Смертельне небо Покровська: як оператори дронів стримують ворога [ Редагувати ]
На передовій дрони чимраз досконаліші. Зрештою навіть з'явився такий термін - "кіл-зона". Смертельна територія часто досить далеко від лінії бойового зіткнення, але там украй небезпечно.
Особливо напружена ситуація на Покровському напрямку, де часто на одного піхотинця припадає по три й більше дронів. Як працюють оператори безпілотників на цьому напрямку - в сюжеті Руслана Смєщука.
Підбиті дронами автівки на узбіччях та засіяні поля навкруги. З яких вже не зберуть врожай. Це те, що зараз називають кіл-зоною під Покровськом. Ще не нуль, але вже вкрай небезпечна, через ворожі БпЛА, територія.
Ми доїжджаємо до схованої позиції дронщиків 32 сталевої бригади. Цей рід військ та озброєнь зараз значною мірою тягнуть на собі оборону Покровська та напрямку.
Позивний "Сартр", військовослужбовець ЗСУ:
Якщо потрібно, ми відбиваємо штурми, якщо потрібно, працюємо по логістиці їхній, якщо потрібно, доставляємо провіант якийсь, якщо можемо до наших позицій. Допомагаємо як можемо.
Цей невеличкий бліндаж та декілька квадратних метрів біля нього - прихисток пілотів, з якого вони майже не виходять.
Руслан Смєщук, кореспондент:
Майже весь час на чергуванні хлопці, і ми зараз теж, знаходяться в укриттях, під маскуванням. Позиція ретельно замаскована, тому що в небі постійно літають російські безпілотники. А от так ось береш, підіймаєш, а тут хоп - подаруночки для ворога.
Пілоти мають дрони для будь-якої цілі.
Позивний "Оператор", військовослужбовець ЗСУ:
Ось це фугас для того, щоб залітати в приміщення і щоб був дуже великий взрив. Оце кумулятивний - він для техніки, ми один раз таким два танки знищили. Це один тип осколків, а це другий тип осколків. Це для піхоти, а іноді також і для техніки, машин.
Уточнюю як це - знищити два танки одним влучанням дрона.
Там ситуація така була, що ми уразили один танк, він здетонував, і танк, що був поряд, теж здетонував. Тобто взривна волна його вразила так, що він теж зірвався. Дронів було більше ніж один, але тільки один зірвав саме БК. І це завдяки нашій арті, яка збила з них гуслі гусениці.
А невдовзі надходить команда на виліт. Розвідка помітила ворога у зоні досяжності.
Хвилини польоту до цілі і ураження.
І далі знову очікування. "Сартр" розповідає про, так би мовити, курйози на полі бою.
Позивний "Сартр", військовослужбовець ЗСУ:
Ми летіли на квадроцикл - вилетів квадроцикл, там було два військових, наших загарбників. І вийшло так, що плата ініціації не спрацювала. Тобто ми бачимо, як наш дрон влітає йому в каску і відскакує. Ми їх не змогли наздогнати потім. Але це враження - кінетичне враження. Я думаю, він був вражений ще більше, ніж ми.
Але частіше буває зовсім по-іншому. Одного разу розрахунку довелося цілий день поспіль - постійно, раз за разом вилітати, відбивати ворожі атаки.
Позивний "Оператор", військовослужбовець ЗСУ:
Сорок вильотів на день. Тоді ще складно було дуже, тому що дрони прийшли трохи розібрані і їх було треба складати. Як ти один складеш - вже потрібно вилітати. А ще була зима, холодно. Ми їх збираємо, очі вже зліплюються, але треба було літати, відбивати штурм, допомагати хлопцям. Бо якщо не ми, то хто?
Взагалі ж цей розрахунок зробив вже більше тисячі, а може і декілька тисяч вильотів. Точно вони не рахували. Окрім бойових та логістичних, коли потрібно щось занести на нашу позицію, хлопці роблять і комунікаційні польоти. Ось таким дроном-ретранслятором. Він допомагає суттєво збільшити дальність керування бойовими ФПВ. За нього відповідає Ігор. Каже, найбільш складно літати вночі. Адже ретранслятор постійно потрібно утримувати на одній точці.
Ігор, військовослужбовець ЗСУ:
Не автоматично, а вручну. Ти його потрібен підхоплювати вручну. При вітрі. А якщо погодні умови, дощ, сніг, то взагалі складніше. Бо його треба утримувати на одному місці. Тим більше ти переживаєш, треба координацію мати добру.
Кожного місяця дронів на фронті стає все більше. Вони постійно вдосконалюються. Вдосконалюються - прокачуються і пілоти. Зараз це вимога ефективної оборони.