Ющенко допускает досрочные парламентские выборы. Эксклюзивное интервью "Интеру" [ Редагувати ]
Президент України Віктор Ющенко в інтерв'ю "Подробицям тижня" розповів про важливість рішення щодо оновлення газогону, про перспективи цього проекту, а також про те, коли відбудуться дострокові парламентські вибори та коли надійде грошова допомога від МВФ:
- Вітаю вас, пане президенте.
- Добрий вечір.
- Скажіть, будь ласка, модернізація української ГТС на європейські гроші - це чия ініціатива?
Віктор Ющенко, президент України:
- Три роки назад ми розпочали цей діалог. І до речі,мова не йшла тільки про те, як привести в Україну гроші, щоб модернізувати систему. Загальна ідея була така: як українську газотранспортну систему, не змінюючи ї статусу, наблизити в матерію європейського газового ринку. Це, я сказав би, глобальне, те, що стосується теми модернізації, але паралельно, я б сказав би, не менш важливою є ідеологічна частина цього проекту, яка говорить про те, що ми виходимо на глибоке реформування національного ринку. Друга постановка питання - це інтегрування до угоди про спільний енергетичний простір, точніше вона називається спільний енергетичний простір. Третій крок - це інтегрування України до європейського енергетичного співтовариства. Четверте - об'єднання енергетичних систем України і Європейського Союзу.
- Це спільна зацікавленість?
- Це спільна зацікавленість.
- Але в такому разі можна припустити, що тоді країни ЄС в перспективі будуть купувати газ на українсько-російському кордоні, якщо газотранспортна система України буде вважатись енергетичною частиною Європи?
- Світова практика якраз заключається втому, що газ продається на першому кордоні. Тобто вийшли на перший кордон - відповідний покупець, там, західний - купує цей газ. Все, треба закрити. Друга тема, яка відкривається - це вже політика транзиту. Це уже домовленість конкретного покупця - західного - з країною-транзитером, з Україною, Чехією, Словакією. А до цього модель була така, що начебто України не існувало в транзитній політиці Європи, що газ, який транзитувався до Європи, він продавався не на східному кордоні України, а на західному кордоні України.
- В такому разі, якщо так буде, то за транзит газу українською територією платитиме тоді Європа і, відповідно, це суперечитиме тим домовленостям, які зараз на 10 років підписані із Росією, коли Росія платить за транзит.
- Ми повинні шукати партнерів з точки зору формування принципів ціни на транзит. Коли ми сьогодні транзитуємо за 1,7, а словаки за 4, чехи - за 4, німці - за 6, то я смію вам сказати, що ні одна транзитна компанія Європи не взялася б транзитувати газ по тарифу 1,7, бо це збиткова позиція. Це програш. Переконаний, це оця клята популістична політика, коли ми можемо банкрутувати державну монополію, вводити її функцію до збиткової тільки ради одного політичного ефекту на декілька місяців, щоб там складалося таке враження, що нічого не міняється. Та, вибачте, українці, ми повинні бути сміливі, світ міняється.
- Вікторе Андрійовичу, тепер би хотілося до внутрішньополітичної ситуації в країні повернутися. Як ви ставитеся до ідеї проведення дострокових парламентських виборів до президентських?
- Вибори дострокові парламентські можливі, але, переконаний, при умові, якщо ми дамо відповідь на дві обставини. Відповідь перша - це зміна системи виборів. Відповідь друга - що ми паралельно творимо реформу української Конституції. Нам треба дійти до єдності навколо впровадження нової виборчої системи, вийти на відкриті списки. Виборець повинен давати довіру, підтримку тій людині, яка буде персонально представляти через партійну призму його територію у вищій законодавчій владі. Це ключ, як декриміналізувати парламент, як туди не допустити недостойних людей.
- Чому ця ідея завзято не просувається у Верховній раді?
- На минулому тижні, коли я по даному питанню спілкувався із Володимиром Михайловичем, як виходити з цієї колізії, спочатку рішення було в парламенті зробити одну робочу групу, яка б із семи написала один законопроект. Я не вірю у цей варіант. Тому я запропонував, що ми повинні винести на голосування ті законопроекти, які там є. Якщо нам потрібно зробити той законопроект, який би нам найбільше консолідував, я готовий через правовий апарат президента внести той варіант, який найбільше відповідав ключовим сторонам, які збираються підтримати цей варіант, і від свого імені його внесу в парламент. Щоб там відбулося рейтингове голосування по тих шести чи семи, які є, плюс президентський. Може так трапитись, що жоден варіант просто-таки не пройде, а нам би цього не хотілося. Тому я думаю, що найближчий, слідуючий тиждень буде присвячений тому, як або ми домовляємось про результативне голосування тих семи, і якийсь із них буде мати статус закону, або я готовий внести той законопроект, який би на момент його розробки як законопроекту отримував би підтримку двох-трьох ключових гравців у парламенті.
- Що стосується змін до Конституції, завершення конституційної реформи. Зараз активно говорять, ходять чутки, що над цим працюють дві найбільші фракції - Партія регіонів та БЮТ. Вам відомо, про яку модель, про які зміни йдеться?
- Ну, ви знаєте, це мова йде про той варіант, який Блок Юлії Тимошенко з певними другими колами розробляв десь у середині минулого року. Потім, оскільки він, на мій погляд, був досить одіозний, бо ставилося за завдання не як привести Україну до стабільності, а як Україну поділити на двох. Переконаний, що це варіант неприйнятний. Принаймні, я говорю про ту редакцію, яка була приблизно десь у липні, в кінці липня попереднього року. Якщо ми думаємо як розділить країну, як поділить владу, на 5, на 8 років закріпити прем’єр-міністра, чи голову Верховної ради, чи президента призначити в парламенті 226 голосами - це не моя Конституція. Я все зроблю, щоб цього не було.
- Вікторе Андрійовичу, тобто можна з великою ймовірністю сказати, що якщо буде все ж таки порозуміння навколо зміни виборчого законодавства, навколо завершення конституційної реформи, то до календарних президентських виборів у січні, у нас в країні ще можуть відбутися дострокові парламентські вибори?
- Можливо.
- Можливо?
- Можливо.
- Судячи з ваших заяв, є велика надія на те, що найближчим часом місія МВФ повернеться в Україну і Україна матиме шанс на отримання другого траншу. Скажіть будь ласка, все ж таки транш мав би надійти 15 лютого. В чому ж реальна причина, чому Україна зараз докладає ще більше зусиль для того, щоб отримати оцю допомогу, чому цього не зробили завчасно?
- Я думаю, що ми втратили два місяці - маю на увазі кінець січня, лютий, майже березень - в пустій дискусії навколо того, бюджет 2009 року треба змінювати чи не треба. Якщо український уряд стверджує, що інфляція в нас буде 9,5%, то програму з таким урядом ніхто не підпише. Це непрофесійно, неправильно, це нечесне відношення до людей, бо люди повинні вимагати компенсації відносно тих втрат, які робить інфляція. Не можна мати інфляцію вдвічі-втричі більшу, а людям компенсації не платити. Це нечесна політика.
- Віктор Пинзеник називав взагалі цифру 10%, що може складати цей дефіцит. Що стоїть за небажанням уряду змінити макроекономічні показники?
- Мені здається, що неготовність сказати нації стан справ. Бо відчуття таке, що якщо сказати, що ВВП не має приросту, а має серйозне падіння, чи бюджет який має сьогодні найбільший дефіцит за останні 12 років, що це людьми сприйметься, як докір не тільки світовій кризі, але й деякій іншій кризі, бо так фінанси не повинні виглядати. Я не кажу, що влада повинна бути джерелом трагедії, ні. Але в даному випадку тут мова йде про правду.
- Дякую вам за інтерв’ю.