Конституция Украины за десять лет претерпела кардинальные изменения [ Редагувати ]
Чим відрізняється редакція Конституції, за якою сьогодні живе країна, від Конституції 2004-го, і чому за останні 10 років Основний закон двічі змінювали, причому змінювали кардинально. Подробиці - далі в сюжеті.
Грудень 2004-го в Україні - розпал Помаранчевої революції, на Майдані - тисячі людей. Політики намагаються знайти вихід з кризової ситуації. І ось результат домовленостей - опозиція одержує можливість провести третій тур президентських виборів, натомість - голосує за передання частини президентських повноважень парламенту. З відтермінуванням на 1 рік. Інакше кажучи - за перехід від президентської моделі правління до парламентсько-президентської.
Леонід Кучма, президент України (1994-2005):
- За останні часи ми неодноразово чули слова, що не повинно бути переможців і переможених, що повинна виграти Україна. Я й сьогодні прийшов в цей зал з розумінням того, що те рішення, яке сьогодні необхідно не якійсь частині парламенту, а країні нашій, буде прийнято.
Віктор Ющенко, кандидат у президенти України (2004):
- Головною подією сьогоднішнього дня є те, що вдалося досягти того, що мало хто сподівався. Я думаю, що це день критичного компромісу. І я переконаний: якби не сьогодні - просто завтра було б усе пізно.
Нова редакція Конституції почала діяти з 2006-го року. Термін дії повноважень Верховної ради збільшився з 4 до 5 років, обов'язковим стало формування коаліції депутатських фракцій. Саме коаліція одержала право висувати прем'єр-міністра, кандидатуру якого президент мав подати на голосування в парламент. Прем'єр сам обирав міністрів у свій Кабмін, а затверджувала Рада. Прізвища губернаторів теж називав голова Кабміну, а затверджував президент. Без згоди парламенту глава держави не міг призначити Генпрокурора і голову СБУ.
У той історичний момент депутатам було не до дотримання формальностей. Зміни до Конституції затвердили без обов'язкової в таких випадках експертизи Конституційного суду. За чотири роки саме це стало підставою для скасування результатів голосування.
Анатолій Головін, голова Конституційного суду України:
- Визнати таким, що не відповідає Конституції України, є неконституційним, закон України про внесення змін до Конституції України від 8 грудня 2004 року номер 2222-4 у зв'язку з порушенням конституційної процедури його розгляду та прийняття.
З жовтня і до сьогодні повноваження розподілено так:
Коаліція в парламенті - не потрібна. Кандидатуру прем'єр-міністра пропонує на розгляд Ради президент. Він призначає і звільняє міністрів - за поданням голови уряду. Відправляти прем'єра і весь Кабмін у відставку президент може і без згоди парламенту. Так само глава держави призначає і звільняє генпрокурора і голову СБУ. Долю губернаторів теж вирішує президент - з подання Кабінету міністрів.
Як і десять років тому, повернення до парламентсько-президентської моделі політики знову називають варіантом урегулювання кризи.
Леонід Кравчук, президент України (1991-1994):
- Те, що зробив тоді КСУ - я виступав тоді, і зараз виступаю - він перевищив свої повноваження. Я пропоную: створити комісію і розпочати процес реформування держави і управління на основі вже прийнятої конституції. Але це ж ви не зробите за один тиждень? Не зробите.
Тут усю систему змінювати треба - так словами зі старого анекдоту характеризує ситуацію з основним законом юрист і член конституційної асамблеї Ігор Коліушко. Він за те, щоб у найближчі дні ухвалити політичний акт про повернення до парламентсько-президентської республіки. Але самі зміни до Конституції, на думку експерта, потрібно вносити не поспішаючи. Не можна просто повернутися до Конституції 2004-го року, слід докладно виписувати норми основного закону. У найрізноманітніших напрямках.
Ігор Коліушко, голова Центру політико-правових реформ:
- Ці зміни повинні стосуватися врегулювання по-новому формування уряду та його відповідальності. Тут має бути значно підвищена роль парламенту в цих процесу і не має бути відповідальності уряду перед президентом, це судова реформа, там ряд змін треба вносити в Конституцію, це порядок формування конституційного суду, повноваження КСУ.
Такі напрацювання вже є, каже Ігор Коліушко. Якщо на те буде політична воля, написати новий, вдосконалений варіант Конституції можна буде за пів року.
Валентина Левицька, Ігор Антонюк, Новини, ТК "Інтер"