STALKER 2: як гра заробляє мільйони для розробників та ЗСУ [ Редагувати ]
У чому феномен культового шутера? Про проєкт великої любові, шалені результати в перші дні продажів, вплив повномасштабної війни та вихід з російського ринку - розкаже Ярина Марків.
Українська гра, на яку світ чекав близько 15 років.
Це світовий тренд, це не локальна історія.
Мільйон копій за два дні. S.T.A.L.K.E.R. 2 побив рекорди.
І поклав мережу. Точніше її швидкість.
Вітчизняний продукт, який зберігає пам'ять про нашу історію, популяризує культуру, демонструє наші можливості й позицію. А ще становить загрозу для росіян. У чому феномен "Сталкера"?
Захоплива подорож в альтернативну реальність. Телепортація в містичний світ тут і зараз, у Чорнобильську зону відчуження. Днями світ побачив довгоочікуваний "S.T.A.L.K.E.R. 2: Серце Чорнобиля".
Ексклюзивно на консолях нового покоління від Microsoft Xbox Series X/S, а також Windows. Це вже четверта частина в серії культової однойменної відеогри, яка здобула мільйони шанувальників у всьому світі. Від творця легендарних "Козаків" - компанії-лідера національного геймдеву GSC Game World.
Сергій Григорович, засновник компанії GSC Game World:
"Сталкер 1" - це була культурна подія світового рівня, очікування нього було таке... Рік він був на перших місцях в чартах. Зрозуміло було, що треба робити "Сталкер 2".
Уперше гру випустили ще у далекому 2007 році, розповідає батько "Сталкера" Сергій Григорович. А на продовження легендарної франшизи геймери чекали з 2010 року. Реліз прогримів 20 листопада 2024. У перший же день "Сталкер 2" став абсолютним лідером продажів на платформі Steam. І відзначився піковим онлайном у понад 113 тисяч гравців! Первісток обійшовся розробнику в 5 мільйонів доларів, тоді як нова частина, припускають експерти, коштувала щонайменше ушестеро дорожче - близько шістдесяти мільйонів. Цей ігровий проєкт став найдорожчим в історії України й самоокупився за першу добу!
Олександр Хруцький, Games Gathering CEO & Founde:
Для української індустрії - це дуже значна подія, вважаю, що вся команда - великі молодці, що в таких умовах. Починали вони в нормальних. Потім був ковід, що дуже непросто, і потім почалась війна війною, тому що вторгнення, і те, що вони в таких умовах змогли випустити проєкт такого масштабу - це, дійсно, дуже велике досягнення.
Ось цей молодик у "сталкерській" амуніції, у кімнаті-мрії фанів нашумілої відеогри влаштував майже безперервний цілодобовий стрим-марафон на проходження квесту. Філіп Тремба - ігровий стример і волонтер.
Філіп Тремба, стример, волонтер:
На мені костюм "Зоря". Це один із найвідоміших костюмів з протигазом... Його в принципі можна одягнути. Тут у нас справжні автентичні постери, у нас справжні працюючі пристрої.
Я перехопила Філіпа на розмову на сто п'ятдесятій годині безперервної трансляції.
Ось тут у реальному часі наше інтерв'ю дивляться близько 18 тисяч людей!
І донатять. Адже головна мета його стриму - зібрати щонайбільше коштів на ЗСУ й закупити РЕБи, "Мавіки" та ФПВ-дрони. На момент запису було зібрано 1 мільйон 74 тисячі гривень. А усього понад 1 мільйон 200 тисяч!
Філіп Тремба, твіч-стример, волонтер:
Брехати не буду - це одна з найкращих ігор, в які я грав за останні 5 років. Я в такому шоці. Хоча я стрімлю майже тиждень, я втомився, хочеться відпочити, але не хочу, щоб закінчилася... Найголовніше те, що чіпляє мене, це фан-сервіс для фанатів попередніх частин. Це коли ти гуляєш по тих самих локаціях, по яких гуляв у дитинстві.
Гра простягається на 60 тисяч квадратних кілометрів! Це як невеличке містечко, яке вражає своєю реалістичністю. Усі локації відзняті вручну: для відтворення зони відчуження розробники не раз відвідували її й сканували об'єкти. Як результат деталізований до дрібниць світ.
Денис Гороховський, політолог, блогер:
Розробники дуже прискіпливо підійшли до питання зовнішнього світу гри, в якому дуже деталізовані пророблені локації, які повністю відповідають Чорнобильській зоні, при цьому це буде відкритий світ, в якому комп'ютерні персонажі будуть жити своїм життям і жити як звичайні люди.
Ось, наприклад, кафе у Прип'яті: вітражі відтворено аж до точного розміщення вибитого скла. А це ніби справжнє колесо огляду. Та ще й унікальні автобусні зупинки із мозаїками.
Жанр - постапокаліптичний шутер - стрілянина. Персонаж протистоїть мутантам і аномаліям, які за сюжетом, з'явилися у зоні ЧАЕС після викиду радіації. GSC Game World першими інтегрували тему Чорнобиля у попкультуру, водночас зберегли пам'ять і привернули увагу до трагедії.
Сергій Григорович, засновник компанії GSC Game World:
Філософія "Сталкера" дуже проста. Грубо кажучи, "Сталкер" - це гра для чоловіків, яких усе життя виховували жінки, на чиє життя не припала війна. І це було у 2004 році вигадано. А виявилося, що війна прийде до нас і не один раз. І ми самі відчуємо, що таке справжня війна і що таке бути справжнім чоловіком.
Повномасштабна війна вплинула і на долю "Сталкер 2". Двоє членів команди - розробник Володимир Єжов і актор Олексій Хільський загинули, боронячи Україну. Продукт присвятили українським захисникам, а чималий відсоток з продажу спрямують на військо. І ще гру повністю дерусифікували.
Сергій Григорович, засновник компанії GSC Game World:
Так, заборонено на росії на продажу, і там нема російської мови. Це принципова позиція.
У грі вистачає потвор і без росіян. Утім, останні таки знайшли можливість зіграти в "Сталкера". І, ох, як у них вибухає через відсутність російського дубляжу...
Це така лагідна українізація російських громадян.
Зірка серіалу "Спіймати Кайдаша", український актор Григорій Бакланов озвучив 23 персонажі. Заговорили герої й голосами його колег по стрічці - Антоніни Хижняк і Тараса Цимбалюка, а також співачки Юлії Саніної.
Григорій каже, ким він тільки не був: і науковцем, і зомбі, і бандитом...
Специфіка все-таки відрізняється від фільмів. Трошечки наче перебільшено з одного боку, бо це інший світ - ігровий. З іншого - ми чим більше працювали над персонажами, тим більше ставилися задання зробити максимально реалістично. Що це бандити, що вони відповідають інтонації як в бандитському світі. Складнощі були, звичайно, тому що ти записуєш персонажа, який говорить дуже високим голосочком, потім одразу ти пишеш якихось зомбі, яких треба хрипіти.
MALS, стример, музичний продюсер:
Я як музичний продюсер паралельно і геймер, мені дуже подобається, як вони провели роботу з дублюванням та озвучуванням цієї гри. Вона так круто звучить нашою українською, наскільки приємно чути музикальну озвучку цієї гри, ти завжди можеш підійти, перемкнути радіо, і завжди там грають українські пісні.
У другому "Сталкері" звучить близько чотирьохсот п'ятдесяти українських пісень! І класика естради, і андеграунд-саундтреки. Відтак зі стримінгових платформ найвідоміших геймерів світу можна почути...
Край, чарівний край....
Або ж ось це..
І джавеліни, і байрактари за Україну б'ють русню.
Не дивно, що окупанти назвали гру русофобською. І за її придбання росіянам світить інша зона - за державну зраду, так лякають громадян у кремлі. Закордонні оглядачі помітили в шутері "проблиски українського націоналізму" у пачці сірників. Мережа вибухнула мемами.
Попри невеликі технічні баги, загальна оцінка гри критиків - висока.
І наостанок: для багатьох "Сталкер 2" на тлі війни Україні набув нових сенсів: гра про чужинців, які намагаються захопити іншу суверенну державу.
Скіфе, ти колись втрачав те, що любиш?
І хоч розробники запевняють, готували високоякісний міжнародний продукт, він вийшов далеко за межі геймерського середовища, у своєму соціокультурному й навіть політичному впливі.