Чому тарифи на проїзд у Харкові одні з найвищих у державі? [ Редагувати ]
Тарифи на електротранспорт стали проблемою для жителів Харкова - там вартість проїзду чи не найдорожча в країні. Що закладено в ціну квитка? - дізнавалися наші журналісти.
Салтівське шосе. У цього чорного трамвая, за попередніми даними, відмовили гальма, і він в'їхав в інший на зупинці. Водій і троє пасажирів потрапили до лікарні. Такі випадки для Харкова - не рідкість. Трамваї сходять з рейок мало не щодня. Містяни вже охрестили їх "дрифт-карами".
"Сходят с рельсов, особенно дочка у меня живет возле "Металлиста", - она говорит: "в жизни не сяду на трамвай, потому что они безобразно ездят". Безобразно. Они старые, поношенные, и это ужас. Вчера вот здесь тоже сошел с рельс и дочка говорит: "боже мой, лучше пешком ходить", - непокоїться Ганна, жителька Харкова.
"Старые разбитые, не удобно. Ступеньки плохие, иногда бьет, током бьет в зиму".
Півроку тому вартість проїзду в трамваях і тролейбусах підвищили на 50 відсотків, метро здорожчало ще більше.
"50 гривен уходит в день на проезд, туда сюда, - а зарабатываю 250. Метро, трамвай, 40-50 грн. Это если еще на маршрутку сяду, это вообще будет 60-70 рублей. Дочку в школу еще возить, со школы - это очень много, очень много", - підрахував Армен, житель Харкова.
У Харківському антикорупційному центрі здорожчання проїзду пояснюють неефективним господарюванням і корупційними схемами.
"Підвищилася електроенергія, вартість електроенергії, збільшилася оплата праці, але всі ці показники, там оплата праці збільшилася на 2 з чимось здається відсотка, електроенергія на 10%, на 300 % збільшилися послуги третіх компаній. Це послуги тих компаній, які підконтрольні, власне, або керівництву міста, або самому керівництву цих комунальних підприємств. Тобто, це просто виведення грошей з цих комунальних підприємств", - заявив Дмитро Булах, голова правління Харківського антикорупційного центру.
Ціна кожної гайки в метрополітені - у рази вища за ринкову. А платять за все - пасажири.
"Метрополітен намагався взяти в оренду топкові, модульні топкові для опалення своїх депо. І коли ми звернули на це увагу, що оренда вартує 1,5 млн грн, а топкові загалом, якщо їх купити просто у власність, - коштують набагато менше, вони просто у цієї ж фірми, купили ці топкові замість 1,5 млн, за 900 тис грн. Рейки купуються для метро на 35-40% дорожче, можна казати, що послуги по ремонту дорожче. По прибиранню дорожче, ніж на ринку", - зазначив Дмитро Булах, голова правління Харківського антикорупційного центру.
Харків'яни влаштовували акції протесту, ходили "Маршем злих харків'ян". Та марно. З лютого здорожчання проїзду активісти оскаржують в суді. І на цей період тарифи не мали б змінюватися час розгляду справи дію нових тарифів мали б призупинити. Однак міська влада все цей час норми закону ігнорує і три місяці люди переплачували незаконно.
"Три місяці, можна говорити про сотні мільйонів гривень зайво сплачених коштів харків'янами, і ці кошти абсолютно необгрунтовано були отримані трамвайними, тролейбусними депо і також комунальним підприємством "Харківський метрополітен", - підкреслив Ігор Черняк, заступник голови правління Харківського антикорупційного центру.
Підвищення тарифів ситуацію на підприємствах міськелектротрансу не покращило. Збитки Харківського метрополітену за півроку, порівняно з минулорічними, - збільшилися вдвічі. Відтак, чергове підвищення тарифів - не за горами.