Під стук коліс. Корупційні схеми щорік позбавляють "Укрзалізницю" мільярдів [ Редагувати ]
Представники ГО "Залізниця без корупції" зазначають, що корупція залишається головною проблемою для реформування УЗ та її оновлення. Тільки за минулий рік було повідомлено про підозру щонайменше 17 службовим особам компанії, зокрема шістьом особам керівного складу департаментів ПАТ "Укрзалізниця", чотирьом керівникам афілійованих підприємств, сімом службовцям залізниці та її філій.
Не поменшало корупційних скандалів в УЗ і цього року. Зокрема, навесні 2018 р. Генпрокуратура встановила, що регіональна філія "Укрзалізниці" перерахувала Дніпропетровському тепловозоремонтному заводу 70 млн грн. за ремонт двигунів, який так і не був проведений. Тоді представники прокуратури повідомили про підозру 10 посадовим особам "Укрзалізниці" і її філій, а також чотирьом керівникам, пов’язаним з перевізником компаній.
На початку липня прес-центр СБУ повідомив, що співробітниками відомства був задокументований факт розтрати посадовими особами регіональної філії "Південно-Західна залізниця" 20 млн грн при закупівлі запчастин для рухомого складу. Про підозру у вчиненні правопорушень було повідомлено трьом фігурантам кримінального провадження.
Найпоширенішою схемою розкрадання коштів залишаються маніпуляції з тендерними закупівлями. Навіть більше, корупціонери продовжують використовувати схеми, за якими раніше вже були порушені кримінальні провадження. Один із найгучніших останніх скандалів, що вибухнув на УЗ, пов'язаний із закупівлею стрілочних переводів та запчастин до них. Минулого року НАБУ вже відкривало кримінальну справу за результатами закупівлі цих товарів "Укрзалізницею" на загальну суму 1,3 млрд. За даними слідства, вартість продукції тоді була завищена на 40%. Оскільки закупки проводилися не напряму у єдиного виробника - ПАТ "Дніпропетровський стрілочний завод", а у посередників із значною накруткою.
В результаті дві офісні "прокладки" з Дніпра отримали від УЗ близько пів мільярда гривень "зверху". Цього року "Укрзалізниця" оголосила аналогічні закупівлі стрілочних переводів і запасних частин до них на загальну суму 625 млн грн. І відбулися вони так само як і торік: в усіх 52 лотах трьох тендерів переміг посередник. Порівняно з минулорічними закупівлями, цього року ціна на стрілочні переводи та їх ремкомплекти зросла ще на 10-10,5%. Керівництво УЗ повідомило про розірвання угод з постачальником лише після того, як оборудка набула розголосу.
Значні кошти втрачає УЗ і через банальне розкрадання пального, яке набуло гігантських масштабів і відбувається вже організованими злочинними групами. Так, взимку цього року на Закарпатті було викрито групу осіб на чолі з начальником обертового депо "Чоп" ПАТ "Укрзалізниця", які займалися розкраданням дизпалива підприємства та його подальшим продажем на території області. Тоді одного з організаторів злочинної групи було затримано під час збуту 10 тисяч літрів викраденого дизпалива із резервуарів депо. Про масштаби крадіжок свідчить хоча б той факт, що, за повідомленням прокуратури, для прикриття злочинної діяльності начальник обертового депо "Чоп" залучив і окремих працівників з числа правоохоронців.
Розквітає в середині державного залізничного монополіста, при цьому на всіх рівнях, і хабарництво. В лютому цього року СБУ викрила на хабарі в 15 тис грн одного з керівників підрозділу лінійного відділу філії "Енергозбут" ПАТ "Укрзалізниця" та його підлеглу, які вимагали з місцевого підприємця гроші за списання заборгованості за витрачену понад встановлений ліміт електроенергію. Вже наступного місяця на хабарі у 85 тис грн. за сприяння у подовженні терміну дії строкового трудового договору погорів один із заступників директора філії "Центр сервісного забезпечення" ПАТ "Укрзалізниця". Також було затримано ще одного фігуранта цієї справи - помічника директора одного з напрямків роботи підприємства. А буквально кілька днів тому Київська прокуратура повідомила про направлення до суду обвинувальний акт стосовно спійманого на гарячому заступника керівника виробничого підрозділу Вокзалу "Харків-Пасажирський" ПАТ "Укрзалізниця", який за посередництва іншої особи отримав майже 350 тис. грн від представника товариства за підписання актів приймання виконаних робіт та перерахування коштів за надані послуги.
Недавно в інтерв’ю міністр інфраструктури Володимир Омелян підрахував, що через корупцію "Укрзалізниця" втрачає щонайменше 15 млрд грн на рік. Утім керівництво державного монополіста поки що не оприлюднило чіткого плану подолання цієї проблеми.
Щоправда, на початку року в.о. правління ПАТ "Укрзалізниця" Євген Кравцов розповів, що його компанія запроваджує новий механізм визначення вартості перевезень у власних вантажних вагонах, який не тільки дозволить побороти корупцію на цьому напрямку, а й істотно збільшити доходи. І навіть пообіцяв за результатами першого кварталу публічно відзвітувати про економічний ефект. Публічного звіту так і не було. Але керівництво УЗ таки може похвалитися зростанням надходжень від перевезень - завдяки підвищенню тарифів.
Хоча минулого року після чергової індексації тарифів керівництво УЗ обіцяло взяти паузу, цього року державний монополіст вже кілька разів ініціював підвищення - збільшилася вартість вагонів. Але грошей монополісту знову не вистачає, тому придумали так звану "уніфікацію тарифної політики на порожні вагони" - ще +95%. Це підвищення не було анонсовано фінансовим планом УЗ на 2018 рік і по суті є прихованим збільшенням тарифів. Експерти вважають, що це передусім вдарить по підприємствах ключових секторів економіки - металургійному і аграрному, а також негативно вплине на експортний потенціал України і пересічних споживачів. Та головне питання - чи дійсно ці кошти направлять на роботу підприємства або вони знову стануть ласим шматком корупціонерів? У випадку з УЗ відповідь на це питання, на жаль, заздалегідь зрозуміла.
Добре, що з такою деструктивною політикою монополіста будуть боротися на самому високому рівні. Нещодавно Кабмін затвердив склад наглядової ради "Укрзалізниці", яка на думку прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана дозволить мінімізувати можливості для корупції у монополіста. І це правильно - для ефективної та успішної роботи зовсім не обов'язково доїти бізнес регулярними підвищеннями тарифів - просто слід розібратися зі своїми власними проблемами.