Журналісти розкрили схему експорту західних авто до рф попри санкції [ Редагувати ]
Західні санкції не спрацювали й імпортні віп-автівки й досі заїжджають в росію. При цьому ні британські, ні німецькі, ні японські виробники офіційно не експортують свої машини до рф. Це все сірі схеми ввозу. Одну з таких викрив журналіст британського телеканалу Sky News в Грузії. Тож, як працює сірий ринок - проаналізувала наша міжнародна оглядачка Світлана Чернецька.
Після початку повномасштабного вторгнення західні автомобільні гіганти покинули російський ринок. Фабрики закрили, експорт заборонили. Втім, машин преміумкласу на російських трасах менше не стало. Ось російський журналіст заходить у дилерський центр, який у 2022-му переназвали й він нібито став продавати китайські автівки.
Але всередині нас очікував сюрприз. Не дивлячись на санкції та багато розмов, що нові західні машини недоступні в росії, тут виблискують новенькі "BMW" та елегантні "Мерседеси". На всіх написано - вживані, але як нам сказав продавець, це лише для прикриття, і насправді всі машини новенькі.
Закриття офіційного маршруту для віп-автівок запустило тіньовий ринок ввезення та продажу машин. Єдине, що змінилося - їхня вартість: у дилерських салонах "Ламборгіні" та "Лексуси" за захмарними цінами.
Якщо ви в росії у 2024-му році і хочете купити західну машину не збанкрутувавши при цьому, то підете не в дилерський центр, а на підземне паркування на зустріч з так званим "неофіційним дилером", який майстерно завозить дорогі західні автівки, хоча офіційно у продажі їх давно вже немає.
Є країни, які більш дружні до росії, водночас у них добрі відносини із Заходом. Ми привозимо машини через білорусь та Литву. Можна також через Естонію та Латвію. І це мене трохи дивує, бо ці країни дуже не люблять росію, але люблять гроші.
Іще один тіньовий маршрут розкрив журналіст британського телеканалу Sky News. Ед Конвей відстежує експорт автівок до росії від початку повномасштабної війни. Він зауважив, що продаж західних машин країні-агресорці справді впав до нуля. А от для її сусідок навпаки зріс до небачених масштабів. Насамперед у кавказькому регіоні.
Приміром, Азербайджан із населенням в 10 мільйонів раптом став закуповувати у 20 разів більше розкішних авто, ніж до війни. Країна завозить британських "Рендж Роверів" більше, аніж Австрія, Португалія чи Швеція.
Ед Конвей, редактор відділу економіки та даних телеканалу Sky News:
На запиленій автостоянці позаду порожнього кафе та маленького магазину - автівки, сукупною вартістю мільйони фунтів. Усі вони під санкціями, усі чекають за сто метрів від кордону з росією. Це Mercedes-Maybach GLS, його стартова ціна 230 тисяч доларів США.
Найчастіше машини з Європи чи США перевозять у Грузію та Азербайджан. Звідти - часто у Вірменію, бо там їх простіше зареєструвати та розмитнити. А далі починається шлях цих автівок до росії. Зазвичай ось із таких неофіційних стоянок поблизу грузинсько-російського пункту пропуску "Верхній Ларс".
Ед Конвей, редактор відділу економіки та даних телеканалу Sky News:
Робота цих чоловіків - перевезти машину через кордон і там залишити. І потім хтось в росії підбирає ці машини й везе куди потрібно. І головний момент, що оскільки ці машини перетинають кордон з індивідуальними водіями, вони не потрапляють у митну статистику.
У Грузії за ці два роки з'явилися незліченні радники та дилери. Як Давид. На своєму Youtube-каналі він розповідає, як працює схема отримання дорогих західних автівок у підсанкційній росії.
Я та моя професійна команда будемо раді підібрати вам класну машину, також допоможемо розмитнити та завезти її на територію російської федерації.
Один лише Давид з командою перевіз 4 тисячі машин у рф. Він вчить: на російській митниці треба казати, що авто їде транзитом. Нібито його пункт призначення - Киргизстан.
Попит на автомобілі з Грузії та США постійно росте, не дивлячись на коливання курсу чи мінливі умови. А все тому, що купити автомобіль з закордону виходить набагато цікавіше та вигідніше, ніж на території рф, а якщо говорити про преміумсегмент, то вигода може становити від двох до трьох мільйонів рублів.
Автомобільні гіганти, як британський "Ягуар" чи південнокорейський "Хюндай" запевняють, що постійно вдосконалюють свої правила роботи, щоби перешкоджати новим схемам. Але реальна ситуація доводить: зроблено недостатньо.
Ці тіньові автомобільні маршрути - яскравий приклад уникнення західних санкцій. І найімовірніше, що схожі лазівки існують ще для багатьох найменувань товарів, які підтримують військове виробництво рф та продовжують утримувати на плаву економіку агресорки. Раніше журналісти викрили схеми постачання в росію західних дронів, комп'ютерних процесорів, запчастин для радарів. Також через Грузію.