Дмитро Вовк: від роздільного тарифу на постачання газу виграють всі споживачі [ Редагувати ]

Джерело: Українські новини
8 березня Національна комісія з регулювання ринку енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) запровадила роздільний тариф на постачання газу і доступ до газової мережі. Таким чином споживачі будуть сплачувати щомісячну абонплату за можливість придбання газу окремо від плати безпосередньо за спожитий обсяг палива. Більшість експертів схвально оцінили це рішення як крок в напрямку до європейських стандартів, до формування реального ринку природного газу і конкуренції серед газотрейдерів. Однак у споживачів залишились чимало запитань.
Про те як саме працюватимуть нові тарифи, і які вини нададуть переваги побутовим споживачам Українським Новинам розповів голова НКРЕКП Дмитро Вовк.
Чому Комісія вирішила розділити плату за транспортування і розподіл від вартості ціни газу як товару?
Це є логічним кроком, тому що вони мають різну природу - окремо природний газ, що напряму залежить від обсягів споживання, та окремо плата, що покриває вартість експлуатації мереж, що практично не залежить від обсягу споживання.
Розділення є вимогою Закону України "Про ринок природного газу" та було частиною вимог Меморандуму з Міжнародним валютним фондом.
Такий підхід застосовується європейськими країнами та дозволяє відокремити оплату монопольних послуг від конкурентних і забезпечити безперешкодну зміну постачальника природного газу споживачем.
Скільки це рішення готувалося, чи було це вимогою МВФ та чому це було зроблено саме з квітня 2017?
Вимога щодо відокремлення була в Меморандумі з МВФ від 1 вересня 2016 року, та я впевнений, що після оприлюднення нового Меморандуму кожен зможе її повторно.
Комісія почала готуватися до цього рішення паралельно із впровадженням лібералізованого ринку природного газу ще з 2015 року.
За цей час ми розробили та погодили з усіма органами влади необхідні методології, провели її публічне фахове обговорення, а також удосконалили її в частині соціального захисту побутових споживачів.
Які переваги отримає побутовий споживач від рішення Комісії розділити плату за транспортування і розподіл від вартості ціни газу як товару?
Внаслідок прийняття такого рішення споживачі отримують зменшення "старої" ціни газу на плату за доставку, рівномірні платежі за доставку, що зменшить загальний рахунок за природний газ для більшості споживачів. По-друге споживач зможе обирати постачальника з привабливою ціною та кращими умовами обслуговування.
Чи не найважливіше - рішення НКРЕКП приведе до зменшення ціни на газ, як товар в результаті конкуренції на ринку постачання. В середньостроковій перспективі нові тарифи стимулюватимуть підвищення рівня безпеки газопостачання і покращать контроль рівня якості надання послуг.
Споживачі з яким обсягом споживання виграють більш за все від введення абонплати?
Виграють всі споживачі через переваги які щойно зазначив. Але найбільше - споживачі, що ефективно використовують свою потужність - наприклад побутові споживачі, що використовують природний газ для опалення. Частка таких споживачів більше 65%.
Більшість експертів розцінюють рішення НКРЕКП як крок до формування ринка природного газу. Коли він повноцінно зможе запрацювати, які рішення для цього необхідно прийняти, що цьому заважає?
Звичайно таке рішення позитивно впливатиме на формування ринку природного газу. Можна очікувати, що у споживачів з’явиться широкий вибір постачальників, відбудеться зростання якості послуг, а з розвитком конкуренції - зменшення ціни на газ.
Для цього необхідні також рішення Уряду по впровадженню лібералізованого ринку природного газу. Останнім кроком до повноцінного формування ринку природного газу є монетизація пільг та субсидій.
Чи зможе конкуренція на ринку газу знизити ціни на природний га, коли це може відбутися, що для цього потрібно зробити?
Так, зможе. Конкуренція - це єдиний важіль, який може знизити ціну на газ. Для цього необхідно виконання діючого законодавства, яке відповідає європейським нормам, що забезпечить розвиток ринку газу в Україні та сприятиме підвищенню його ліквідності. Вільний вибір – основа конкуренції.
Коли споживач газу зможе сам обирати постачальника газу, щоб вибрати найкращого по ціні і якості послуг.
З 1 квітня будь-який постачальник зможе продавати природний газ споживачам України і будь-який побутовий споживач зможе обирати собі постачальника. При цьому побутові споживачі, які користуються пільгами і субсидіями зможуть у повному обсязі реалізувати таке право де-факто лише після монетизації пільг та субсидій.
Чи зможуть споживачі відмовитись від надлишкової потужності, щоб не сплачувати за зайвий обсяг?
Це можливо і передбачено нормативними документами Комісії.
Для цього споживач може письмово звернутися до Оператора ГРМ з проханням зміни потужності. Якщо потужність газового обладнання дозволяє зміну типорозміру лічильника, тоді Оператор ГРМ протягом 3-х місяців зобов‘язаний замінити лічильник.
Якщо лічильника не було замінено у зазначений строк, плата за потужність буде автоматично зменшена до рівня лічильника меншого типорозміру.
Як абонплата відобразиться на учасниках ринку, зокрема на діяльності газорозподільних підприємств.
В першу чергу ми дивимось через призму споживача. Якщо це рішення підвищує прозорість, надійність та безпеку газопостачання, забезпечить рівномірність платежів протягом року, зменшить фінансове навантаження в опалювальний період - то виграють як споживачі, так і надавачі послуг.
Для газорозподільних підприємств дозволить підвищити рівень надійності та вчасно проводити поточні та капітальні ремонти без сезонності, що до цього була суттєвим обмежуючим фактором.
Не буває реформ, які б задовольнили усі сторони, про що свідчать виступи різних компаній та асоціацій на засіданні 28 березня. Хто від зміни принципу оплати за газову інфраструктуру виграє, а хто програє.
Навіть у розвинених країнах рішення регуляторів знаходять супротивників, оскільки ідеальних рішень, що задовольняють одночасно конфліктуючі інтереси немає. Наше завдання знаходити збаланосовані рішення, що враховують позиції і споживача, і держави, і підприємств, що регулюються.
Однозначно виграють усі, хто споживає природний газ для опалення, або ефективно використовують свою потужність.
Ситуація зміниться для тих споживачів, які були приєднані до газової труби, але не використовували природний газ. Але вони раніше не сплачували солідарно за обслуговування мережі. За них це сплачували сусіди. Наше дослідження що проводилось серед 70 тисяч абонентів підтвердило зацікавленість як в відокремеленні плати, так і солідарній оплаті за принципом потужності.
Чому тарифи за транспорт і розподіл газу Комісія розрахувала на основі приєднаної потужності, а скажімо на основі середньорічного споживання за останні декілька років.
Не коректно порівнювати обсяги та потужність. Це два різних поняття та різні одиниці виміру. Крім того, ми а) захищаємо пересічного громадянина від можливих маніпуляцій розміром потужностей з боку облгазів; б) знищуємо мотивацію для облгазів підігравати зростанню обсягів.
Потужність лічильника є фіксованою та зрозумілою величиною.
Наскільки це справедливо, особливо в контексті промислових споживачів, так як далеко не всі підприємства зараз працюють по проектній потужності.
Перехід до замовлення потужності споживачем є середньостроковим завданням Комісії, але для її реалізації необхідна статистична інформація, що надасть об’єктивне розуміння необхідної потужності кожному окремому споживачу.
Для отримання такої інформації з 2016 року Комісія запроваджує пілотні проекти з дистанційного зчитування показників лічильників природного газу. Крім автоматичного балансування система надає інформацію про щогодинне споживання в режимі он-лайн.
Після розділення плати, чи вірно передбачати, що НКРЕКП буде переводити облгази на RAB-регулювання або про це ще рано говорити.
На сьогодні це питання не на часі. Необхідна найголовніша умова для переходу на стимулююче регулювання - це впорядкування умов використання державного майна та проведення незалежної оцінки активів.