Вибори-2019 можуть стати найдорожчими в історії України [ Редагувати ]
А от скільки всі ці голоси коштували? Кандидати ж проводили неоднакові кампанії. Хтось вклав більше, хтось менше. Але вражає те, що навіть великі гроші на виборах вже не є гарантією високого результату. Чому? Розбиралася Інна Томіна.
Мільярди на організацію, мільйони на агітацію. Цьогорічні президентські вибори мають шанси стати найдорожчими за всю історію.
"Можемо говорити про 3 мільярди реальних витрат", - говорить Ігор Фещенко, аналітик з партійних фінансів Громадського руху "Чесно".
Офіційно обрання глави держави обійдеться держбюджету в понад 2,5 мільярди гривень. І це казенний рекорд, та при цьому лише верхівка грошового айсберга! Бо ж самі політики щедро встеляли гривнями та доларами шлях до президентства.
Скільки ж коштували кандидатам президентські амбіції?
"Надзвичайно великі цифри з огляду на один голос ми побачили у кандидатів, які вели дуже пасивну виборчу кампанію. Скажімо рекордсменом є пан Насіров, який був мало активний, практично не було зустрічей з виборцями, але разом з тим він отримав практично провальний результат", - говорить Олексій Кошель, голова Комітету виборців України.
А відтак кожен голос за Насірова був золотим. Коштував майже тисячу гривень. Калькуляція проста - на кампанію він витратив 2,5 мільйони на кандидатський внесок. За нього проголосували за нього проголосували лише 2 507 людей.
На другому місці Сергій Каплін. Витрачено понад 12 мільйонів, отримано 14 тисяч голосів. Вартість голосу 849 гривень.
Фаворитам перегонів народна любов коштувала дешевше. Володимиру Зеленському 16 гривень за голос, Петру Порошенку майже півтори сотні. Юлії Тимошенко та Анатолію Гриценку удвічі дешевше. Мало витратив і Юрій Бойко лише 23 гривні за голос. Олександр Вілкул усемеро більше! А от найдешеше агіткампанія обійшлася Ігорю Смєшку - чотири гривні за прихильника.
"У пана Смешка дуже невеликі кошти були витрачені на агітацію, але в той самий час ми таки розуміємо, великий ефект мала його активна участь і присутиність на ефірах центральних телеканалів", - говорить Олексій Кошель, голова Комітету виборців України.
Саме політична реклама - це основна стаття витрат кандидатів. Скільки грошей пішло на телерекламу?
"На телебаченні в залежності від каналів вартість однієї секунди ефірного часу в праймі може коштувати до 6,5 тисяч гривень. У Тимошенко аж 70 відсотків її всього виборчого фонду пішло на ( від 174 млн гривень ) пішло на телебачення. В Гриценка 50-60 відсотків. І в принципі це середня позначка. Є просто такі екстремальніші випадки, як здається у Вілкула там під 80 відсотків грошей пішло на телерекламу", - говорить Ігор Фещенко, аналітик з партійних фінансів Громадського руху "Чесно".
Загалом на політичну телеагітацію усі кандидати заплатили понад 600 мільйонів гривень.
"Лідируючі позиції по рекламі займає Володимир Зеленський. Петро Порошенко, Юлія Тимошенко, пан Бойко - там є статтті повязані з безпосередніми зустрічам з виборцями. Тобто, оренда приміщень та інші витрати", - говорить Олексій Кошель, голова комітету виборців України.
А скільки мільйонів "з'їла" робота агітаторів, спостерігачів, членів комісій, друкування листівок та реклами в соцмережах точно і не підрахуєш. Бо за все це платили не з виборчого фонду.
"От ще в кінці кампанії зявилося дуже багато бігбордів умовно невідомого походження, немаркованих там "Думай", "Змінюй", в стилістиці Зеленського - оце все немаркована агітаційна продукція, яка була розміщена на тих же площинах, де ще вчора висіла реклама офіційна тих же ж кандидатів", - говорить Ігор Фещенко.
А попереду в двох кадидатів ще немало витрат. Бо ж боротьба за президенське крісло на піку.
"Очевидно знову ж таки і з 10 квітня нас чекає масована атака рекламних кампаній двох кандидатів, переважно це буде телевізійна реклама, це буде бордова реклама і часу на те, щоб зустрічатись з виборцями пояснювати свою стратегію буде дуже мало", - говорить Олексій Кошель, голова Комітету виборців України.
"За оцінками окремих експертів вартість для кожного з кандидатів може виявитися від 50 до 100 мільйонів доларів. Тобто це будуть ті кошти, які вони витратять на швидкі дуже насичені три тижні між першим та другим туром", - говорить Микола Давидюк, політолог.