Помста за Google: США змусили Францію відмовитись від оподаткування "цифрових гігантів" [ Редагувати ]
Податок, що може обійтися надто дорого. У Верховній Раді цілком серйозно знайшли нове джерело надходжень у держбюджет: запропонували оподаткувати "цифрових гігантів" - численні інтернет-сервіси. Тобто і у нас, в Україні, запровадити те, що в Європі прозвали "податком на Google".
Конкретного рішення депутати поки що не мають. Однак сама лише їхня пропозиція викликала дуже бурхливе обговорення. Мовляв, як це наші податківці змусять платити найбільші світові корпорації, причому за послуги, надання яких дуже складно перевірити? І це ще наші критики не дійшли до зовнішньополітичного аспекту цієї проблеми.
Цей податок може боляче вдарити по відносинах України з Америкою. Адже через таку саму пропозицію Франції між Вашингтоном і Парижем ледь не розгорілася торгова війна. І президентові Макрону лише в останню хвилину вдалося зупинити покарання у вигляді драконівського мита на французький експорт до Сполучених Штатів, яке вже готовий був запровадити Дональд Трамп.
Якщо з союзниками-європейцами Америка вчинила так, то що вже казати про Україну. Дмитро Анопченко про "винно-сирну"війну з Європою, до якої всерйоз підготувався Вашингтон.
Хто сказав, що тільки чоловіки знаються на вині? Для пані Надії Дмитрів це і хобі, і бізнес. В американській "винній індустрії" вона двадцять років. Представляла у Штатах найкращі європейські винарні, а у 2017 наважилась працювати на себе. Заснувала компанію, яка експортує у США "вино для поціновувачів", якого в супермаркеті - не знайдеш. Вклала все, що мала, ще й кредит взяла. І все начебто складалося добре. Поки Дональд Трамп не заявив, що різко збільшить мито на французькі вина! 25% - це лише перший етап, а далі - стовідсоткове підвищення.
"У кращому разі лише кілька найпопулярніших марок пережили б таке підвищення. І навіть якщо один-два бренди люди ще будуть купувати дорожче, то в мене просто грошей не вистачить, щоб наперед заплатити мито", - говорить Надія Дмитрів, продавчиня вина.
Колеги пані Надії налаштовані ще песимістичніше! Для них нові мита - це зашморг на бізнесі.
"Сто відсотків мита просто вб'ють весь бізнес, тут двох думок навіть бути не може", - говорить Майкл Салліван, імпортер європейських вин.
У барах, де вино продають на розлив, теж паніка. Воно тут і так дороге, якщо перевести на гривні - келих мінімум 350 гривень коштує. Але якщо за хороше червоне чи біле сухе люди ці гроші ще платили (хоча й скаржилися), то сімсот гривень за келих - рестораторам навіть у меню писати страшно.
"Якщо я підвищу ціну вдвічі - людям це буде не по кишені. Ну уявіть - ще вчора 14-15 доларів за бокал бачили в рахунку. А наступного дня ціна вже 30, що точно нікого не влаштує", - говорить Метт Сайрн, тримає винний.
"Винна війна" - відповідь Трампа на спроби французів запровадити "податок на Google". За офіційною статистикою Єврокомісії, Google платить менше ніж 1% податків зі своїх прибутків у країнах ЄС. От європейці і пропонують реформу - хай "цифрові гіганти" (серед яких ще й Facebook та Apple) розраховуються там, де люди користуються їхніми послугами і вони отримують прибутки! За розрахунками Брюсселя, тільки Google та Amazon за три роки недоплатили Євросоюзу податків на п'ять з половиною мільярдів євро! Дарувати ці гроші Європа не хоче, але й втратити може ще більше, якщо Трамп усе-таки почне "винну", "сирну" чи "автомобільну" війну.
"Думаю, чи доволі прозоро сказали, що "цифровий податок" - це дискримінація? Міжнародні податки - справа заплутана. І якщо хтось хоче самовільно податки для наших діджитал-компаній запровадити, так ми подумаємо про те, щоб так само самовільно запровадити податок, наприклад, на європейські автомобілі", - пояснює Стівен Мнучін, міністр фінансів США.
Утім, автомобільними санкціями можна хіба німців налякати. А от у Парижі вже відступили, вмовили Трампа відтермінувати "винні" мита, відкликавши натомість свою ідею "цифрових податків". Хоча їх не просто запровадили, а навіть уже збирати почали!
Арифметика тут проста: Штати - величезний ринок, і п'ють американці, не шкодуючи печінки, тільки торік до США французького благородного напою більш як на три з половиною мільярди євро завезли. Милозвучні назви в хорошому ресторані кожен офіціант на пам'ять знає.
"Вони санкції проти європейців запроваджують, а б'є це все по нас, по американському малому бізнесу й по наших покупцях", - пояснює Шеллі Ліндгрен, власниця ресторану, де подають французькі вина.
Але у Трампа, і в цьому його сила, в середині країни величезна підтримка тих, кого новини про нові торгові війни тільки надихають.
У знаменитій Санта-Барбарі, яку багато хто знає за старим телесеріалом, ростуть виноградники, здається, такі ж безкінечні, як і сама мильна опера.
Власник, якого всі звуть просто - Ей Джей, робить тут "Шардоне" та "Піно нуар". Назви французькі, продукт американський, гроші в країні залишаються.
"Величезна кількість містечок і в Каліфорнії, і поза її межами, де цінують наше власне вино. Отже, я тут бачу тільки можливості", - вважає Ей Джей Фейрбенкс, виробляє каліфорнійське вино з французькими назвами.
Для цих людей "чим гірше - тим краще". Для них кожен тарифний удар по французьких конкурентах - нові робочі місця для себе, які президент, утім, їм обіцяв. Тому яку б "страшну помсту" Трамп європейцям не готував, серед його виборців завжди знайдуться люди, які її залюбки підтримають.
Розуміючи це, відступили і французи, й іспанці. Аби зберегти обличчя - взяли паузу до кінця року. Допоки Міжнародна організація економічного співробітництва і розвитку не запропонує свій варіант податкових нововведень. Узгоджений та єдиний. Ну, а до того всі беруть тайм-аут.
Та "перемир'я" це не надовго. Тому в США зараз просто рекордні закупівлі. Усі намагаються запастися або навіть просто напитися, поки через черговий конфлікт ціни не злетіли.