Віталій Ковальчук: Треба позбавити суддів імунітету [ Редагувати ]

Позбавлення суддів недоторканності - одне з головних питань сьогодення, коли в системі досі залишились ті самі судді, що були за часів Віктора Януковича.
Судді не зможуть притягуватись до відповідальності за дії, які ними вчиняються в процесі виконання їх суддівських функцій, разом з тим, їх треба звільнити від загального імунітету.
Про це в інтерв'ю програми "Чорне дзеркало" розповів Віталій Ковальчук, перший заступник голови Адміністрації президента України.
Що зараз відбувається в судах?
- Зараз ми є свідками того, що відбуваються певні дії щодо голови Апеляційного суду. Зрозуміло, що це є підтвердженням того, що треба докорінно змінювати систему судочинства в Україні і для цього вже напрацьовуються певні зміни до Конституції конституційною комісією.
На сьогодні треба безумовно забезпечити конкурсний відбір суддів, забезпечити належне функціонування Вищої ради юстиції, але саме головне. Ми повинні запровадити такі зміни, які забезпечать нам очищення судів від корупції та недопущення її в майбутньому.
Для знищення корупції в судах треба обмежити суддівську недоторканність. Ми вважаємо, що найголовнішою ознакою має бути наступне: за суддями необхідно залишити тільки функціональну недоторканність.
Це значить, що судді не зможуть притягуватись до відповідальності за дії, які ними вчиняються в процесі виконання їх суддівських функцій. Але разом з тим, суддів треба звільнити від загального імунітету.
Ми є свідками того, що прикриваючись цим імунітетом під мантіями ховають долари, спостерігаємо появу Зварича-2 і інші аналогічні події. Це треба присікати без якихось обмежень.
Чи не будуть притягнути судді до кримінальної відповідальності тільки для того, щоб бути покараними за їх суддівство та чи вистачить голосів у парламенті на такі рішення?
- Щодо того, чи вистачить голосів, треба вернутись принаймні до коаліційної більшості в парламенті, і, виходячи з того, що в самій коаліційній угоді чітко вказано, що необхідно докорінно змінити систему судочинства і принаймні обмежити суддівську недоторканність.
Щодо застосування в нашій країні будь-яких законів, то є одна нагальна проблема, яку треба вирішувати: ідеальних законів не існує, треба щоб вони виконувались.
Якщо ми досягнемо того, що наші закони будуть використовуватись і виконуватись всіма без виключення, я думаю, що ми зможемо забезпечити відповідні запобіжники для того, щоб не були застосовані отакі форми тиску на суддів, які ви щойно вказували.
Коли почнеться прозора та публічна переатестація суддів?
- Президент підтримав прийняття закону про справедливий суд. На сьогодні ми відпрацьовуємо всі механізми для того, щоб забезпечити його належне функціонування. Саме головне, щоб ми спромоглися реалізувати ті норми закону, які передбачені в законі "Про забезпечення права на справедливий суд".
Це дуже тривалий та кропіткий процес. Для того, щоб його пройти, нам треба остаточно сформувати всі органи, які зможуть належним чином здійснити всі ці перевірки.
Якщо в ході цих перевірок разом з народними депутатами ми виявимо, що певна кількість суддів не відповідає тим вимогам, які закладені в законі, безумовно вони повинні бути позбавлені в майбутньому права мати статус суддів.
Чи не потрібно позбавити недоторканості не тільки суддів, а й президента і депутатів, щоб всі були рівні перед законом?
- Формування Вищої ради юстиції – це відкритий і прозорий процес, який був свого часу підтриманий у тому числі і Верховною Радою. Давайте для початку навчимося виконувати ті закони, які ми вже прийняли.
Щодо наявності або відсутності імунітету в тих чи інших інститутах влади, в Конституції сьогодні передбачений відносно президента можливість застосування процедури імпічменту.
Думаю, що ми зможемо забезпечити належну правову основу для запобіганню проявів корупційних дій, та унеможливлення узурпації влади.
Чи буде знищено "дзвінкове право", коли рішення суддями приймаються за дзвінком зацікавленого представника влади? Прокоментуйте ситуацію з головою Апеляційного суду Києва.
- Голова Апеляційного суду по відношенню до якого генеральний прокурор виніс питання щодо позбавлення суддівської недоторканності і в часи притягнення до відповідальності Луценка та Тимошенко чомусь не казав про те, що на нього тиснули з адміністрації Януковича, хоча ми розуміли, що ті процеси були політично заангажовані.
На сьогодні зрозуміло, що це політичне замовлення. Суддя Чернишенко не вбачає нічого іншого можливого як намагатися переключити сигнал на те, що начебто хтось на нього тиснув. Скажу відверто, дуже давно знаю Олексія Філатова, більше десяти років.
Свого часу він був дуже успішним адвокатом і відрізнявся тим, що завжди будував свою позицію у судах саме на аргументах і на законності підходів. Я готовий стверджувати, що це відверта маячня і ніхто не тиснув на пана Чернишенко.
Я вважаю, що вівторок Верховна Рада повинна розпочати з того, щоб поставити на голосування першим питанням питання щодо скасування суддівської недоторканність пана Чернишенко.
Для нас це принципове питання – підтримання Верховною Радою цього рішення більшістю голосів. Той, хто це не проголосує відверто підтримує і надалі корупцію в судах.
Що торкається звинувачень у, начебто, тиску з боку Адміністрації для вирішення якихось бізнес справ, це немає нічого спільного з дійсністю. Не хотілось звинувачувати журналістів, але хотілось, щоб вони викладали об’єктивні факти, а не якісь суб’єктивні домисли.
Чи будуть у Михайла Саакашвілі такі повноваження, які б надали йому спроможність змінити ситуацію не тільки в Одесі, а й в усій Україні?
На сьогодні у Михайла Саакашвілі достатньо повноважень для того, щоб він зміг реалізувати ті напрацювання і те бачення, яке в нього є щодо розвитку Одещини.
Перші кроки, які він демонструє, наочно підтверджують, що у Михайла є конкретна мета, він її чітко визначив і цю мету він хоче реалізувати протягом року.
Це дуже багато інвестиційних проектів, подолання корупції, відверте лобіювання інтересів інвесторів. Сьогодні ми розуміємо, що треба створювати робочі місця, щоб люди отримували достойну заробітну платню і мали можливість безпечно якісно жити.
Щодо повноважень представників влади на місцях, після реалізації реформи децентралізації. Хочу вам нагадати, що сьогодні Конституційна комісія сформулювала своє бачення щодо змін до законопроекту по децентралізації і надали ці пропозиції президенту.
Президент найближчим часом визначиться і, маємо надію, внесе відповідний проект змін до Конституції для розгляду у Верховній Раді. Основна мета децентралізації – це наближення влади до людей.
Тому ми кажемо, що в першу чергу надаються дуже широкі повноваження органам місцевого самоврядування. Тепер місцеві депутати, мери, самі на місцях будуть визначати, яким чином і куди направляти кошти, отримані в регіоні: на які інфраструктурні об’єкти, на підтримку яких шкіл,медичних закладів та на інші перетворення.
Чи готові ви ініціювати кардинальну суддівську реформу, яка очистить повністю суди від всіх тих, хто був там до 2014 року?
Ми всі в змозі реалізувати ті бачення, які в нас є. Я не є народним депутатом і не зможу у Верховній Раді підтримати той чи інший закон, але я ще раз хочу підтвердити, що ми повинні безумовно забезпечити реальне співвідношення і баланс між різними гілками влади.