Швеція може передати літаки "Gripen" Україні [ Редагувати ]
Швеція готова передати Україні "Гріпени", щойно її про це попросять. Про таке заявив міністр закордонних справ країни Тобіас Більстрьом. Нагадаю, Стокгольм раніше тимчасово зупинив постачання літаків Києву, нібито через рішення самої України про недоцільність мати одночасно дві системи винищувачів - і F-16, і Gripen - це "надто багато". Отже, які переваги у шведських "Гріпенів" і як вони можуть посилити українські військово-повітряні сили - розповість наша міжнародна оглядачка Світлана Чернецька.
Основним бойовим літаком Київ та його союзники вибрали американський винищувач Ф-16. І не лише тому, що ці винищувачі сучасні та ефективні. А й тому, що їх доволі багато в країн НАТО. Утім, це зовсім не означає, що Україна відмовилася від ідеї брати на озброєння і шведські "Гріпени". Так, це інші системи, тож на навчання знову потрібно буде відправляти і пілотів, і технічний персонал.
Один за одним на посадку заходять винищувачі "Гріпен". Це повторюється знову і знову. В очі впадає те, що це не злітна смуга. Жодних радіомаячних систем чи навіть візуальних вказівників тут немає. Це звичайна автомобільна дорога на півдні Швеції. Пілоти відточують навички приземлення літака в непристосованих для цього умовах.
Патрік Ланге, пілот ВПС Швеції:
Приміром, якщо вашу авіабазу обстрілюють крилатими ракетами чи завдають інших атак, як ми зараз бачимо в Україні, то дуже легко знищити взагалі увесь комплекс. Це означає, що пілоти не мають змоги повернутися на базу, приземлитися чи дозаправитися. А завдяки цій системі, ми можемо використовувати будь-яку з автодоріг у країні. Тобто це допомагає вціліти під час війни.
Це чи не головна перевага "Гріпенів" перед усіма іншими бойовими літаками. Завдяки високому розташуванню повітрозабірників, вони не засмоктують сміття чи камінці з дороги. А отже, не потребують ідеально чистих та гладких поверхонь під час злету та посадки.
Ендрю Кертіс, бригадний генерал повітряних сил Великої Британії у відставці:
Крім того, ці борти дуже легко обслуговувати. Усі панелі розміщені досить низько, щоби можна було дістати їх просто із землі. Усе обладнання можна підвезти машиною. І не потрібні великі команди професійних інженерів, майже усе можуть зробити вояки просто на місці.
Цей літак наче створений для України, кажуть військові аналітики. Насправді його розробили спеціально для можливого протистояння з росією. Проєктувати "Гріпени" почали у розпал Холодної війни у 1979 році.
Томмі Петерссон, заступник командувача ВПС Швеції:
Не забувайте, що Швеція - це була країна, яка не входила до жодних військових союзів, а за сусіда мала Радянський Союз. Ми завжди відчували загрозу зі сходу і розуміли, що повинні мати можливість дуже швидко покинути наші авіабази. Це вже стало частиною ДНК.
Ще на першому році повномасштабної війни у Королівському інституті оборонних досліджень Великої Британії дійшли до висновку, що Україні негайно потрібні "Гріпени".
Джастін Бронк, провідний аналітик Королівського інституту оборонних досліджень RUSI:
Цей винищувач має дуже добру внутрішню електронну систему, спеціально розроблену для боротьби з російськими радарами управління польотів. У нього є протикорабельні можливості, бо Швеція має гарну лінійку протикорабельних ракет. Певною мірою, літак - ідеальний, бо крім усього, ще й дуже простий та дешевий в утриманні.
Один із мінусів "Гріпенів" - їх не так багато, як Ф-16. Потенційно можна назбирати приблизно 90 шведських винищувачів. Але разом з американськими літаками вони можуть створити багато проблем для армії-агресорки.