Мистецтво для всіх: у PinchukArtCentre допомагають дітям з аутизмом розкрити творчі здібності [ Редагувати ]
Не просто арт-терапія, а справжнє мистецтво. Розкрити творчі здібності підліткам з аутизмом допомагають у "ПінчукАртЦентрі". Там, майже щотижня психологи та художники малюють картини разом з особливими дітьми. І в декого, за роки навчання, з'явилися певні мистецькі надбання.
Цю кімнату педагоги та художники називають майстернею можливостей. Вже десять років тут навчають дітей та дорослих з аутизмом "творити" та любити мистецтво.
Ольга Шишлова, психологиня, арт-терапевтка:
У процесі занять ми побачили, що деякі діти стали дуже цікавитися творчістю вдома і з нетерпінням чекали занять і зростали.
Все починалося як ігрова кімната для особливих діток. Коли ж вони подорослішали, педагоги зрозуміли - проект потребує трансформації.
Ольга Шишлова, психологиня, арт-терапевтка:
Ми задумалися - як зробити таку програму, де люди, котрі мають особливості розвитку, мали б можливість створювати власне мистецтво, бо нам дуже цікавий інакший погляд на оточуючий наш світ.
І створити "власне мистецтво" таки вдалося.
Настя я сегодня буду рисовать гору, как показано на примере.
17-річна Настя до заняття готова. А урок сьогодні проводитиме художниця Катерина Лисовенко.
Катерина Лисовенко, художниця:
Ми сьогодні поговоримо про можливості ліній і кожен зможе подумати, які саме лінії їм притаманні, які їм приємно робити і які лінії для їх саме руху є спорідненими.
Починається творчий процес...
Настя, я хочу сделать это по-своему, чтобы это было неожиданно как-то.
Настя про себе з гордістю каже: вона - художниця. І її роботи вже були представлені на виставках.
Анастасія Кравчук, художниця:
Вы знаете, Ира, я недавно начала заниматься фантастикой, мне попалась мысль - как порадовать парня, поможете мне? Надо взять краску и сделать цветы, поможете мне?
А це - Марк. У світ мистецтва хлопчик потрапив п'ять років тому. Перший успіх, каже батько, стався коли роботи Марка потрапили на Харківську бієналє.
Ігор Волков, батько Марка Волкова:
Еще несколько работ мы отправляли, но это были мировые выставки - вот он прошел в шорт-лист Лондонского конкурса, он не получил финансовый приз, но он получил возможность выставляться, я уже не помню то графство или аббатство, и это было в рамках обычных художников, т.е. не потому, что он - особенный ребенок.
Більше приділяти уваги художнім здібностям сина батько став після того, як роботи Марка оцінили відомі українські митці. Один з них - Нікіта Кадан. Іноді художник й сам навчає в майстерні. Каже, для "мистецтва без рецепту" класичний підхід викладання не підходить - неможливо проконтролювати кінцевий результат. Тож, головне - створити сприятливі умови для реалізації творчої свободи.
Нікіта Кадан, художник:
Свобода выбора может быть характеристикой искусства, причем звучит как что-то само-собой разумеющееся, но нет студий, художественных школ, институтов, академий, которые мы заканчиваем. В больше степени оказалось, что я учусь у них, что примеры практики свободы отношений с материальным миром, с пространством психологического взаимодействия, они перед глазами на каждом занятии, и я делаю свои выводы.
Для людини з аутизмом визначитися, чим вона займатиметься в майбутньому, - чи не найважливіше, стверджують психологи. Й мистецтво в цьому разі цілком може стати справою життя.