Порятунок від піратів - відновлення миру в Сомалі [ Редагувати ]
Ані дня без нової атаки на торгові судна поблизу Сомалі. За останні 8 діб пірати захопили 6 кораблів (серед полонених моряків - є і 2 українців). 2 дні тому повідомили про перші жертви серед заручників - нападники вбили одного з моряків із французької яхти.
Останнім корсари захопили данське судно, на облавку якого був екіпаж з громадян США (за кілька діб після захоплення, - команді вдалося здолати піратів і встановити контроль над судном. Втім, у руках нападників - залишився капітан). Нині Пентагон розробляє рятувальну операцію зі звільнення керманича корабля.
Чи можна захистити судна на найбільш завантаженому морському шляху світу? З грудня патрулювати Аденську затоку та води Сомалі почали військово-морські сили країн Європейського Союзу. Їхня "анти-піратська операція" має назву "Аталанта". Керівництво ЄС ухвалило рішення відрядити свої кораблі до Африканського рогу. Із сусідньої з Сомалі країни Джибуті - де частково розміщують військові кораблі європейські флотилії - повернулася Наталя Гуменюк.
15 хвилин і не більше - стільки є у пілота цього гелікоптера, щоб долетіти до місця, звідки надійшло повідомлення про атаку на торгове судно.
Піратам достатньо цього часу, аби піднятися на борт і взяти екіпаж у заручники .
Харріс Дам'янакос пілот, член екіпажу грецького військового корабля "Псара", флагмана спецоперації "Аталанта" (грудень 2008 року - квітень 2009 року):
Ми напоготові і вдень, і вночі. Якщо пірати за 30 миль - або 50 кілометрів - це добре, адже на цьому Сікорському я долечу якраз за чверть години. А ще за 30 хвилин на місце атаки підійде і військове судно.
Якщо пірати на більшій відстані, - можна не встигнути. Це не тренування, а справжня військова операція, вона вимагає надшвидкої реакції.
Грецький фрегат "Псара" від грудня - флагман антипіратської операції "Аталанта" - першої військово-морської операції Європейського Союзу. 6 бойових кораблів, літак та 1200 військових з різних країн ЄС постійно патрулюють Аденську затоку та води Сомалі. Але це не так уже й багато для території, вдвічі більшої за площу Чорного моря.
Антоніс Папайоанну, комодор грецького військово-морського флоту, капітан корабля "Псара", командувач оперативної группи в антипіратській операції "Аталанта" (грудень 2008 року - квітень 2009 року):
Відбити атаку чи затримати піратів - це частина нашої роботи. Перше завдання - супровід суден Всесвітньої продовольчої програми, які доставляють денну норму їжі для двох мільйонів сомалійців. А такий вантаж не терпить зволікань. Та ми також організовуємо груповий транзин - ескортуємо групи торгових кораблів, особливо з небезпечним вантажем.
Нам показують центр управління грецького корабля. Тут щогодини поновлюється інформація про сУдна, які йдуть найбільш завантаженим і найнебезпечнішим морським шляхом планети. В Аденській затоці одночасно перебуває 70 суден. За увесь рік тут проходить - 25 тисяч кораблів.
Константінус Анастосопулус - лейтенант, член екіпажу грецького військового корабля "Псара", флагмана спецоперації "Аталанта" (грудень 2008 -квітень 2009 року):
Зелені хрестики - позначають торгові судна, тож можете побачити, як багато кораблів проходять у цих водах. Отож треба переконатися, що ми десь неподалік.
Греки пояснюють, тримати ситуацію під контролем - можна, якщо судновласники заздалегідь звернуться до військових. У рамках "Аталанти" створено інтернет-портал, де кожен корабель - який наближається до Африканського рогу - може зареєструватися і надати інформацію: від швидкості судна до висоти бортів та специфіки вантажу. Тоді військові ЄС визначають "ступінь ризику", оцінюють, чи здатнен екіпаж у разі атаки захиститися і відтягнути час до приходу бойового корабля.
Антоніс Папайоанну - комодор грецького військово-морського флоту, капітан корабля "Псара", командувач оперативної группи в антипіратській операції "Аталанта" (грудень 2008 року - квітень 2009 року):
Бувало, що в нас немає жодної інформації про корабель, який простить допомоги: ані точних координат, ані телефону - наприклад, щоб давати капітану вказівки. Наприклад, кораблі, які йдуть цим шляхом, повинні мати бранспойти із водою збивати піратів, які дряпаються на борт. Одного разу нападники не видерлися на гору лише тому, що корабель був обмотаний колючим дротом. Після 15-20 хвилин невдалих спроб корсари залишають корабель і не чекають приходу військових.
Навіть за наявності найсучаснішого збройного арсеналу заарештувати піратів не так уже й просто. Одного разу цьому грецькому кораблю вдалося відбити атаку на торгівельне судно, та поки військові упритул наблизилися до човна з нападниками, ті потопили зброю, а значить і докази.
Це оперативне відео: французький військовий корабель відбиває атаку піратів. Найскладніше в операції - затримати і передати злочинців до суду. Найчастіше атакують уночі, а якщо корсарам вдалося відплисти, неможливо визначити, з якого саме човна здійснювали напад. Довкола сотні риболовецьких сУден, які виглядають так само.
Андреас Аргірос - лейтенант, член екіпажу грецького військового корабля "Псара", флагмана спецоперації "Аталанта" (грудень - квітень 2009 року):
Відрізнити сомалійських піратів від рибалок неможливо: вони використовують те саме знаряддя, мають такі ж моторні човни, системи зв'язку, у них навіть може бути автомат калашникова - для самозахисту. Ось вони показали нам риболовецькі сіті, але це не гарантія, що вони не готуються до атаки.
Моряки розповідають: пірати - не вояки... 20-річні хлопці, які не мають роботи, вони зневірені, їм нічого втрачати. Сомалі одна з найбідніших і найнебезпечніших країн світу. Спокуса отримати захмарні гроші надто сильна.
Французький контрадмірал - заступник командувача "Аталанти" - пояснює - домовитися, щоб затриманих європейцями піратів судила Кенія керівництву ЄС вдалося лише у березні.
Жан-П'єр ле Бонн - контр-адмірал французького флоту, заступник командувача спецоперації "Аталанта":
Не кожна європейська країна готова судити злочинців на своїй території. Поки ми передали до суду 9-ох нападників, на черзі - ще семеро. Також знаємо, що вже засудили піратів, яких кенійській владі видали американські військові. Їм дали по 7 років ув'язнення. Що тут скажеш? Не думаю, що цього достатньо. Хіба це противага багатомільйонному викупу, який вони можуть отримати?
Разом із європейцями Аденську затоку патрулюють військові-морські сили США, НАТО, а також кораблі з Індії, Японії, Китаю та Росії. Вони діють незалежно, та намагаються координувати свої дії і розташуватися так, щоб контролювати якомога більшу територію. Така координація - відтепер відповідальність капітана іспанського фрегата "Нумансія" - нового командувача оперативної групи. На церемонії передачі командування у порту сусідньої з Сомалі країни Джибуті - військові звітують про успіхи. Минулої осені кожна 3-тя атака була успішною, нині - кожна 7-ма.
Перед капітаном цього корабля, командувачем спецоперацією поставлено нові виклики. І хоча за чотири місяці захоплень у Аденській затоці поменшало, пірати почали заходити далі у море і атакувати кораблі в Індійському океані, а це вже геть інші масштаби.
Пірати стали агресивнішими. Нещодавно корсари намагалися атакувати бойовий корабель.
Протягом року від рук піратів загинуло 2 людини. Інших - моряків звільнили, заплативши викуп.
Хуан Гаррат Караме - капітан іспанського військогово корабля "Нумансія", командувач антипіратської операції "Аталанта" з квітня 2009 року:
Зброя на торгових суднах - може, це і допоможе...Та я гадаю, що це точно призведе до ескалації насильства в цьому регіоні...Перестрілка під час атаки - це вже точно людські жертви. Поки ж ціна питання гроші. Тож ми тільки підтримуємо екіпаж, коли той відбивається наприклад, водою, щоб дочекатися допомоги. Зброя на цивільних суднах - це порушення принципу вільного моря, права на вільне пересування.
Іспанці демонструють свої гелікоптери. Надати більше патрульних літаків - а це можливість контролювали величезну територію - обіцяють й інші держави. У європейців своя вигода - замість тренувань - випробування в реальних бойових умовах. Та всі учасники "Аталанти" погоджуються: піратства не побороти - навіть якщо до узбережжя Африки відправити всі флотилії ЄС. Тільки-но військові кораблі залишать акваторію Аденської затоки, напади поновляться. Вирішення не на морі, а на суші - це відновлення миру у Cомалі.
Наталя Гуменюк, Вадим Ревун, "Подробиці тижня", телеканал "Інтер", Джібуті.