Керівник "Київавтодору" про підсумки роботи: ми довго "розгойдувалися" і виробляли стратегію [ Редагувати ]

Олександр Густелев з'явився на посаді керівника "Київавтодору" у 2015 році. На початку лютого цього року чиновник потрапив у гучний скандал і ледь не поплатився своїм кріслом - через обвал мосту на столичній Шулявці. Але тоді Густєлєва врятував мер Володимир Кличко, сказавши, що "міст втомився". Заявлена відставка очільника відомства так і не відбулася.
Podrobnosti.ua зустрілись з генеральним директором "Київавтодору" в просторому кабінеті на Печерську. Головний "дорожник" міста розповів, чому водії більше двох місяців простоювали в кілометрових заторах, коли Київ отримає Велику Кільцеву та чому сніговий апокаліпсис більше не повториться.
Пане Олександре, не так давно ви разом з мером особисто проінспектували стан доріг в столиці. Вас влаштувало те, що ви побачили?
4 березня 2018 року буде рівно 20 років, як я працюю у дорожній галузі. І враховуючи цей достатній термін для можливості надавати оцінки, я не можу бути задоволений.
Кличко та Густєлєв на мотоциклі перевірили ремонт столичних доріг. Фото з відкритих джерел
А буду, коли нас будуть порівнювати з провідними європейськими країнами. Зараз багато моїх знайомих приїжджають з різних міст Європи і розповідають, що порівнюючи з ними, Київ більш-менш не такий вже і поганий. Більш-менш не влаштовує, треба, щоб нас порівнювати з Берліном, Цюріхом, Парижем, Амстердамом та багатьма іншими кращими містами Європи і світу.
Так, гарні дороги не з'являться за день, за тиждень або за рік. Але ви на посаді, як було зазначено, майже три роки. Назвіть, будь ласка, конкретні терміни.
Дуже справедливе запитання. Якщо ми в такому темпі будемо продовжувати ремонтувати дороги столиці, мінімум - три, максимум - п’ять років. Але це залежить від багатьох факторів виробництва: фінансування, політичної складової. Якщо все буде без форс - мажорів, я впевнений, через 3-5 років Київ ніхто не впізнає!
Тобто ви вважаєте, що вам вистачить часу і терміну перебування на посаді? В Україні просто є сумна традиція, коли нові очільники як "нова мітла" змітають усі попередні напрацювання і починається все спочатку….
Розумію, що пусті розмови і обіцянки про те, що ми багато робимо, нічого не варті. Мені здається, має бути, не важливо, яка політична сила приходить до влади і які персоналії можуть посісти посади - важлива наявність державної чи міської стратегії, яка має неухильно виконуватися. Тому в даному випадку я як частинка вертикалі дорожньо-транспортної складової київської влади і як керівник відповідного підрозділу намагаюсь в системі "Київавтодору" зробити саме таким чином.
Що ж ви робили ці три роки?
Разом з першим заступником голови КМДА та Департаментом транспортної інфраструктури перший рік ми "розгойдувалися", виробляли стратегію, ламали стереотипи. При тому вже значно збільшили кількість відремонтованих вулиць. В 2016 році вже було відремонтовано 200,2 км. дорожнього покриття.
Для порівняння у 2014 році ця цифра складала лише 36,9 км. Одночасно ми почали активно використовувати нові технології, матеріали, технічні новинки.
Чому ремонти на ключових магістралях не можна було провести раніше, коли дороги були вільніші? Як ви прокоментуєте, що їх почали в піковий період, та ще й одночасно по всьому місту?
Не погоджуюсь з цим ствердженням. Наведу аргументи. Якщо, за вашими словами, ми почали тільки влітку, а дехто каже, що тільки восени, а до того нічого не робили, виникає просте запитання: як ми на День міста (27, 28 травня - ред.) подарували улюбленому місту і киянам 20 відремонтованих об’єктів, зокрема Русанівську Набережну, вулиці Раїси Окіпної, Лугову, 9 травня, Трублаїні, Миропільську, Механізаторів, Павла Грабовського, Митрополіта Шептицького (на кінець травня вже було відремонтовано 50% цієї вулиці), Каховські шляхопроводи №1 та №2, мости №1 та №2 через Русанівській канал на Русанівській Набережній та інші об’єкти?
А на сьогодні практично завершені роботи на проспектах Повітрофлотському та Глушкова, Кільцевій дорозі, бульв. Дружби Народів, вулицях Льва Толстого, Володимирській, Васильківській, Набережно-Корчуватській, Леся Курбаса, Михайлівській, Бальзака та багатьох інших.
Єдине, що кожен водій користується якимось окремим напрямком і, звичайно, в якийсь період дорожньо-будівельного сезону потрапляє в затори, і тому йому здається, що роботи розпочали одночасно по всьому місту!
Який сенс ремонтувати дороги під час дощу, якщо кияни потім фіксують неякісний ремонт і свіже покриття "просто розсипається"?
Не можна цього робити! І ми дуже жорстко караємо за вказані порушення.
Тобто ось зараз йде дощ (на момент запису інтерв’ю 3 листопада в столиці були опади - ред.), якщо проїхатися містом, ми не побачимо ремонтників?
Ні, звичайно. Роботи з асфальтування - ні, підготовчі - будь ласка: встановлення оглядових колодязів, бордюрного каменю, ремонт освітлення, встановлення бар'єрів, влаштування покриття з ФЕМів, озеленення - це все можна робити.
Хто мусить відповідати за неякісне дорожнє покриття? Чи є конкретні приклади, коли когось покарали?
На сьогодні в нас діє чітка система, починаючи від ямкового і закінчуючи капітальним ремонтом і реконструкцією, що той, хто виконав неякісну роботу, той і повертає гроші. Як не шкода про це казати, але навіть робітники комунальних підприємств, які попадаються на неякісному виконанні, повертають кошти в касу. Приклади з документальним підтвердженням можна побачити на офіційному сайті корпорації та у соціальній мережі Facebook.
Тепер щодо конкретних прикладів. "Першою нашою ластівкою" була вулиця Народна, яка у 2015 році була повністю перероблена підрядником безкоштовно! Підряднику вигідніше, зрозуміло, повторно зробити капітальний ремонт, ніж віддати повну вартість грошима.
Далі були вулиці Тимошенка, Овруцька, Володимирська, проспекти Правди і Броварський.
Повторний ремонт на Проспекті Бажана
Останній найпотужніший випадок, і я певен, єдиний в історії, коли восени повністю переробили проспект Бажана. А це 30 млн. гривень! Мене дорікали, мовляв, він в непоганому стані, нащо його ремонтувати? А це був звичайний гарантійний ремонт. І це нічого не коштувало бюджету!
Яка ситуація з Шулявським мостом, через який ви мало не поплатилися кріслом? Реконструкцію "втомленого" моста повинні були почати восени.
До речі, щодо масових "жартів" стосовно фрази мера мера, коли він сказав, що "мост устал". Хочу зауважити, що мер, як професійна людина, хоча він і не будівельник, сказав правильно. "Усталість матеріалів і конструкцій" - це науковий термін і сленг будівельників.
В 2007 році вийшло розпорядження - провести реконструкцію Шулявського шляхопроводу. Минуло 10 років. Замовником реконструкції є інше комунальне підприємство, яке жодного відношення до "Київавтодору" не має.
В свою чергу, не можна сказати, що "Києвавтодор" на 100 відсотків не причетний, тому що один з наших підрозділів займається експлуатаційним утриманням, але об'єкт, який ще у 2006 та 2007 роках два рази горів, і вже 10 років як має стати на реконструкцію…
Чому тоді всі камені полетіли у вас?
Політика (усміхається - ред.). В життя по-різному буває.
Чому навіть ті дороги, які ви ремонтуєте щороку, так швидко зношуються? Причина в поганих стандартах, в неякісній роботі, чи якості матеріалів?
У мене зустрічне запитання. Що конкретно "Київавтодор" за останні 2-3 роки повторно відремонтував? Відповідально заявляю - нічого! Гарантійні випадки - це норма для всіх розвинутих країн і це безкоштовно.
Тобто зі снігом дороги не зійдуть в Києві?
Впевнений.
До речі, киянам вже можна готуватися до снігового колапсу? Чи готовий "Київавтодор" до випробування? Що з технікою?
Сніговий колапс - це не до мене, це вище, в небесну канцелярію. Чи готовий "Київавтодор" до зими? Готовий. Більше того, в цьому році перевищив сам себе - тому що у нас вже в червні-липні повністю були готові матеріали, якими ми обробляємо дороги: 38 тисяч тон солі та 34,5 тисяч тон піску.
Ми підготували 345 одиниць снігоприбиральної техніки, а з урахуванням допоміжної - 380 одиниць, підписали договори на залучення 159 одиниць техніки сторонніх організацій на випадок інтенсивних затяжних снігопадів.
Фото: www.facebook.com/gustelev.pao
Разом з цим є цікаві приклади, як то два швейцарські снігоочищувачі, які простоювали 10 років. Ми запросили швейцарців для ремонту, вони відмовили, сказали, що це вже металобрухт. А наші механіки з КП ШЕУ Деснянського та Оболонського районів дали їм "друге життя". На сьогодні очищувачі в належному стані і готові до роботи. А в минулому році швейцарські спеціалісти, які нам відмовили, приїхали і просили дозволу сфотографуватися з "реанімованими".
Боротьба з заторами. Як вирішити проблему із завантаженістю трас? Як боротися з порушниками паркування?
Паркування - це не компетенція керівника "Київавтодору". Це питання належить до компетенції іншого комунального підприємства "Київтранспарксервіс".
Проте, якщо дозволити власну думку, є декілька методів для того, щоб проблему зменшити, якщо не звести до нуля. По-перше, Київ потребує Великої Кільцевої дороги. Зрозуміло, що транзит з Києва треба вивести. По-друге, Київ потребує зонування, як в більшості європейських столиць. Чим ближче ви їдете до центру, тим дорожче має бути цей заїзд. Бажаєте ставити машину в центрі? Питань немає! Але, якщо паркування, скажімо, на Одеській площі коштує умовно 1 чи 3 гривні за годину, то в центрі воно має коштувати 200-300 гривень. Якщо ви до цього готові, будь ласка, заїжджайте, ставте машину і платіть! Але всі!
Зрозуміло, що за умови, якщо буде якісний громадський транспорт. У людей має бути вибір. Це по-третє.
Наступний пункт викличе багато незадоволень: це жорстке покарання за паркування в недозволених місцях. Передумовою цього є створення необхідної кількості паркувальних майданчиків (підземних, надземних, роторних тощо).
Ще одна причина заторів - засилля на дорогах Києва транзитного транспорту. Чому б не обмежити рух фур під час капітального ремонту чи взимку?
Взимку, в складних погодних умовах, ми співпрацюємо з поліцією щодо зупинення руху вантажівок, щоб прибирати сніг. Влітку ми знову ж таки, за умови роботи поліції, зупиняємо рух транспорту у шалену спеку. Це все відпрацьовано, але, на жаль, не завжди спрацьовує на 100%.
Але тут виникає питання в іншої сторони барикад: а куди тоді їхати перевізникам? Я їх чудово розумію. Ось якби ми побудували Велику Кільцеву дорогу навколо столиці…
До речі, коли Київ отримає Велику Кільцеву?
Проект Кільцевої "гуляє" вже років п’ять-шість. Тому навіть якщо ми з вами прямо зараз приймемо рішення, як умовно ключові фігури по будівництву Кільцевої дороги, то будівництво завтра не почнеться! Потрібно провести вишукування, проектні роботи, тендерні процедури. Відповідно будівництво розпочнеться в найкращому випадку через рік, якщо все буде добре.
Болюча тема - Набережне шосе. На початку осені там була найскладніша ситуація з рухом, бо шість смуг перетворилися на три. Як там просувається ремонт зараз?
Фото: www.facebook.com/gustelev.pao
Ми не закінчили ремонт Набережного шосе. Повністю виповнені роботі по правій смузі від мосту Метро до Поштової площі. Ми зупинилися для того, щоб знову-таки покращити рух, тим більше зараз вулиця Грушевського тимчасово перекрита, і, зрозуміло, що місту треба якось жити. Ми законсервували в цьому році цей об'єкт. Роботи розпочнуться навесні 2018 року на протилежній смузі та тротуарах.
Ще одне фінансове запитання. Яка сума коштів виділена на ремонт доріг столиці у 2017 році?
Цьогоріч це рекордна сума - майже 2 млрд. грн.
Наприкінці нашої бесіди, як очільник "Київавтодору", дайте, будь-ласка, три поради столичним водіям, що робити, щоб не простоювати годинами у заторах?
Не зовсім коректно, але якщо наполягаєте.
Порада перша: зрозуміти дорожників. Не можна виконувати ремонт, не затримуючи рух. Не виходить, на жаль! Ми би хотіли робити по-іншому! Порада друга: слідкувати за повідомленнями. Ми сьогодні намагаємося максимально інформувати через ЗМІ, сайти КМДА, ДТІ та корпорації "Київавтодор", де будуть проводитись роботи. Порада третя: не порушувати правила дорожнього руху, тому що, якщо містом рухатись зі швидкістю 60-70 кілометрів на годину, ви скоріше кудись доїдете, ніж коли будете їхати зі швидкістю 120 км. Точно можу сказати. На власному прикладі перевіряв (усміхається).
Але об’єктивно можу зрозуміти водіїв, тому що на їх місці, так само реагував і обурювався. Тому мої поради просто недоречні.