Все дуже погано: тисячі мостів України ризикують обвалитися [ Редагувати ]
Навіть якщо держава і впорається з усіма проблемами цьогорічного бюджету і отримає гроші від МВФ, все одно потреби України - після десятиліть безладу та грабунку країни - набагато більші. Ще на мільярди доларів!
От тільки один приклад - мости. Ви ж пам'ятаєте жарти про міст, що втомився у Києві? Так от у всій нашій державі тисячі таких "втомлених" переправ. Їх потрібно не просто ремонтувати, а рятувати. Чи будувати нові. Богдан Вербицький зафіксував масштаб проблеми.
Тож скільки таких мостів по всій країні? І коли їх відремонтують? Ми поспілкувалися з експертами та провели перевірку по країні. Аби зрозуміти - чи безпечно ними рухатися? І наскільки критичний стан переправ?
Ні, це не зйомки Голівудського бойовика. Це - сувора українська реальність. Ось на цих кадрах видно, як під фурою провалюється секція мосту біля Олексіївки.
Андрій, водій фури:
Вон тормозной след. Если хотите сзади меня тормозили. Все. Больше кроме меня никто не провалился. Слава Богу.
Те, що провалився причіп, а не кабіна - теж лише щасливий збіг обставин. Зараз рух через річку Чортомлик відновлено. Щоправда, їздять автівки тепер не по мосту, а по понтонах! Ось цю довжелезну колону військової техніки пригнали наступного дня після обвалу. Переправу через річку військові звели рекордно швидко.
Але чому не витримав міст?
Недотриманням учасником дорожнього руху знаків обмеження, які були встановлені на в'їзді на міст.
Тобто переправою могли їхати машини до 10 тон. І подібних мостів із "обмеженнями" в Україні - сотні!
Олександр Кава, заступник міністра інфраструктури України (2014-2015):
Закрыто 152 моста. И порядка полутора тысяч мостов работает уже на грани их закрытия.
Володимир Шульмейстер, перший заступник міністра інфраструктури України (2014 - 2016):
Эти кострукции, как я уже сказал, имеют большой запас прочности. И именно на этом запасе прочности эти мосты и служат. Но, при отсутствии должного ухода, эти конструкции приходят в негодность.
Майже одночасно і по всій країні! "Критичні пацієнти" - є в кожному регіоні. Навіть у столиці, де мости це стратегічний об'єкт. І для міста, і для всієї країни!
Віктор Петрук, інженер-транспортник, фахівець в галузі транспортного аналізу та планування:
Зараз самий катастрофічний стан, звичайно, у мосту Патона. Також не сильно від нього відстає міст Метро. Міст Метро побудований в 65 році. Ну а міст Патона побудований в 53 році. Не належним чином експлуатується, була порушена його гідроізоляція.
В якому стані столичні переправи - ми вирішили перевірити, пропливши рікою. Разом із інженером-транспортником - Віктором Петруком - вирушаємо на інспекцію Човном. Перша зупинка - Північний міст. Йому 44, і він - у розквіті сил.
Віктор Петрук, інженер-транспортник, фахівець в галузі транспортного аналізу та планування:
Місто вже протягом трьох років витрачає кошти на ремонт цього мосту, загалом до 2020 року було заплановано витратити 288 мільйонів гривень на ремонт дорожнього одягу, огорожі і так далі. Але, як бачите місто не має декілька тисяч гривень, купити бочку фарби, щоб пофарбувати його. Міст кородує.
А ще місцями пошкоджено ізоляцію. І ці плями іржі на головних балках - підтвердження цьому. З моста постійно капає вода. І для конструкції це "сповільнена у часі бомба". І чим далі по Дніпру - тим ближче до центра Києва, і до "найстарших" мостів.
Бачиш які сталактіти понаростали? А шо це за сталактіти? Це вода вимиває з цементу вимиває щьолоч. І потім оце нарощуються такі сосульки. - А через що це відбувається? - Неякісна гідроізоляція. Підтікає вода. І такі патьоки по всій конструкції.
Міст Метро - друга за віком столична переправа через Дніпро. Про важливість цього мосту годі говорити! По дві автосмуги в кожен бік, та ще й лінія підземки. Утім, стан його аварійний. На арках видніється арматура, опори постійно вологі.
А головна проблема в середині! Під час будівництва троси попереднього тяжіння, на яких і тримається міст, погано ізолювали. Тобто конструкція була порушена від самого початку! А зараз, через шістдесят років й поготів. Потрібен негайний ремонт.
Віктор Петрук, інженер-транпортник, фахівець в галузі транспортного аналізу та планування:
Передбачено виділення мільярда двохсот мільйонів гривень на реконструкцію Мосту Метро і Русанівського Мосту.
Олександр Федоренко, в. о. гендиректора КК "Київатодор":
Будуть проведені роботи по посиленню прогонової будови. По ремонту існуючих залізобетонних опор, конструкцій.
Пливемо далі. Ось він, справжній ветеран - міст Патона.
Чутно, як конструкція стукає. Так не має бути. І це виглядає разом із ржавчиною страмно.
Цей стукіт машини, що наїжджають на стики по всій довжині конструкції.
Лежать бетонні плити. І от одна з таких плит тріснула і тому просіла дорожнє покриття.
Чому плита не витримала? - Через зміни в мережі громадського транспорту.
Віктор Петрук, інженер-транпортник, фахівець в галузі транспортного аналізу та планування:
В 2003 році з мосту було знято трамвайні колії і була влаштована контактна підвіска для тролейбусу, було пошкоджено гідроізоляцію. І міст почав швидко руйнуватися через корозію.
Усі балки в іржі і закриті риштуванням. Очевидно, що міст Патона фарбували. Але давно. Бо слідів свіжої фарби на ньому не видно. Щоб хоча б якось зменшити навантаження крайні смуги відгородили ось такими бортами. Втім це лише відтерміновує, а не вирішує проблему.
Олександр Федоренко, в. о. гендиректора КК "Київатодор":
Ми плануємо виконати роботи з проектування в першу чергу. А потім розпочати роботи з його реконструкції. Очікувана вартість на сьогоднішній день складає десь близько 5 з половиною мільярдів гривень.
Віктор Петрук, інженер-транспортник, фахівець в галузі транспортного аналізу та планування:
Це перший у світі цільнозварений міст. Він має охоронний статус. Це пам'ятник історії архітектури. І його треба зберегти.
А це ще одна архітектурно-інфраструктурна пам'ятка України - один із найбільших розвідних мостів Європи - у Миколаєві. На опорах видніється арматура, в середині - руйнується бетон, дорожнього покриття місцями зовсім немає.
Володимир - водій із 19-річним стажем. Зізнається, що навіть для нього - цей шлях важкий. Та оскільки розташування ям з року в рік - не змінюється, визначив для себе маршрут.
Володимир, водій:
Надо двигаться посредине. Выезжая на разводную часть моста, надо принимать вправо, там более покрытие ровнее - один металл остался.
Коли заходять кораблі - міст розводять. Та він у такому стані, що з дня на день може сам піднятися.
Павло Лаврентьєв, головний інженер КП "ЕЛУ Автодоріг":
Мост, не помню в каком году, произвольно открылся. Был порыв ветра хороший, и противовес сработал так, что мост открылся. Мы его сейчас болтами застопорили, он держится.
Але чи надовго? Про необхідність ремонту чиновники неодноразово нагадували Службі автомобільних доріг, на балансі якої міст. Ті переконують: звичайний асфальт тут довго не протримається, тож чекають на спеціальні технології.
Владислав Невеселий, в.о. начальника Служби автомобільних доріг Миколаївської області:
Мембрана - это штука, которая будет соединять железное полотно с асфальтным покрытием, чтоб оно крепко держалось, и при открытии моста тоже находилось на месте.
Востаннє Інгульський міст асфальтували 5 років тому.
Володимир Шульмейстер, перший заступник міністра інфраструктури України (2014-2016):
Если отсутствует грамотное ухаживание за мостами, правильный надзор, правильное обслуживание, то нагрузки которые мост может выдерживать они с каждым годом должны уменьшаться. И то, что власти делают - они перед мостами ставят знаки, которые позволяют уменьшить нагрузку.
Або ж бетонні блоки! Як на Черкащині. Ці тріщини не від віку, а від надмірного навантаження на насосну станцію. Одразу над нею - міст, яким двадцять років курсували вантажівки. Транспорт добив покриття мосту, а постійна вібрація зруйнувала опори. Аби зупинити фури, дорогу перекрили плитами. Та нещодавнє обстеження споруди столичними науковцями шокувало: дамбу і міст визнано аварійними.
Віталій Буряченко, начальник Тясминської дільниці Черкаського управління захисних масивів дніпровських водосховищ:
Зі сторони Дніпра стоять колони на мосту, ця сторона мосту опирається на саму будівлю насосної станції - балки і все якщо зруйнується цей міст, то воно вплине на саму будівлю насосної станції.
Про можливі наслідки такого "впливу" працівники насосної навіть говорити бояться. У випадку руйнації дамби - десятиметрова хвиля з Кременчуцького водосховища змиє все навкруги. Хата пана Якова стоїть за кількасот метрів від аварійної дамби. На початку шістдесятих він працював на її будівництві.
Яків Рабенко, житель села Стецівка:
Міст погано строївся! Погано строїли? Погано!
І таких мостів з "обмеженнями" офіційно більше трьох тисяч по країні. А реально ще більше. Бо на сьогодні досліджено лише 35 відсотків переправ.