Україна готується до запуску платних доріг [ Редагувати ]
Україна готується до запуску платних доріг. Уряд вже розробив відповідний законопроєкт і розпочав аналіз трафіку на шести головних маршрутах. Усе, щоб визначити: брати гроші за проїзд, чи все-таки зачекати. За словами міністра розвитку громад та територій Сергія Деркача, питання платних доріг - це вимога Європейського Союзу.
Тож, скільки коштуватиме кілометр? Як планують стягувати кошти? Сюжет Євгена Лесного - далі.
У багатьох країнах світу, в Євросоюзі, в Ізраїлі, є платні дороги. Час від часу в українських медіа постає питання про необхідність брати плату з водіїв на окремих ділянках доріг. Чи можливо це? Та чи доцільно це наразі в Україні? Будемо розбиратися.
Я сам водій. Питання ймовірної додаткової оплати за користування автомагістралями в Україні для мене актуально. Щоб розібратися у всіх складнощах подорожей такими автодорогами, звертаюся до фахівців.
Дмитро Беспалов, експерт з питань транспорту:
У нас дуже розвинена мережа автомобільних доріг, їх там 50 тисяч такого національного значення, міжнародного значення. От там ще 100 тисяч - це такі національні дороги. Коротше, загалом у нас десь під 4 сотні тисяч доріг місцевих, державних і так далі. Значна частка цих доріг знаходиться в занедбаному стані.
Навіть гучний проєкт "Велике будівництво" не зміг довести до ладу всі автошляхи України.
Дмитро Беспалов, експерт з питань транспорту:
Україна велика, доріг дуже багато, і грошей на них потрібно також багато, їх треба десь шукати. 5 чи 6 тисяч кілометрів зі 150 тисяч, наприклад, беремо дороги, автомобільні дороги такого типу національного значення, це ні про що.
Однією з можливих альтернатив для утримання національних автодоріг в належному стані в цивілізованих країнах вважають впровадження оплати за користування ними.
Євген Лесной, кореспондент:
Мова про платні дороги в Україні заходила ще о 2021 році. Для платних автобанів потрібен високий середньорічний трафік - не менш 18 тисяч авто на добу. Такий до повномасштабної війни був лише на кількох ділянках біля Києва та інших міст-мільйонників.
Журналіст із Закарпаття Віталій Глагола постійно мандрує на авто країнами Європи. До платних доріг давно звик.
Віталій Глагола, журналіст, мандрівник:
Це просто, ти купуєш матрицю, тобто наклейку під лобове скло, і ти отримуєш там за 10-15 євро можливість 10 днів їздити по цих платних дорогах. Це або контроль здійснюється на заправках поліцією, або твої номери просто автоматично, після того, як ти придбав на ці 10 днів абонемент, вносяться в базу. Тому, якщо ти часто користуєшся автобаном, то можеш придбати на цілий рік.
Є й інший варіант оплати за користування автобаном.
Віталій Глагола, журналіст, мандрівник:
Це варіант Італії, Хорватії, де ти проїжджаєш через турнікет, тобто за ту ділянку платної дороги, яку ти проїхав, ти маєш заплатити. Якщо більше тунелів, то це дорожче.
Ізраїль - невелика країна. Але навіть там є траса, за яку треба платити. Дорога, що тягнеться з півночі на південь - єдина комерційна траса.
Дмитро Дубов, журналіст (Ізраїль):
Камера фіксує твій номер, і на твою домашню адресу надсилають рахунок або абонентну плату, яку ти платиш, якщо приватна особа. Або якщо ти вказуєш картки, там просто рахунок.
Ціни за платні автобани в усіх країнах різні. Все залежить від часу проїзду впродовж доби. Враховують і вантажність машини. Але важливо знати, що завжди є альтернатива - безкоштовні дороги.
Дмитро Дубов, журналіст (Ізраїль):
Звісно, повинні бути альтернативні траси, які пропонують можливість проїхати з одного міста в інше. Просто це буде, мабуть, трохи довша дорога, яка буде трохи менш комфортною, де може бути більше заторів. Платна траса є таким сервісом додатковим.
Віталій Глагола, журналіст, мандрівник:
Завжди паралельно автобану, тобто платній автомагістралі, завжди є безкоштовний альтернативний варіант. Але це буде така приміська дорога, дуже часто вона проходить через населені пункти й так далі.
Чи можливе створення автобанів на кшталт європейських у нас в Україні? В уряді оптимістично дивилися на такий варіант.
Євген Лесной, кореспондент:
Кабмін анонсував будівництво першої платної дороги в Україні ще до початку повномасштабної війни. У 2022 році мали б розпочати роботу над автобаном протяжністю 280 км Краковець-Броди-Рівне.
Водночас фахівці вважають, що для побудови комерційних автошляхів у нас не завжди є можливість.
Дмитро Беспалов, експерт з питань транспорту:
Причина в тому числі в нашому законодавстві, дійсно має бути безкоштовна альтернатива. А в наших дорогах, поміж тим, що їх дуже багато насправді, у нас щільна сітка автомобільних доріг, там є проблема із вільними коридорами, тобто важко собі уявити, що можна поруч з одеською трасою побудувати ще одну таку саму.
Окреме питання - фінансування подвійних інфраструктурних проєктів. Побудова з "нуля" автошляху надто коштовне задоволення.
Ілля Несходовський, економіст, керівник аналітичного напряму в Мережі захисту національних інтересів "А Н Т С":
Це необхідно здійснювати відповідні проєктно-інженерні роботи для того, щоб розрахувати сам маршрут, який має проходити через різноманітну місцевість, яку необхідно відповідним чином змінювати для того, щоби дорога належним чином йшла. Тому це, якщо з нуля, то таки може бути навіть один кілометр доріг від одного - навіть 10 мільйонів доларів за кілометр доріг.
Навіть за ймовірної появи інвесторів фінансовий тягар за будівництво такої дороги у будь-якому разі лягає на державу. При дефіциті бюджету та нагальних потребах на оборону - це неможливо.
Ілля Несходовський, економіст, керівник аналітичного напряму в Мережі захисту національних інтересів "А Н Т С":
Зокрема, перед війною розглядався саме такий варіант, що якісь автобудівельні компанії, які будують дороги, вони будують ці дороги, а потім держава протягом 10-20 років відшкодовує вартість таких доріг.
Знову ж таки, навряд під час активної фази війни хтось з інвесторів ризикне вкладати гроші у великі проєкти.
Ілля Несходовський, економіст, керівник аналітичного напряму в Мережі захисту національних інтересів "А Н Т С":
Є ризик військовий, зокрема, влучання якихось ракет або іншої зброї безпосередньо по дорозі і її інфраструктурі. Наприклад, руйнування мостів, але навряд чи вони захочуть вкладати, виходячи з таких умов.
Наразі залишається актуальним лише введення додаткової оплати для вантажівок. Бо саме цей транспорт є головним "вбивцею" автодоріг. Адже перевантаження знищує покриття.
Дмитро Беспалов, експерт з питань транспорту:
Ті, хто відправляють вантажі, вони, по-перше, руйнують їх, тому що це навантаження, іноді перевантаження фури. Але вони ще з цього отримують надприбуток певний, тому що вони там не відправляють його потягом, завжди в Україні йшла дискусія про впровадження плати за дороги для вантажного транспорту. Тому зараз на порядку денному саме це питання.
Наскільки потенційне провадження додаткової плати за користування автодорогами з власників вантажного транспорту вплине на ціни - питання дискусійне.
Євген Лесной, кореспондент:
На момент створення сюжету в Міністерстві розвитку громад та територій України не відповіли на наш запит щодо можливості появи в Україні платних автодоріг.