День Повітряних сил ЗСУ: як наші пілоти тримають небо [ Редагувати ]
Щороку в першу неділю серпня українці вшановують захисників нашого неба. День Повітряних Сил України цьогоріч відзначають 4 серпня. Українські льотчики під час повномасштабної війни з росією стикнулися з випробуваннями, які не проходило жодне військо у світі, і гідно себе показали.
Які виклики стоять перед нашими Повітряними силами? В темі розбирався Ігор Левенок.
Перші дні війни! Як Україна зупинила росію в небі?
Завдяки чому Збройні сили зберігають контроль над більшою частиною свого неба?
Західні літаки. Що вони змінять? І як їх захистити від росіян?
Чимало аналітиків протягом перших тижнів повномасштабного вторгнення дивувалися: як це росія не змогла перемогти Україну в небі? Адже ворог мав тотальну перевагу в кількості та якості своєї авіації. На початок 2022 року країна-агресор мала півтори тисячі бойових літаків. Позаяк в українських Повітряних силах було лише 120 бортів.
Валерій Романенко, авіаексперт, провідний науковий співробітник Державного музею авіації України:
І тому наші льотчики казали: ми камікадзе, бо з таким озброєнням… Та не зважаючи на це, перших два місяці навіть до травня місяця відбувалися важкі повітряні бої, тобто винищувачі проти винищувачів, наші винищувачі збивали російські штурмовики, російські бомбардувальники, не зважаючи на прикриття, втрати були з обох боків…
На основі героїзму українських льотчиків з'явилася навіть легенда щодо "Привида Києва" - пілота літака МіГ-29, який за перші 30 годин російського вторгнення здобув 6 повітряних перемог у небі над столицею.
Ігор Романенко, генерал-лейтенант авіації, засновник Благодійного Фонду "Закриємо небо України":
Завдяки діям інформаційних джерел, зокрема закордонних, наприклад ВВС, що це окрема людина, і одна, і це видатний наш льотчик Тарабалка Степан Іванович, але насправді це об'єднаний образ…
Плани ворога "взяти Київ за три дні" пішли прахом. А українські Повітряні Сили, хоч і зазнали відчутних втрат, та з перших днів війни стали відновлювати власну авіацію. Як своїми силами, так і з допомогою країн-партнерів. Вони передали десятки радянських літаків та гелікоптерів. Тож нині в Україні більше бойових літаків, ніж було до вторгнення.
Валерій Романенко, авіаексперт, провідний науковий співробітник Державного музею авіації України:
Звичайно при втратах, звичайно ціною життя багатьох льотчиків і бійців загалом протиповітряної оборони й зенітників, і радіотехнічних військ, але загалом яка виникла ситуація: з травня минулого року росіяни більше не залітали на територію контрольовану Збройними силами України…
Фактично від першого дня війни Україна просила у західних партнерів F-16 - сучасні винищувачі, які здатні поборотися за паритет у небі з російськими літаками.
Ігор Романенко, генерал-лейтенант авіації, засновник Благодійного Фонду "Закриємо небо України":
Для початку це має бути три бригади, десь сто тридцять літальних апаратів такого типу. Для початку, щоб почали відчувати це так, якщо буде нам поставлятися з боку союзників в першу чергу американців достатньо авіаційної зброї для цих літаків і більше буде сучасної зброї в цих поставках...
Та на російських болотах від цієї новини вже завили. За збиття першого винищувача F-16, оркам запропонують 15 мільйонів дерев'яних.
Валерій Романенко, авіаексперт, провідний науковий співробітник Державного музею авіації України:
Тобто дійсно літаки на перших порах будуть не те що священними коровами, але застосування їх буде вкрай обмежене, допоки ми не опрацюємо тактичні прийоми, які нівелюють переваги ворога і надають нашим пілотам в таких умовах шанси на паритет в повітряних боях з російською авіацією.
Та якщо шлях західних літаків до України довгий, тяжкий і тернистий, то безпілотні крила ми можемо виготовляти й самі. Тим паче, що російсько-українська війна довела усьому світові мегаефективність таких апаратів.
Ігор Левенок, кореспондент:
Нещодавно поважне західне видання The Economist оприлюднило гучну звістку. В Україні з'явилися ударні безпілотники з дальністю 3000 кілометрів. Вони можуть долетіти до Сибіру! Та чи така вже сенсаційна ця інформація? Буквально перед повномасштабним вторгненням мені вдалося побувати на підприємстві Укроборонпрому КБ "Луч". І знаєте, що я там побачив? Здоровезний ударний безпілотник "Сокіл 300". І так, він здатен долати відстань навіть трохи більшу за три тисячі кілометрів. Він ззовні нагадує культовий американський безпілотник "Ріпер". Уявляєте! У нас є свій "Ріпер" з ракетами, з потужним комплексом аеророзвідки. І тепер питання по суті. Чому цю унікальну модель БпЛА ми не бачимо в небі? Чому він наш "Сокіл", чому не літає? Тоді керівник конструкторського бюро це пояснював так.
Олег Коростельов, генеральний директор КБ "Луч":
Наша промисловість володіє цим, і ми можемо це відтворити. Але йдеться про гроші. Тобто, якщо ми збираємося свою промисловість розвивати, і просувати, і закуповувати у власної промисловості цю техніку, то треба вкласти невеликі кошти…
Розвідка, спостереження та удари по наземних цілях. Безпілотник здатний перебувати в повітрі до 26 годин, може нести до 300 кг різного озброєння й атакувати цілі на значних відстанях на Уралі та Заполяр'ї. Але тільки зараз про нього серйозно заговорили.
Ігор Романенко генерал-лейтенант авіації, засновник Благодійного Фонду "Закриємо небо України":
Про "Сокола" я думаю дійде черга, там по пріоритетах, тому що можна швидше. От ви говорите "Сокіл" на три тисячі, а вже є безпілотники, які діють, наводяться і б'ють на дві тисячі. Зрозуміло, іще додається тисяча, і це дуже важливо. Я думаю, що прийде час і "Сокола"...
Але чим довше триває війна, тим важче Україні захищатися від російських повітряних атак без суттєвої підтримки. Нашому війську потрібна протиповітряна і повітряна зброя. Адже, досвід минулих війн показав: хто панує у небі, той і перемагає.