Чому дорожчає бензин? [ Редагувати ]
З 5,98 найпопулярніший 95-ий підскочив аж до 6,18 (щоправда, не на усіх АЗС, а лише на заправках великих мереж). Їхні власники аргументують такий стрибок пального тим, що, мовляв, бензин подорожчав за кордоном, а Україна - здебільшого його експортує.
І таке пояснення - виглядає досить дивним, адже фахівці стверджують - у Європі Україна купує лише 35 відсотків пального, яким користуються вітчизняні водії. А інші дві третини - виробляють в Україні (5 нафтопереробних заводів. Щоправда, 2 з них працюють із російською нафтою - Одеський та Кременчуцький, але решта - 2 західно-українських та Лисичанський - цілком залежні від української нафти). А та ж - коштує всього 25 доларів за барель, а не 55, як за кордоном. То ж і бензин міг би бути дешевшим (за певної позиції уряду, але її - немає. Все - навпаки). Які чинники зіграли на підвищення вартості бензину, і скільки він коштуватиме у найближчому майбутньому - дізнавався Юрій Сидоренко.
П'ять - дев'яносто вісім ще минулого тижня, на початку цього - вже на тридцять копійок дорожче, і лише ближче до вихідних - незначне здешевлення. Але - як завжди: ціни не повернулися на лінію старту, і пальне втратило всього десять копійок своєї вартості - шість вісімнадцять. Утім, це лише тимчасове затишшя, переконують експерти.
Снргій Куюн, експерт паливного ринку:
По всем механизмам, по всем методикам, по тому, как ведет себя мировой рынок, внутренний оптовый рынок, ресурсная составляющая, безусловно, бензин - отметка ближайшая - шесть пятьдесят на июнь.
Світові ціни на нафту цього місяця поповзли угору, потирають руки у країнах ОПЕК. Там вже радіють - глобальна економіка, мовляв, оговталася від кризи, і тепер у змозі "переварити" вартість нафти у 75-80 доларів - але тільки наприкінці року. Утім, вже зараз барель "чорного золота" коштує 60 доларів. Тож вітчизняні трейдери і кивають на Захід - там причина здорожчання пального на українських заправках. Адже більшість бензину, переконують вони, - куплено в Європі.
Юрій Кучабський, віце-президент ВАТ "Галнафтогаз":
Цей бензин за останні дні подорожчав… за останні двадцять днів на 25 процентів. Поки що ми ціни підняли лише на пять відсотків. Відповідно, це підняття цін йде в Україні меншими темпами, чим на заправочних станціях сусідніх держав - Білорусі та Росії, не кажучи вже про західну Європу.
Але в експертів така блискавична реакція вітчизняного ринку на європейські тенденції викликає здивування. Мовляв, - зазвичай на це йшло десь до місяця, а цього разу ціни на українських заправках зростали майже синхронно із вартістю бензину на європейських біржах.
Костянтин Бородін, експерт паливного ринку:
В Европе его нужно закупить, законтрактовать, потом загрузить в вагоны, привезти в Украину, потом оно некоторое время постоит на таможне, потом его перевезут на нефтебазу, сольют, полежит еще немного в нефтебазе, а потом уже бензовозами доставится на заправочные станции. Этот цикл занимает, как минимум, двадцать дней. соответственно это подорожавшее топливо на Украину еще не пришло. Или оно только начинает приезжать цены трейдеры цены подняли уже. Очевидно, что некоторые игры на это рынке есть.
Здивувало подорожчання бензину й Антимонопольний комітет. Ця урядова структура ще у середу почала розслідування - чому більшість великих операторів ринку синхронно і до однакової позначки то підвищують ціну бензину - до шести двадцяти восьми - то потім так само синхронно її знижують - до шести вісімнадцяти. Підозри антимонополістів, що не все тут чисто, підігріває й те, що минулого року нафтотрейдери не дуже охоче здешевлювали пальне.
Олександр Мельниченко, виконувач обов'язків голови АМКУ:
Ми виходимо з того, що свого часу, коли відбувалося зниження цін на бензин світовий і на нафту світову, адекватного цій ситуації європейській і світовій, зниження цін не відбулося. Ми підрахували, що, як мінімум, на одну гривню не відбулося зниження.
Втім, у самому уряді, здається, реагувати на активне подорожчення бензину - цього разу не збираються. Тут добре пам'ятають, що під час першого прем'єрства Тимошенко, навесні дві тисячі п'ятого - ціни на пальне теж поповзли угору. Тоді прем'єр встановила граничну вартість бензину, а у підсумку отримала те, що пальне - фактично зникло із заправок. Тимошенко звинуватила нафтотрейдерів у змові, і до своєї відставки у вересні 2005 - так і не змогла налагодити із ними відносини. Цього разу - Кабмін так жорстко діяти навіть і не планував. Попереду вибори, і сваритися із великими гравцями на ринку пального - означає власноруч позбавитися їхньої фінансової підтримки на перегонах.
Юрій Продан, міністр палива та енергетики України:
Попередні дані показують, що та зміна ціни нафтопродуктів, вона відповідає європейським тенденціям.
Генадій Рябцев, експерт паливного ринку:
Держава останнім часом щоразу підштовхує терйдерів до підвищення цін, оскільки рекомендовані Мінпаливенерго ціни щоразу на 5-10 копійок вищі за ринкові на той день, коли публікуються рекомендації. І якщо немає спротиву автомобілістів - то нафтотрейдери підвищують ціну, і якщо вони ще бачать і підтримку держави - то вони їх підвищують до того рівня, як забажають.
Великі гравці бензинового ринку України переконують - навіть за такого швидкого здорожчення - на тридцять копійок за тиждень - пальне в Україні лишається не таким вже й дорогим. І пропонують рахувати його ціну у доларах.
Мовляв, ще минулого року зелений був по чотири і вісім, а бензин - майже по сім. Нині ж - ситуація змінилася докорінно - американська валюта, за яку купують пальне за кордоном, зараз коштує більше семи гривень, а бензин - всього шість вісімнадцять. То ж у сухому підсумку - менше одного долара. Шкода лише, що зарплати українців не прив`язані до того ж долара.
Юрій Сидоренко, Василь Меновщиков, Юрій Романюк, "Подробиці тижня", телеканал "Інтер".