Моряки Faina повернулися. Хто наступний? [ Редагувати ]
Вони вже вдома. Минуло чотири місяці й три тижні - і українські моряки судна Faina змогли побачити своїх рідних.
Після піратського полону - одразу додому. Моряки не хочуть бачити ані чиновників, ані журналістів. Не потрібна їм і безкоштовна реабілітація в найкращих санаторіях країни. Про те, що саме відбувалося на кораблі, як поводилися пірати, як торгувалися за українців і кому найбільше вони вдячні за своє визволення, українські моряки обіцяли розповісти пізніше, коли повернуться до тями в рідних стінах. Та тепер, коли вони вже вдома, головне питання - як запобігти таким випадкам у майбутньому?
Щомісяця сомалійські пірати захоплюють по кілька суден. Торік постраждали чотири десятки кораблів. За них заплатили 30 мільйонів доларів викупу. Гроші за звільнення Faina - три мільйони двісті тисяч доларів - одна з найбільших сум, які передавали піратам. Отримавши такий викуп, сомалійські розбійники навряд чи схаменуться, радше навпаки, можуть іще більше активізуватися.
З Кенії, куди везла свій вантаж Faina, повернулася знімальна група "Інтера". Наталя Гуменюк розкривала деякі секрети спецоперації зі звільнення українських моряків і з'ясовувала, як надалі українські кораблі курсуватимуть у небезпечних водах поблизу Африки:
Захід сонця в порту. Із запізненням у чотири місяці кенійські військові зустрічають 33 танки Т72, гранатомети, боєприпаси. Їх загальна вартість - 120 мільйонів доларів. Міністр оборони Кенії запевнив, що за два місяці покаже бойові частини, які візьмуть цю техніку на озброєння.
Саме через те, що вантаж особливий, переговори аж так затягнулися. Захопивши Faina, сомалійці вирішили, що в їхніх руках - найбільший в історії піратства трофей. Тож зажадали не кілька мільйонів викупу, а два-три десятки. А можливо, арсенал удасться продати. Та всі надії перекреслили американські військові. Одразу заблокували Faina - аж до звільнення - і дали зрозуміти: зброю знищать, тільки-но її почнуть вивантажувати. Тож найдорожче - це заручники. 17 громадян України, двоє росіян і латиш.
Силовий варіант визволення суховантажу відкинули одразу, пояснив після прибуття корабля у Момбасу голова Служби зовнішньої розвідки України. Оскільки держава не має права фінансувати піратство, розвідники тільки допомагали судновласникові вести переговори.
Микола Маломуж, керівник Служби зовнішньої розвідки України:
- Визначено, що силова операція може призвести до системних жертв, як з боку заручників, так і з боку спецслужб України, тому вийшли, як і більшість країн світу, з концепції передачі викупу.
Не чекали цього і самі моряки. Конструкція Faina - незручна для маневрів.
Олександр Присуха, другий помічник капітана судна Faina:
- Чтобы силовой вариант был, надо хорошо знать конструкцию судна. Для захвата это невозможно.
Самі заручники про тонкощі перемовин нічого не знали. Про це лише після їх звільнення погодилися розповісти українські спецслужби та судновласник.
Микола Маломуж, керівник Служби зовнішньої розвідки України:
- Ризикували і наші співробітники, і ті люди з іноземців, які виїжджали в Сомалі, де йшли бойові дії, де йшли розборки між терористами, але у всіх була установка: є зброя, вона дорога, є вантаж, на цьому можна заробити.
Корабель із цінним вантажем, який ішов за 200 миль від водного кордону Сомалі, захопили за наводкою, стверджують учасники переговорів. Для цього було достатньо одного дзвінка. Тож "інформатор" міг здати судно і за 100 доларів. З сомалійського боку "Фаїну " курували 5-6 угруповань. Навіть їхньої згоди на звільнення було замало. Втручалися інші ватажки кланів, які переконували, що сума недостатня. На короткий час переговорний процес перехопила так звана королева піратів "мадам Балларин".
Микола Маломуж, керівник Служби зовнішньої розвідки України:
- Дуже активно працювала над тим, щоб нейтралізувати позицію української сторони, щоб заробити на цьому. Постійно піднімала суму, вказувала, що якщо опустимо суму, це буде величезний програш. Казала, ми вам організуємо якраз те, що українці виплатять величезні кошти, у нас є 100% домовленості, хоча це неправда.
Сомалійці мали доступ до будь-якої інформації, що з'являлася і в українській пресі.
Вадим Альперін, власник судна Faina:
- Мы уже планировали закончить ситуацию, каждый раз сталкивались с тем, что благодаря нашим политикам, благодаря кому-то, кто постоянно пытался нажить политический пиар, пираты приостанавливали переговоры, увеличивали сумму, ссылаясь на какие-то газеты, публикации, передачи, которые проходили с участием наших политиков.
Тепер Faina вільна. Екіпаж, котрий змінив звільнених моряків, отримав нові завдання.
Протягом минулого року в Аденській затоці захопили більше 40 суден, понад 800 членів екіпажу.
Судовласники з усього світу обіцяли змінили маршрути, обгинати Африку, щоб не запливати до вод Сомалі. Однак у кенійському порту Момбаса - найбільшому на сході Африки - підтвердили, що ані перевезень, ані замовлень не поменшало. Українські моряки і далі ходитимуть небезпечними водами.
Україна і далі постачатиме Кенії зброю. А вантажу Faina вже незабаром знадобляться запасні частини. Незважаючи на те, що до акваторії поблизу найбільшого порту на Сході Африки прикута увага всього світу, кількість нападів тільки збільшується. Надто легка здобич. А чималі викупи - це гроші на нове оснащення.
На кількох високошвидкісних моторних човнах корсари підпливають упритул до корабля. Зчіплюються з ним абордажними гаками, кішками. По мотузках, драбинах залазять на борт. Ті, хто лишилися на човнах, гранатометами погрожують потопити корабель. Капітан, обов'язок якого - зберегти судно, змушений здатися в полон. Міжнародне законодавство забороняє цивільному екіпажу мати зброю.
Другий помічник капітана Faina Олександр Присуха ще здалеку помітив наближення піратів. Втекти у вантажного судна шансів не було.
Олександр Присуха, другий помічник капітана судна Faina:
- Они моряки хорошие, им наплевать какая волна, они идут, им все равно. У них такой принцип: один утонул, на его место другой пришел, для Сомали это не проблема.
Саме після випадку з Faina коаліційні сили почали посилено патрулювати Аденську затоку, судна супроводжує ескорт військових США та ЄС. Це чи не єдиний спосіб убезпечити регіон. Україна може тільки приєднатися до військової операції. І спецназ, і розвідку в цьому регіоні не задіяти.
Микола Маломуж, керівник Служби зовнішньої розвідки України:
- Судовласники зараз випрацьовують судові механізми, щоб найняти приватну охорону, або держава прийме законодавче рішення, що вона може використовувати збройні угрупування.
Вадим Альперін, власник судна Faina:
- Есть охранные агенства частного ахрактера, которые оказываю помощь в прохождении через Аденский залив,
І навіть той факт, що Кенія погодилася судити сомалійців на своїй території, не є загрозою для піратів. Розповідає журналіст з Момбаси Філіп Мвакіо. Протягом п’яти місяців висвітлення ситуації з Faina було його основним завданням.
Філіп Мвакіо, кенійський журналіст, що спеціалізується на висвітленні проблеми піратства:
- Цього недостатньо. Будь-який експерт пояснить, що проблема буде розв'язана, лише коли у Сомалі запрацює уряд, котрий матиме владу на суші й на морі. Це можливо тільки за допомогою дружніх країн.
Українська Faina - на перших шпальтах кенійських газет. Така увага не до кожного звільненого судна. Хоча заплачений викуп - один із найбільших в історії, піратам не вдалося створити прецедент і в десять разів збільшити виплати за кораблі, які, можливо, ще будуть захоплені.
Наталя Гуменюк, Акім Галімов, Роман Недзельський, Вадим Ревун, Сергій Дубінін, "Подробиці тижня", ТК "Інтер"