"Транспортний безвіз" із ЄС запрацював за новими правилами [ Редагувати ]
"Транспортний безвіз" продовжили. Ще на рік. Угода надає можливість виконувати двосторонні та транзитні вантажні перевезення між Україною та державами ЄС без спеціальних дозволів. Його Україні надали у перший рік повномасштабної війни. Проте таке рішення обурило деяких європейських перевізників, адже їм довелося зіткнутися з конкуренцією.
Однак зелене світло на кордонах ЄС українці отримали й цьогоріч. Дію "транспортного безвізу" продовжили ще на рік з можливістю його автоматичної пролонгації до кінця 2025-го. Але цього разу Угода містить сім нових пунктів. Яких саме - дізнавалися наші кореспонденти.
Ігор працює далекобійником 2 роки. І весь цей час Україна має "транспортний безвіз". Нині везе у Бельгію яйця. Зареєструвався в єЧерзі. На українсько-словацькому КПП має бути через 50 хвилин. Припускає, до місця призначення добереться за 5 днів.
Ігор - далекобійник:
На наших кордонах, щас вроді як не дуже довго стоїмо. Стоїмо там, ті сторони. Не дуже бистро роблять.
А ось у Сергія досвід значно більший. Тож пам'ятає ті часи, коли перед КПП збиралися довжелезні черги, а в поїздку потрібно було брати міжнародні дозволи.
Сергій - далекобійник:
Ой, то було дуже кепсько. Кожну границю, якщо їдеш через багато країн, у кожну країну потрібен свій дозвіл. Перед кожним перетинанням кордону, навіть європейського ти мусиш вставати, заповнювати його, зовсім не вигідне діло, а зараз все набагато простіше. Безвіз - сів і поїхав. Дозвіл не потрібен, пройшов нашу границю, і вся Європа відкрита.
Зелене світло українським водіям Європа дала ще 2022-го. Попри численні протести польських перевізників - Угода діятиме й надалі. Цьогоріч у червні Україна та Європейська комісія продовжили дію "транспортного безвізу" ще на рік із можливістю його автоматичної пролонгації до кінця 2025-го. Але цього разу Угода містить сім нових пунктів.
Олександр Копитчак - начальник відділу державного нагляду в Закарпатській області Держслужби з безпеки на транспорті:
Наявність документів, які підтверджують перевезення у конкретну країну, тобто це має бути якийсь товаротранспортний документ, наявність обов'язкової наліпки, яка затверджена Угодою. Наявність завіреної копії ліцензії - це стосується європейських перевізників стосовно українських перевізників. Кожен водій у своєму електронному кабінеті має мати витяг з QR-кодом.
Та якщо компанія, що доправляє вантажі між країнами ЄС, не має на це законних підстав, то її можуть позбавити можливості виконувати перевезення відповідно до Угоди. А ефективність "транспортного безвізу" оцінюватиме спеціальна робоча група.
Олександр Копитчак - начальник відділу державного нагляду в Закарпатській області Держслужби з безпеки на транспорті:
Відсутність цих обов'язкових документів, або наліпки, або здійснення каботажу нерезидентами, тобто іноземними перевізниками. Своєю чергою ЄС і контролюючі органи кожної країни здійснюють контроль за українськими перевізниками на території ЄС, своєю чергою ми здійснюємо контроль за європейськими перевізниками, і якщо буде дуже багато порушень, буде комісія розглядати можливість призупинення цієї Угоди.
Нові правила стосуються й українських, і іноземних перевізників.
Сергій - далекобійник:
Від фірми має бути такий витяг, і наліпка, це все, що змінилось з 10-го числа.
Водії розповідають: бюрократичних моментів додалося для керівників підприємств. Проте на їхню роботу зміни в Угоді поки що не вплинули.