Чорна п'ятниця: як зекономити й не стати жертвою маркетингу [ Редагувати ]
"Полювання на знижки". Уже завтра в Україні офіційно стартує "чорна п'ятниця". Хоча насправді цього року розпродажі розпочали майже на тиждень раніше. Продавці вже заманюють покупців яскравими дисконтами. Які з них справді порадують українців? І як не натрапити на "псевдознижки"? Про все розкаже Олена Логінова.
Крики, свист, шалений ажіотаж... Усі чимдуж біжать одне поперед одного і хапають все, що бачать...
І навіть більше - доходить до бійок!
І все це шопінг божевілля - "чорна п'ятниця" по-американськи...
А що в Україні?
Олена Логінова, кореспондентка:
Ми з вами знаходимось в одному з найбільших торгівельних центрів України. Як вигідно зробити покупки на чорну п'ятницю, нам розкаже Юрій Копишинський - експерт з маркетингу.
Шаленого ажіотажу ми не побачили. Найбільше покупців у магазинах, де заявлені знижки від 30 до 60%. Це здебільшого одяг, взуття, косметика, техніка та аксесуари для дому.
Придивляюсь до деяких позицій. Кавомашина, можливо пилосос. Я бачила, що деякі знижки є в магазинах з технікою.
Олена Логінова, кореспондентка:
Юрій, а які особливості "чорної" п'ятниці цього року в Україні?
Юрій Копишинський, маркетолог:
Якщо ти бачила, ми сьогодні вже пройшлися по ТРЦ. І це не "чорна п'ятниця", це "чорний тиждень". І тому багато ритейлерів вже пропонують знижку упродовж тижня. Я, наприклад, ще на минулому тижні скористався акціями й придбав певні речі з дуже гарним дисконтом. Друга відмінність, мені здається, що менше знижок. Або самі знижки менші, бо склади менші.
Ми з Юрком ідемо спершу в магазин побутової техніки та електронних гаджетів ... Зазвичай, там і покупців, і знижок найбільше...
Антон Білик, заступник директора магазину побутової техніки та електронних гаджетів:
На деякий товар до 50% знижки. Особливо це така категорія товарів як телевізори, крупна техніка, пральні машини та холодильники.
Жовті цінники тут майже всюди. Але дисконти насправді дуже різні. Приміром, на мобільні телефони менші - 15%. Найвигідніші пропозиції на побутову техніку, пилотяги, телевізори - у середньому 30-40%.
Антон Білик, заступник директора магазину побутової техніки та електронних гаджетів:
Наприклад, дана модель зі знижкою 28% зараз. Стартова ціна на нього була 38 000, і зараз це найнижча ціна року...
Юрій Копишинський, маркетолог:
Мережа, в котрій ми сьогодні, дійсно те, що декларує, те і проявляється в цінах. Але є деякі відмінності: я виявив первинну ціну, яка відрізняється від заявленої, і знижка по деяких позиціях - менший відсоток ніж заявляється. Але чи найнижча ціна? Так, це найнижча ціна...
Чимало покупців і в магазинах одягу та взуття. Там, де рекламуються найбільші знижки...
Серед хитрощів маркетингу, створення штучного ажіотажу - кажуть експерти. Щоб очі розбігалися від бажання купити все й одразу... Ось, приміром, як зараз у мене...
Я собі набрала речі зі знижками. А тут ще така курточка як я хотіла - мінус 40%. Я не втримаюсь, поміряю.
Експерти застерігають: у "чорну п'ятницю" купувати варто не на емоціях. Інакше ризикуєш набрати зайвих, непотрібних речей...
- Юра, я не знаю, мені вже хочеться все купити. От як втриматися від цього ажіотажу?
Юрій Копишинський, маркетолог:
А в тебе є взагалі список того, що тобі дійсно потрібно купити? У першу чергу склади список, бо знижки це для чого? Для того, щоб сформувати ажіотаж, відчуття бажання і дефіциту товару по такій ціні саме в цей момент часу. Це завжди найбільший стимул для того, щоб набрати лишнього. Друге, не забудь перевірити, яка була на них вартість до ажіотажу в "чорну п'ятницю".
Експерти кажуть: на "чорну п'ятницю" продавці заманюють покупців хто як може. І в інтернет-магазинах також. Приміром, малюють знижку 70 відсотків, а маленькими літерами дописують приставку до...
Насправді здешевшання можуть бути лише 15-20%. І поки так нікуди й не зникла маніпуляція недобросовісних продавців - "переписувати цінники".
Максим Несміянов, маркетолог:
Кожен рік "чорна п'ятниця" одна і та ж по факту виходить, тому що десь бізнес обманює споживачів і продає за ціною, яка не є акційною і вигідною для нього. А є пропозиції, які вигідні. Звісно, якщо ви, наприклад, моніторили до покупки цього товару, тобто ви знали, що в цьому магазині він реально коштував тисячу гривень, а зараз продають по 750, і це вам вигідно, то можна, в принципі, брати...
Юрій Копишинський, маркетолог:
Взагалі на псевдознижки потрапити дуже легко, і в Україні немало компаній, котрі можуть запропонувати тобі умовну знижку. На мою думку, самим простим способом є ваш гаджет. Ти береш телефон і можеш легко перевірити ціну, яка є зараз в наявності в інтернеті на той товар чи сервіс, який би ти хотів замовити і яка була в минулому періоді.
Чому в Україні немає таких шалених розпродажів як в Америці та Європі? Бо справжніх знижок близько 70% в Україні ніде не знайти. Експерти пояснюють: у США розпродажі влаштовують саме виробники, аби звільнити свої склади. Тож і знижку роблять максимальну. А в нас дисконти роблять ритейлери уже від своєї націнки на завезений з-за кордону товар.
Олег Пендзин, експерт з економічних питань:
Торгівельна надбавка може бути різна, але як правило вона не є більше ніж 30-40% максимум, а може бути менш як 20-25. Тобто коли ми говоримо про український варіант "чорної п'ятниці", який лягає на плечі ритейлу, то максимум, чим може ритейл на сьогоднішній момент ризикнути - це частиною своєї торгівельної надбавки, тобто максимальна величина знижки, яку може собі дозволити ритейл - це умовних 10-15% від вартості товару, який він сюди завіз.
Отже, як бачимо, "чорна п'ятниця" в Україні потребує менше емоцій, а більше ретельної підготовки. Тоді є шанс знайти справжні знижки.