В Techiia не змогли пояснити, звідки Олег Крот взяв і куди витратив $60 млн, начебто "передані ЗСУ" [ Редагувати ]
Власники холдингу Олег Крот і Юра Лазебніков заявляють, що з початку повномасштабного вторгнення витратили на допомогу ЗСУ понад 60 мільйонів доларів, однак бажане не відповідає дійсності - в компанії не можуть притомно пояснити звідки в засновників такі гроші і куди вони витрачені.
Про це пише видання Forbes у матеріалі "Тиха течія. Засновники IT-холдингу TECHIIA кажуть, що витратили на армію понад 2 млрд грн. Чи це можливо" авторства Таїси Мельник.
Авторка зазначає, що "документальних підтверджень таких витрат фундація не надає, "видимі" доходи холдингу майже дорівнюють заявленій сумі допомоги".
Якби ж це все відповідало дійсності, то сума "витрачена на ЗСУ" дозволила б холдингу та створеній ним для потреб фронту “Фундації Течія” увійти до пʼятірки найбільших фандрейзерів України.
Ба більше - "Течію" підтримують навіть публічні особи. Так, відома українська співачка Даша Астафʼєва публікувала в своєму інстаграм фото з Олегом Кротом, де захоплювалася його щедрістю.
Як пише Forbes, сама ГО "Фундація Течія" через, яку підприємці закупають для війська допомогу маловідома, а її звіти в соцмережах, попри величезні суми, зазвичай не користуються популярністю та збирають лише кілька десятків "лайків"
Останній звіт від фундації – опублікований 7 червня. Тоді в ньому фігурувала сума в 620 млн грн або $21,2 млн за курсом НБУ.
Як пише Forbes, звідтоді Крот і Лазебніков мали витратити ще майже 40 мільйонів доларів. І у Фонді, і в розмові з виданням цифру про 60 мільйонів сукупних витрат підтверджують. Щоправда, з уточненням - не всі 60 мільйонів пройшли через ГО. Мовляв, Олег Крот багато жертвував напряму, нібито через те, що "ГО не може закуповувати товари подвійного призначення".
При цьому у пресслужбі стверджують, що ГО "Фундація Течія" на 99% фінансована Олегом Кротом та власне холдингом.
При цьому, як пише Forbes, "Фундація Течія" не публікує на сайті детальної звітності про джерела надходження коштів та документи, що підтверджують витрати.
Звіти, зазвичай, оприлюднюються у вигляді інфографік та постів у соцмережах. Наприклад, згідно з останнім звітом, $21,2 млн пішло на закупівлю:
- бронежилетів для військових – $7,09 млн
- смарт-оптики – на $5,24 млн
- тактичного одягу та спорядження – на $4,33 млн
- польских розвідувальних дронів FlyEye – $2,33 млн
- тактичні аптечки – $1,54 млн
Інші статті зайняли менше ніж $500 000: засоби спецзвʼязку, дрони для розвідки, генератори та захищені ноутбуки. Крім цього, "Фундація Течія" співфінансувала обіди для переселенців, пацієнтів київських лікарень та тероборонців.
При цьому важко знайти фотографії, опубліковані ГО, які б підтверджували наявність придбаної амуніції - часто в ЗМІ зустрічаються лише так звані "сніппери" - фото з текстом.
Лише зрідка, як пише Forbes, на Facebook фундація кілька разів на місяць постить фото із передач військовим.
В самому фонді на запитання Forbes, куди ж було витрачено ще майже 40 мільйонів доларів, відповідають досить завуальовано: "Товари, в яких була потреба ЗСУ для захисту нашої держави".
При цьому навіть інфографік із "звітами" не було опубліковано за весь період.