Відновлення "Мрії": чи побачимо ми знову літак в небі [ Редагувати ]
Чого вартує відновлення "Мрії"? Йдеться про найбільший у світі транспортний літак. Грошовий ресурс - мільярди, часовий - довгі роки. Легендарний літак, нагадаю, було знищено ще на початку війни. Протягом двох років антонівці сподівалися відбудувати "Мрію", шукали кошти на її реконструкцію. Але днями заявили: проєкт призупиняють. Чому? І чи побачимо ми знову "Мрію" в небі? Дізнавалася Ярина Марків.
Вона вражала світ. Мала мільйони фанатів і десятки побитих рекордів. Авіаційний гігант і справжнє інженерне диво.
Валерій Романенко, авіаексперт, провідний науковий співробітник НАУ:
Це величезне досягнення української інженерної думки.
Символ і гордість України. Й ціль росіян. Українську "Мрію" знищили окупанти у перші дні повномасштабного вторгнення.
Володимир Зеленський, президент України:
Ми втратили, на жаль, нашу "Мрію". Але стару "Мрію", а нову ми зараз будуємо.
Чи відродить Україна найбільший у світі транспортний літак?
Вже понад два роки мережу насичують заяви чиновників та експертів щодо відбудови авіаційного велетня. Заявляли й про секретне будівництво другої "Мрії", й про готовність її на третину, а то й на 70%. На відбудову проєкту збирали кошти й водночас дискутували щодо його рентабельності. Напередодні у ДП "Антонов" дали відповідь: роботи з відновлення Ан-225 призупинено до завершення бойових дій. Наразі компанія "зосередила ресурси на більш пріоритетних для держави задачах".
Близько півтора року тривали роботи з дефектації літака та вилучення вцілілих деталей. Вдалось зберегти частини хвостового оперення, крила, два двигуни та елементи стійки шасі.
Джерела в АТ "Антонов" в інтерв'ю "Економічній правді"розповіли: роботи фінансувались зі спеціального фонду на відбудову "Мрії", на балансі якого зібрано 3 млн доларів. Левову частину суми підприємство отримало як роялті від продажів доповнення до гри Microsoft Flight Simulator з літаком Ан-225. А от точну вартість нового літака ще не розрахували. Експерти ж озвучують суми в мільйони та мільярди доларів. Кажуть, такий дороговартісний проєкт має бути комерційно виправданий.
Валерій Романенко, авіаексперт, провідний науковий співробітник НАУ:
Перш ніж відновлювати "Мрію", треба добре вивчити попит, якщо прогнозований попит на великогабаритні перевезення і цей попит зростатиме, ну, можливо, є сенс тоді. "Мрія", може, буде крутитися як "Руслан". Але поки що у світі цього не спостерігається. "Мрія" літала небагато. Вона знаходилася на грані самоокупності.
За даними видання Finance.ua, у 2021 році Ан-225 здійснила 49 рейсів, а за 2020 - 54. Це трохи більше ніж чотири комерційні польоти щомісячно. А кожен з транспортних літаків Ан-124 "Руслан", на основі якого проєктували "Мрію", використовувався вчетверо ефективніше. Відтак на окупність проєкту знадобиться більш ніж століття, порахували авіазнавці. Корпус для авіавелетня є - недобудована ще за радянських часів "сестра-близнючка" "Мрії". Донорами комплектувальних елементів можуть стати й російські літаки компанії "Волга-Днєпр", арештовані в Канаді та Німеччині. Втім, однаково будуть проблеми з обладнанням.
Костянтин Криволап, авіаційний експерт, колишній інженер-випробувач конструкторського бюро "Антонов":
Якщо розглядати можливості відновлення цих літаків, то сам центроплан виробляв завод у Ташкенті. Його взагалі вже зараз нема цього заводу. Ну, і багато різного ще обладнання, яке є досить необхідне для виробництва таких літаків, їх вже нема.
Валерій Романенко, авіаексперт, провідний науковий співробітник НАУ:
Повністю всі системи: гідравлічна, паливна, електрична, система управління, навігаційна система - це все доведеться робити з 0. Не просто брати старі системи, старі системи вже не годяться. "Мрія" створювалась наприкінці вісімдесятих років. А проєкт "Мрії" я вперше побачив ще в сімдесятих роках минулого століття. Зараз ставити 6 двигунів це нонсенс, потрібно переробляти прилад під 4 двигуни. Я не думаю, що відновлять двигуни. Доведеться купувати Rolls Royce.
Втім, "Мрія" для українців - це щось більше, ніж комерційний проєкт. У чому ж її феномен?
Костянтин Криволап, авіаційний експерт, колишній інженер-випробувач конструкторського бюро "Антонов":
Вона дуже красива. Вона показує можливості всієї української промисловості створити такий літак.
Жоден літак у світ не зміг підняти в повітря 250 тонн, як це зробив флагман української авіації. 5 танків на висоту понад 10 кілометрів здійняла у небо українська "Мрія" 11 вересня 2001 року.
Валерій Романенко, авіаексперт, провідний науковий співробітник НАУ:
Вага середнього танка приблизно 50 тонн. У "Мрію" заїхали ці 5 танків. Мрія розбіглася. В районі Берковців відірвалася від землі, виконала політ по колу, піднялася на відповідну висоту. Вага у 250 тонн - це вага літака. Вага пасажирського літака, який виконує переліт. А тут "Мрія" підняла такий вантаж. Коли на авіашоу оцей літак в Гостомелі пролітав. Такі ще, знаєте, відчуття, що він не летить, що він пливе у повітрі, настільки був він величезний.
Найбільший та найпотужніший у світі транспортний літак. На його рахунку 240 світових рекордів, внесених у Книгу Гіннеса, кодове ім'я - "Козак". Ан-225 створили у 1988 році на заводі імені Антонова, для перевезення космічного корабля "Буран". Цим і зумовлена його унікальна конструкція: вага в майже 300 тонн, відсутність люка у хвостовій частині, розмах крил - понад 88 метрів! Це майже як футбольне поле. Ан-225 транспортував вертольоти, яхти, автомобілі, авіаційні та морські контейнери, генератори, автосамоскиди. І дивував світ не тільки габаритами. Найнезвичайніший вантаж авіасудна - картинна галерея та жираф: через довгу шию тварина просто не вміщувалась в інші літаки.
Валерій Романенко, авіаексперт, провідний науковий співробітник НАУ:
Тому він так і залишився в пам'яті українців, як такий великий символ нашої могутності. Як народу, здатного на щось таке велике, визначне створити у світі.
Ан-225 став українською "Мрією" в ніч перед першим польотом. Генеральний конструктор Петро Балабуєв так іменував витвір своєї команди.
Петро Балабуєв, генеральний конструктор:
Ось це літак! Він несе на своєму борту ім'я - Мрія. Прекрасне українське слово. Мрія
21 грудня 1988 року. Легендарні кадри. "Мрія" здійснює свій перший політ.