Александр Нельга о предвыборной агитации [ Редагувати ]

Предвыборная гонка выходит на свою финишную прямую. Особенности этого процесса в интервью "Подробностям" согласился осветить секретарь Центральной Избирательной комиссии Александр Нельга.
- Александр Вячеславович, доброе утро.
- С десятого февраля начнется предвыборная агитация. В каких форматах, она будет вестись, ведь в Законе нет четкого определения. Это значит, что возможны нарушения. Как ЦИК будет решать такую проблему?
- Я думаю, що не стільки це пов'язано з якимись порушеннями, скільки з тим, що невпевнено будуть себе поводити в інформаційному просторі суб'єкти виборчого процесу. Чіткого визначення предвиборчої агітації немає. У статті 52 є згадки про те, що не є предвиборною агітацією. І, таким чином, трошки прояснюється це питаня. Потім у частині 2 статті 53 є перелік форм, в яких може вестись передвиборна агітація. Ну, але це не означає, що мова йде про зміст самої передвиборної агітації і визначитись, чи то є, скажімо, теледебати, чи то є вони агітацийними, чи ні. Те не відоме, поки ми не вияснимо змісту цієї форми".
- Если чиновник идёт в депутаты и уже сейчас его деятельность освещается в СМИ, можно ли это расценивать как агитацию? И как тогда быть с равными возможностями кандидатов - тех, кто имеет так называемый админресурс, и тех, кто его не имеет?
- Я маю сказати, що закон України про статус народного депутата не передбачає обмеження його діяльності на період передвиборчої кампанії, навіть тоді, коли цей народний депутат є кандидатом. Тобто він може спокійно виконувати свої обов'язки. Але при цьому він не має права, як і всі інші, вести передвиборчу агітацію, тобто використовувати свій статус народного депутата на свою користь. І тут він рівний з ішими, але те, що він має додаткові можливості як народний депутат для спілкування, для виходу в ефір, для друкування і таке інше, то це є дійсно його перевага, але я вважаю, що абсолютної рівності і немає, і не може бути у всіх суб'єктів виборчого процесу".
- Можно ли считать средством массовой информации интернет-издания? Как будут контролировать рекламу в них?
- Це одне з болючих питань, бо ну ми з свого боку, центральна виборча комісія, коли йшла підготовка, розроблявся проект закону про вибори народних депутатів України, ми вносили пропозицію, щоб якимсь чином законодавець регулював і це питання, бо дійсно, що під час уже президентських виборів це дуже помітно було. І ми очикуємо, що і під час цих виборів народних депутатів України 2002 року буде широко використовуватись Інтернет, але на сьогодні ми не маємо навіть чіткого визначення, чи є це засіб масової інформації, особливо в виборчому законодавстві, не позначено, яким чином реагувати на використання Інтернету для ведення передвиборної агітації. Це буде робитись, тобто ця діяльність залишиться поза дією закону.
- Доступ к Интернету имеют практически во всех странах. Как за границей решается этот вопрос?
- Деякий досвід є. Інформація є і у нас з цього приводу. Принаймні, ми зустрічаємось дуже часто. В останній час досить активно зустрічі у нас відбуваються з болгарами, з словаками, з нашими прибалтійськими друзями. І це чи на подив, чи на жаль, але факт є фактом, що і у їхньому виборчому законодавстві це питання не врегульовано".
- Сейчас на телевидении транслируются программы и фильмы при спонсорской поддержке той или иной партии. Это реклама?
- Оскільки ми повертаємося знову до того, що нема визначення передвиборної агітації і політичної реклами. Так само, хоч і згадується в передвиборчому законі, і це поняття політичної реклами. Але мені здається, що якщо той чи інший захід здійснюється при рекламуванні участі тієї чи іншої політичної партії, це вже дуже схоже на політичну рекламу і тягне до визначення передвиборчої агітації".
- Закон обязывает СМИ размещать предвыборные материалы только на основании договора и проплаченных на счёт редакции денег. Таким образом дискредитируется понятие свободы СМИ как таковой. Ваше мнение по этому поводу?
- Я так не вважаю. Справа в тім, що це гарантує більш надійну діяльність. Ну, я думаю, що це підтримує ЗМІ. Вони гарантовані, що їх послуги, які вони надають суб'єктам виборчого процесу, будуть оплачені. І ті матеріальні витрати, які вони будуть нести, вони будуть відшкодовані. Бо я вам скажу, що досі багато ЗМІ, особливо друкованих, не отримали компенсацію за ті послуги, які вони надавали під час президентських , а є і парламентських виборів минулого 1998 року. Так що я думаю, що це якраз є така міра, що захищає ЗМІ. Робить їх роботу більш надійною".