Виборчий креатив: як українці заробляли на кандидатах [ Редагувати ]
Ця передвиборча кампанія була унікальною. Нетиповий кандидат у фіналі виборів. Незвична активність чинного президента. Новий формат спілкування з виборцями і опонентів між собою. І просто неймовірний суспільний накал. А от як усе це трансформувалося в креатив та гроші? Любов Кукла про сувенірний бік виборів в Україні та за кордоном.
"Кому - вибори, а кому - заробіток!"
"Наконец-то политическая движуха в стране стала положительной для бизнеса, а не отрицательной".
Можна й гроші заробити, і свого кандидата публічно підтримати. Ці вибори стали просто майданчом для народної творчості та креативу легкої промисловості! Кепки, футболки, посуд. Усе з обличчями Зеленського чи Порошенка. Купують і хизуються у соцмережі - усі. І виборці звичайні, і з мандатом.
"Торгують символікою в інтернеті чи на вулиці - ми вирішили перевірити особисто. йдемо на нашу першу локацію - Андріївський узвіз", - говорить Любов Кукла, кореспондент.
Андріївський - туристично-сувенірна мекка. Тут, зазвичай, є все, на що в країні попит. Та політичної символіки на злобу дня, тут, виявляється, немає.
"Нема нічого. - І ніколи не питають люди? - Ні, немає. - А питають люди?".
Йдемо далі, на Майдан Незалежності. Тут, у переході метрополітену - в так званій "Трубі" - купа сувенірних крамничок. Може, й ми знайдемо щось із присмаком виборів.
"В нас немає такого, в нас такого немає. - А ліюди питають взагалі за таке? - Ні".
"А є футболки з політичною тематикою? З кандидатами? Чи чашки? Чи кепки? - ні, немає, нічого немає. І не було".
То де ж люди беруть весь цей виборчо-трикотажний креатив? Виявляється - політичного добра - повно тут. В інтернеті. На будь-який смак, вік, гаманець та переконання.
"Я думаю, это только начало. Я думаю, что украинцы в этом плане - они начинают осозновать влияние. И не только обычные граждане, а и политические силы. Политические партии. Они начинают понимать, что можно еще работать, производить символику и раздавать ее людям, а можно сделать символику модной", - говорить Олексій Якубін, політичний експерт.
"Стадіон, так стадіон". Ця фраза Петра Порошенка уже стала мемом. А потім навіть брендом.
"На самом деле такую футболку я придумал по дороге в такси, опаздывая на работу в пробке. накануне я посмотрел два видео. Одно - Зеленского, а второе - Петра Порошенко с его, собственно, ответом. И я подумал, что это как батл такой намечается. И, собственно, такая идея пришла сделать с одной стороны Петра Алексеевича, а с другой стороны - Владимира Александровича", - говорить Роман Загородній, креативний директор компанії.
Стадіон, дебати, "своя дорога". Кепки, світшоти, чашки. Друкують усе. Основні генератори ідей і виборці, і політики.
"Це той випадок, коли зараз дійсно заробляють на тому, щоб виробляти таку символіку. І це цікаво, тому що такого тренду в нашій країні ще не було", - говорить Олексій Дорошенко, менеджер з продажу.
Телеведуча Надія Сасс взялася за модну народну творчіть, коли це ще не було мейнстрімом.
"Идея моя была, муж ее поддержал. Год назад Петр Алексеевич давал пресс-конференцию, я на ней тоже присутствовала как журналист. Я отметиила очень интересный его ответ. Рассказывая о своей поездке на Мальдивы, он сказал "в мене життя не цукор"", - говорить Надія Сасс, телеведуча.
Та не українською політикою єдиною. Надія модно жартувала і про Макрона, і про Трампа. До речі, саме на Заході вибори вже давно стали ще й індустріальною подією.
"Коли починаються вибори, ще за рік, за два президенстські, це означає, що вся індустрія працює на те, щоб виборляти символіку. Вперше це дійшло до нашої країни", - говорить олексій Дорошенко, менеджер з продажу.
Американські вибори - ось справжній рай для шанувальників політичного креативу. Передвиборна промисловість процвітає у США вже більше ста років.
За продажами так званого "мерчу", тобто політичного товара, американці навіть результати голосування намагаються передбачити. У запеклій сувенірній кампанії 2016 Клінтон випереджала свого конкурента за всіма показниками. 70 відсотків проданих футболок, чашок і навіть сухих сніданків - проти 30 у Трампа. І так аж до оголошення результатів.
"Я думав, що переможе Гілларі і закупив товарів з нею на сотню тисяч доларів! А речей з Трампом у нас майже не було", - говорить Джим Варвік, власник сувенірної крамниці.
Зате індустрія чинного президента працює досі. І за три роки принесла 20 мільйонів доларів прибутку. Найбільше - від кепок. Це тепер бренд, історія і символ не лише президентських перегонів, а й усієї трампівської Америки.
"Головний убір чи футболка піднімають мені настрій. Я дуже консервативна республіканка. І я хочу, щоб люди знали про це, я пишаюся цим".
На тлі американської творчості, європейська - марніє. Щоправда, у Франції привід для креативу дав Еммануель Макрон. Офіційні сувеніри з ним пропонує Єлисейський палац. А в народі хітом продажів стали новорічні прикраси з президентом.
"Люди іноді дарують такі снігові кульки друзям, які не люблять Макрона, щоб роздратувати їх", - говорить Маріс Баззолі, власниця сувенірної крамниці.
А ще французам подобається підсміюватися над сусідами за Ла-Маншем. Над горем британців - Брекзитом потішаються, сьорбаючи однойменне пиво.
"Смакує добре. Тобто, Брекзит звичайно жахливий, а ось пиво - нічого таке".
І такі реакції, до речі, дуже показовий приклад, яким би не був остаточний вибір - привід для жартів та народної творчості з'явиться завжди. Бо це для когось - можливість заробити, а для когось - випустити передвиборчий пар.