В Україні зростає сума боргу перед робітниками [ Редагувати ]
Уже більше як три мільярди гривень! Саме стільки заборгували українцям із виплатами зарплатні роботодавці. І сума загального боргу по країні зростає щомісяця. Зберігаючись ще від минулого року. Галузі різні. І в державному секторі, і в приватному. Де ситуація найбільш гостра - дізнавалася Інна Томіна.
Це чи не найвідоміший і найбільший в Україні завод. Колись потужне державне підприємство зі світовим іменем. Південний машинобудівний завод - місце, де виготовляють не тільки трактори, тролейбуси, трамваї, а й супутники та космічні системи. Торік саме український двигун вивів у всесвіт французьку ракету-носій (Vega).
А це вже запуск у США ракети-носія "Антарес". Із Дніпра туди теж відправляли дві основні конструкції.
І попри це, останні кілька років завод у скруті. А працівники - у злиднях. Зарплати не бачили більш як пів року!
"У меня просто нету денег куда-то поехать потратить на маршрутку или трамвай. Вот обещают дать полностью за июль и говорят, что в Америке должны скоро запустить ракету", - говорить Сергій Кряж працівник ДП "Виробниче об'єднання Південний машинобудівний завод ім. О. Макарова".
Сергій Кряж на Південмаші працює вже сьомий рік. Каже, із виплатою зарплат на підприємстві завжди були проблеми. Та зараз борги - просто космічні.
"У нас на заводе однодневка, каждый месяц подаются списки. Начальник вычеркивает тех, кто ему не нужен. Я сейчас работаю по три дня. То есть, в месяц зарплата по три дня - чуть выше двух тысяч", - говорить Сергій Кряж.
Зарплату, меншу як три тисячі гривень, має і комірниця Валентина. Та коли на роботі перестали виплачувати і цей мізер, жінка взялася діяти. Писала і до керівництва, і заяви до поліції та прокуратури.
"За что жить? Именно за что жить - никто нам этого не объяснял. Когда нам давали за три месяца 10 процентов. Чтоб вы понимали, у меня зарплата 2,900. То 290 гривен мне дали, то 310. И считали, что этого достаточно что бы я прожила. Попробуйте прожить за 310 два месяца, оплатив общежитие 410 гривен", - говорить Валентина, працівниця ДП "Виробниче об'єднання Південний машинобудівний завод ім. О. Макарова".
Зрештою Валентина дійшла до суду. І лише там змогла повернути зароблене.
"Подаєте до суду що от з такого то періоду ви не отримували кошти і фактично в кожному випадку рішення завжди на користь працівника, але тільки через суд і це займе десь, біля півроку, будемо об'єктивні", - говорить Ілля Несходовський, директор Інституту соціально-економічної трансформації.
А керівники, які не платять підлеглим зарплату, мають відповісти перед законом. За це передбачена і адміністративна, і навіть кримінальна відповідальність. Зокрема, ув'язнення до двох років. Та в адміністрації Південмашу аргумент простий: держзамовлень мало, грошей - нема. Там навіть звернулися до народних депутатів - просять виділити заводу 210 мільйонів гривень.
І така ситуація, як на Південмаші геть не унікальна. Таких підприємств у країні сотні.
"Давайте ми розділимо зараз на три частини підприємства це комунальний сектор - це державний сектор і комерційний сектор. Так от в комунальному секторі боргів, на щастя, в нас немає по місту Києву. Якщо брати державний сектор і комерційний - на жаль, є", - говорить Руслан Світлий, директор Департаменту соціальної політики Київської міської державної адміністрації.
І таких підприємств лише у столиці - близько семи десятків. У КМДА кажуть, ситуацію контролюють і ведуть із боржниками жорсткий діалог. Але причини теж розуміють: це брак обігових грошей, відсутність замовлень і втрата ринку збуту.
"Дивіться найбільші боржники в державному секторі це боржники "Укроборонпрому". Якщо ми беремо - це 11 підприємств, які загалом заборгували майже 124 мільйони гривень. Це дуже суттєво. Найбільші боржники з них "Квант" 53,1 мільйона гривень, завод "Маяк" - 26,7 мільйона гривень", - говорить Руслан Світлий, директор Департаменту соціальної політики Київської міської державної адміністрації.
Загалом в України зарплатні борги зростають. Від початку року аж на 20 відсотків. На сьогодні сума перевалила за три мільярди.
"Зарплатні борги зростають, в основному переважає державне підприємство. З ними несвоєчасно розраховуються, плюс вони не готові до праці в ринкових умовах, як результат вони продовжують накопичувати борги. Це стосується шахт в основному", - говорить Ілля Несходовський, директор Інституту соціально-економічної трансформації.
Заборгованість у зарплаті шахтарям уже стала для України перманентним явищем. Днями гірникам уряд перерахував 163 мільйони гривень. Людям видали зарплати за торішній грудень. Та й то не всім. Приміром, у Гірському на Луганщині шахтарі та їхні сім'ї готові до голодного бунту! Зарплати не бачили пів року. І це при тому, що важко працюють, видобувають тисячі тонн вугілля щомісяця.
"Стабильность. Видите, какая у нас невыплата заработной платы. Нет, выплата только три раза в год. А невыпалата зарплаты - вот это у нас стабильно", - говорить Сергій Чучалов, шахтар.
За кадром гірники йдуть до своїх керівників. Ті проблему усвідомлюють, та здатні хіба назвати суми боргів і можливі наслідки шахтарського страйку.
"Техногенные и технологические последствия. На сегодняшний день задолженность по заработной плате составляет сто тринадцать миллионов гривен", - говорить Борис Перепелиця, керівник ДП "Первомайськвугілля".
Вплинути на ситуацію пообіцяв цього місяця президент. Під час поїздки на Львівщину Володимир Зеленський запевнив: не сьогодні-завтра грошей трохи підкинуть.
"Ми розберемось з усіма боргами. Напишемо план. Якшо можна не чекати до кінця місяця і дати хоч якісь гроші людям", - говорить Володимир Зеленський, президент України.
Але щоб повністю врегулювати ситуацію потрібен не один місяць. У профільному міністерстві розробляють комплексну програму реструктуризації вугільної галузі та планують провести повний аудит державних шахт. А ще міністр енергетики Олексій Оржель назвав видобуток вугілля - нерентабельним. І натякнув, що уряд планує знайти для шахтарів нову роботу.