Рух без бар’єрів: чи пройшли Чернівці тест на інклюзивність [ Редагувати ]
Рух без перешкод. Уряд виділив понад мільярд гривень на створення безбар’єрних маршрутів. Чернівці стали одним із 15 пілотних учасників проєкту. Вже невдовзі місто має стати комфортнішим для людей з інвалідністю. Планують оновити вулиці й тротуари, облаштувати пішохідні переходи, забезпечити безперешкодний доступ до лікарень, шкіл, адміністративних будівель.
Наші кореспонденти вирушили інклюзивним маршрутом. Наскільки він доступний - розкаже Ольга Лучек.
Шлях від обласного госпіталю ветеранів війни до центральної площі міста чи не щодня долають сотні людей з інвалідністю. На їхньому шляху чимало перешкод. Змінити все має проєкт "Рух без бар’єрів". Отже, зараз промоніторимо популярний маршрут і перевіримо, що вже зроблено, а де ще є перепони.
Перша перешкода вже за кілька метрів - тротуар, кут нахилу якого мав бути до 8 градусів, а він, уявіть, майже 50.
Амбасадорка проєкту, жінка з інвалідністю Любов Свіріденко каже: найскладніші бар’єри нині - нерівна бруківка, відкриті дощові канавки та високі бордюри.
Любов Свіріденко, амбасадорка проєкту "Рух без бар'єрів":
Люди з інвалідністю, які довгий час користуються кріслом колісним, кажуть, що напрацювали силу в руках, але долати ось такі бар’єри - надто складно. От тут ми можемо перекинутися на спину. Ми маємо хоча б тротуарну мережу вивести на рівень, бо жодна людина в кріслі колісному не зможе самотужки здолати бар’єр.
Проєкт Міністерства розвитку громад та територій втілюють за ініціативи першої леді Олени Зеленської, а охоплює він 15 пілотних громад. У його рамках моніторять тролейбусні зупинки, переходи, розмітки та паркувальні місця. Антон - ветеран війни, пересувається на кріслі колісному. Ділиться: повертається з аптеки виснажений, бо здолав чимало перепон і зрештою довелося просити про допомогу.
Антон, ветеран російсько-української війни:
Дерева мішають, що по центру стоять. Якби хоча б розширити тротуар. А так трохи небезпечно по бордюрах.
Сергій втратив ногу внаслідок танкового обстрілу, проходить реабілітацію і поки пересувається на кріслі колісному. Його висновок такий же: Чернівці недоступні для маломобільних людей.
Сергій, ветеран російсько-української війни:
Складно, що ям багато. Ви бачили, там є бордюр, де просто нереально. Ми приїхали - і все. Це не добре, коли ти об’їжджаєш тими стежками. І, на жаль, тут без людини не справитися. Треба, щоб хтось був. Це неможливо назвати безбар’єрністю, бо скрізь бар’єри.
І ось черговий виклик. Потрапити до магазину неможливо.
Любов Свіріденко, амбасадорка проєкту "Рух без бар'єрів":
Цього не має бути. Зробіть пандус до тієї частини, де у вас закінчується доріжка. – Ми піднімемо це питання. – Не піднімемо, а зробіть. – Зробимо. – Я через два тижні прийду й хочу побачити, чи воно буде зроблене.
Ветеран Олександр Кошовий пересувається містом на протезі, він теж неодноразово зіштовхувався з різними бар’єрами.
Олександр Кошовий, керівник Чернівецького обласного комунального закладу "Ветеран Хаб":
На протезі вже як звичайна людина. Але хочу привернути увагу: не всі можуть бути такими активними на протезі. Потрібно - неважливо, що я на протезі - водій має вийти, як людина. Це він має розуміти. Просто від себе: як тільки побачив на зупинці маломобільну людину, жінку з коляскою, неважливо, потрібно звернути увагу і допомогти.
Перевіряємо і доступність громадського транспорту. Якраз під’їжджає тролейбус, водій, як і належить, припаркувався так, щоб можливо було здійснити посадку та допоміг зайти у транспорт. Та попри певні зміни, працювати ще є над чим.
Любов Свіріденко, амбасадорка проєкту "Рух без бар'єрів":
Ми працюємо над тим, аби кожне зауваження було усунено, і щоби надалі такі помилки, які виникли на сьогодні, не повторювалися. У цей маршрут закладені державні кошти. На наше місто Чернівці закладено 700 мільйонів - це 400 мільйонів від держави, 300 мільйонів йде від міста Чернівці та від області. Ми дуже хочемо, щоби місто розвивалося інклюзивно.
Всі недоліки, які ми помітили на маршруті, за проєктом "Рух без бар’єрів", мають усунути в Чернівцях уже найближчим часом.