у нас по тендеру Нефедова бородатаого 300 тисяч - по факту з бюджета 2 міліони", - говорить Віктор Глеба, архітектор.