Дострокові вибори: скількі грошей витратили партії? [ Редагувати ]
І всі ці цифри - це така собі конвертована народна любов у відсотках. Щоправда, ще раніше - самі кандидати її конвертували у грошові знаки. Адже вибори у будь-якій країні це задоволення недешеве. А в Україні ще й непрозоре.
Наші кореспонденти вирішили порахувати чужі гроші і з'ясувати, скільки ж партії та кандидати витратили на ці вибори. Скільки у них пішло на рекламу, концерти, агітацію та агітаторів? За Що платили з офіційної каси, а за що з тіньової. І найківавіше: скільки мільйонів повернемо партіям ми з вами? Адже партії переможці отримають компенсацію своїх витрат з державного бюджету. Отже - передвиборна мільйонна калькуляція - далі. Чи дорого стати обранцем народу? Яка ж ціна всесильного мандату?
До Верховної Ради хто тільки не намагається потрапити! У депутати пішли всі - і досвідчені політики, і бізнесмени, і співаки, і кухарі, і спортсмени.
"Для меня самого - это как вызов".
"Ми побачили за останні два місяці змагання артистів, представників шоу-бізнесу - хто виконує голосніше, цікавіше, емоційніше", - говорить Олексій Кошель, голова Комітету виборців України.
Хтось ішов під крилом партії, хтось як самовисуванець. Хтось на виборах Заробляв, як кандидат технічний. Та кандидати реальні все ж витрачали. Мільйони. На рекламу, концерти та поїздки.
"В нас в тіні залишається колосальний сектор економіки виборчої", - говорить Ольга Айвазовська, голова правління громадянської мережі "Опора".
Та ми все ж вирішили пролити трохи світла на цю фінансову тінь. Скільки ж витрачали кандидати, щоб здобути народну любов?
"Наші вибори будуть залишатися одними з найдорожчих в регіоні", - говорить Ігор Фещенко, провідний аналітик руху "Чесно".
Парламентські амбіції мали 22 партії та майже 6 тисяч кандидатів. Кожен мажоритарник заплатив по 42 тисячі гривень застави. І це - був лише початок.
Спортсмен Жан Беленюк. Цьогоріч надумав і собі податися в політики.
"Конечно, не будет так комфортно как на тренировках".
Воювати на політичному полі Жан вирішив не сам. Пішов під зеленим прапором "Слуги народу". Тому своїх грошей не витрачав. Тим паче йшов за списком. До речі, саме ця політсила витратила на виборчу кампанію97 мільйонів гривень. На першому місці у рейтингу фінансової "передвиборчої щедрості" Радикальна партія Ляшка, за нею "Голос". А ось "Соціальна справедливість" і Партія зелених офіційно взагалі не витратили ні копійки. Кін
А от разом усі партії виклали за ці два місяці перегонів 600 млн гривень. І це лише білий бюджет.
"Ми фактично стали свідками коли багато партій новостворених гарячково формували свої списки, можемо припустити що так само гарячково вони формували свої фонди. І свої стратегії на виборчу компанію. Більше ніж офіційна частина витрат - оці темні витрати", - говорить Ігор Фещенко, провідний аналітик руху "Чесно".
Найсолідніша стаття витрат - реклама. На телебаченні, радіо та в газетах. на все це політики витратили 447 мільйонів гривень. Білборди та сітілайти - ще 25 мільйонів. І ноухау цих виборів - так звана поп-гречка.
"Головна технологія, яка зараз використовується, це шоу і концертні технології. В 3/4 виборчих округів масово використовуються технології - концертів. Спортивних змагань, гумористичних шоу, фолькльорних шоу, шоу аніматорів і. т.д", - говорить Олексій Кошель, голова Комітету виборців України.
Політичне майбутнє голосом прокладав собі Святослав Вакарчук. Олег Вінник - виводив куплети за Аграріїв. Безкоштовно. Щоправда, в комітеті виборців переконані - поп-гречка теж влетіла партіям у копійку.
"Професійний концерт - лише сценічне обладнання. Світло і звук - вартість стартує від півмільйона гривень", - говорить Олексій Кошель, голова Комітету виборців України.
Та партії такі концерти називали по-різному. Часто хитрували: не вважали їх агітацією, а тому й "забували" про них у фінансових звітах.
"Для багатьох міст-містечок і сіл - це єдиний спосіб побачити цих зірок. Насправді дуже дискусивним є, чи це прийнятний спосіб агітації і чи він ефективний, що дуже важливо, але політики цим послуговуються", - говорить Ігор Фещенко, провідний аналітик руху "Чесно".
Та справді недешево майбутній мандат коштував мажоритарникам. Два місяці чимало з них - невтомно засипали солодощами дитсадки та школи, відкривали майданчики та роздавали добреники пенсіонерам. А на Тернопільщині - кандидат навіть на святе замахнувся. Відкрив 10-метрову статую Ісуса.
"У мене складається враження, що ще кілька років - і в Україні не буде жодного села без сучасного спортивного майданчика - тому що це масова технологія", - говорить олексій Кошель голова Комітету виборців України.
Інша масова технологія реклама в інтернеті. І на це грошей не шкодували. У всіх партій та кандидатів розкручені сторінки в соцмережах. От тільки і звіти про ці витрати - віртуальні.
"Мажоритарники із сільських регіонів вкладають у Фейсбуки десятки тисяч доларів, якщо ми говоримо не тільки за виборчу кампанію, а за довший проміжок часу. На соціальні мережі із початку червня було витрачено близько півтора мільйона доларів", - говорить Ігор Фещенко, провідний аналітик руху "Чесно".
Крім того, із сірої каси платили майбутні парламентарії - політтехнологам, агітаторам та членам комісій.
"В нас в тіні залишається колосальний сектор економіки виборчої, а саме людський ресурс. Тому що даних щодо них - офіційно не будуть ніде опубліковані чи включені до звіту виборчого фонду тому що платити цим людям прямо заборонено законом", - говорить Ольга Айвазовська, голова правління громадянської мережі "Опора".
Загалом тіньовий виборчий бюджет щонайменше відвічі перевищує офіційний. До речі, саме з ньгого оплачують навіть... порушення. Приміром, фінансують підкуп!
"Підкуп виборців нікуди не зник. Змінюються механізми підкупу. використовуються такі технології агітаторів, коли в окрузі політик наймає на роботу 300-500 - кілька тисяч людей. І впродовж два місяців виплачує їм зарплату - за те. Що ці люди нічого не роблять. Але просить лише одне - в день виборів привести з собою на дільницю двоє осіб", - говорить Олексій Кошель, голова Комітету виборців України.
Та найцікавіше інше. Політикам частково компенсують ці витрати на виборчі амбіції - з державної казни! В Україні партії отримують гроші на статутну діяльність. За кожен голос, отриманий на загальнодержавному окрузі, політсила отримує 2 відсотки від мінімальної зарплатні. Приблизно 80 грн. І хоча не всі партії подолають 5-відсотковий бар"єр. Але політсила, яка набере хоча б 2 відсотки - отримає державне фінансування.
"В нас зараз боротьба ведеться і за бюджетні кошти. Це перший рік виборів. після якого партії які наберуть 2 відсотки прохідного бар'єру. Почнуть отримувати державне фінансування. А це вже наші з вами коштів як платників податків", - говорить Ольга Айвазовська, голова правління громадянської мережі "Опора".
А ще за гроші платників податків держава компенсує офіційні передвиборчі витрати партіям-переможцям.