Кабмин должен доработать до выборов. Эксклюзивное интервью Ющенко [ Редагувати ]
Президент України Віктор Ющенко вважає вбивство мешканця Кіровоградської області наслідком "партійної моделі" формування влади. Розслідування цієї справи він тримає на особистому контролі. І вже наступної п'ятниці може відбутися окреме спеціальне засідання РНБО, де будуть розглянуті дії міліції, прокуратури та СБУ в розслідуванні вбивства Валерія Олійника.
В ексклюзивному інтерв'ю "Подробицям тижня" президент Віктор Ющенко розповів про своє бачення політичних процесів, що відбуваються в країні, та про те - хто, як і коли має міняти Конституцію.
Андрій Данілевич: Вітаю, Вас, Вікторе Андрійовичу. Рішення про вихід депутатів "Нашої України" зі складу коаліції, такий крок Ваші опоненти із опозиції і зі складу тих парламентських фракцій, які нині утворюють більшість, називають втечею від відповідальності, що Ви можете відповісти на такі закиди?
Віктор Ющенко: Це велика неправда. Тут треба пам'ятати трішки історію. Пам'ятаєте, коли у вересні Юлія Тимошенко почала переговори з ПР про створення "ширки", фракція прийняла рішення про вихід із коаліції. Це було 2 вересня 2008 року в знак протесту, що такого роду політика - це політика подвійних стандартів, політика, яка не ставить за пріоритети національні, державні цілі. Це йде маскування за участі наших депутатів, взагалі політика, яка не на користь Україні.
Таким чином, з вересня місяця фракція "Наша Україна" визначилась по відношенню до процесу, щодо неетичного політичного поводження наших партнерів. Потім, за ініціативою прем'єр-міністра створюється нова коаліція, туди входить Блок Литвина і 37 депутатів від "Нашої України". Оскільки ви знаєте, що фракція "Наша Україна" складається з представників не однієї політичної партії, а восьми, "Наша Україна" в фракції має 22 голоси. Так ось 18 народних депутатів залишимись на позиції не входити до коаліції, а 4 депутати - члени партії "Нашої України" - ввійшли в коаліцію і підписали той список.
Мова йде про цих чотирьох, мова не йде про якесь визначення політичної сили, а мова йде про те, що ті народні депутати, ті 4, які всупереч рішенню фракції підписалися і ввійшли до списку про створення коаліції, відповідно до сьогоднішнього рішення повинні зробити те, що зробила в вересні минулого року на своєму засіданні наша фракція і те що на сьогоднішньому засіданні прийняв з'їзд. Мова йде про 4 чоловік, а не про політичну силу. Політична сила була визначена в цьому зі зради в вересні 2008 року.
Таким чином, сьогоднішній з'їзд поставив за мету політичну позицію поставить у тотожність у гармонію всіх народних депутатів і членів нашої фракції у парламенті. Щоб позиція народних депутатів "Нашої України" і позиція з'їзду базувалась на одній платформі. Це головне, що ставилося у сьогоднішньому обговоренні.
Вікторе Андрійовиче, все ж таки вихід з коаліції - Ви щойно сказали - що це політичне рішенняя юридичних наслідків для цілісності коаліції не матиме, оскільки за тлумаченням Конституційного суду, коаліцію утворюють депутатські фракції. Але все ж таки, з інших політичних таборів такий крок, вихід з коаліцію, коментували як першу стадію реалізацію сценарію щодо проведення парламентських виборів, можливо одночасно з президентськими?
Я все ж таки повторю, що мова йде про саму інтифікацію, коли ми говоримо про "Нашу Україну", виникає запитання де вона? Коли ми говоримо про 22 народні депутатаи "Нашої України", де вони? Група Кириленка, яка налічує 18 чоловік, займає категоричну позицію починаючи з вересня і це є політична платформа. Решта 4 чоловіки, які ми вважаєм були просто куплені, і це не етично, ні партійна політика, ні державна політика, яка потребує ревізії. Тому це перший крок.
Другий крок - відповідь про можливість проведення дострокових виборів знаходиться тільки в парламенті. Тільки в парламенті. В даному випадку президент не має інструментарію, яким би він самочинно чи односторонньо завів у процедуру прийняття відповідного рішення. Тому з однієї сторони можна сказати, що відсутність парламентської більшості на сьогодні, безумовно, відкидає Україну і перш за все в часи глибокої економічної кризи від дуже ефективних відповідальних рішень. Сьогодні просто треба мати на увазі, що коаліція є, лідером коаліції є перем'єр-міністр, але у парламенті більшості немає. І це є серйозним гальмом по вирішенню актуальних дуже ключових питань. Перш за все бюджетної і економічної політики. Тому, як поведуть себе з відповідальністю у парламенті народні депутати і позиції і опозиції буде залежити відповідь на питання щодо дострокових виборів. Це питання знаходиться виключно у компетенції парламенту. Як тільки там проявляються якісь ознаки подібного рішення тоді можливо варто було б уже їх коментувать.
Сьогодні прем'єр-міністр пропонує нові кандидатури на ці міністерські місця, які нині є в Кабінеті міністрів. На Вашу думку, ті призначення, які пропонує зробити прем'єр-міністр найближчим часом, чи допоможуть вони уряду? Чи вийде він на конструктивну роботу, яка зараз має бути в часи економічної кризи?
Вчора до мене звернулась ціла група депутатів, коли стало відомо про постановку питання про відставку ряду чинних міністрів в рамках єдиного пакету, коли стало питання про претензії до міністра юстиції, коли вже 10 днів в стальних атаках знаходиться міністр освіти, я вважаю один із здібніших наших міністрів. Коли вчора стало відомо про те що прем'єром проводяться закулісні переговори про відповідального за Євро-2012 - замість Івана Васильовича Васюника, який блискуче справляеться з цією функцію, який пройшов надзвичайно довгу дорогу у цьому питанні. І передати комусь цю ділянку означає підвести Україну до великих проблем в підготовці до Євро-2012.
Коли ця інформація прийшла вчора вранці, очевидно, ситуація в фракції забурлила, парламент також неоднозначно зустрів такого роду пріоритети. Як ви знаєте, парламент потребує від прем'єр-міністра дати відповідь на питання про перегляд прожиткового мінімума, прийняттю антикризових пакетів, а не кадрових рішень. Тому другу частину відповіді на ваше запитання я хотів би процитувати тому, що сьогодні вже не так важливо перестановка крісел, не так важливо, які персони заходять. Я думаю, що уряд повинен володіти програмою і антикризовими системами дії, або пересадка музикантів мало що добавляє. На жаль, така постановка змін кадрових добавляє нестабільність, нервозність. На моє глибоке переконання, хоча значна частина цієї відповіді знаходиться у компетенції парламенту, і цей уряд повинен допрацювати до виборів. Цей уряд повинен сконцентруватися на антикризовій політиці. Включити виключно прагматичні кроки для боротьби з кризою.
Другими словами, менше політики, більше прагматизму. В нас залишилось 7-8 місяців до виборів президента. Очевидно, в цих умовах можна бажать лише одного, хай уряд займається не кадровими ревізіями, а роботою по боротьбі з економічною кризою, а всі решта політичні сили формують свої позиції відносно майбутніх виборів.
Вікторе Андріййовиче, в п'ятницю після засіданні Ради національної безпеки і оборони пролунала заява, що урядом приховується реальний дефіцит державного бюджету. Чи маєте ви реальний механізм, аби макроекономічеі показники не були для країни, знов таки ж таємницею?
Так, я звернувся до прокуратури, щоб та в безвідкладному порядку розглянула всі рішення уряду, які стосувалися обмеження інформаційних повідомлень української громади. Прокуратура зараз займається аналізом цих постанов і розпоряджень прем'єр-міністра. Я переконаний, що це неправильно, незаконно, недемократична політика. Нація має знати, що відбувається і не тільки з точки зору того, що вони незавжди будуть позитивними, а з точки зору того, що нація буде відмобілізована. Ми повинні знати реальні виклики, це не проблема прем'єра, це не проблема когось конкретного.
Ми розуміємо, що в нас є внутрішній компонент кризи і є зовнішній, ми повинні як нація розуміти яка глибина цієї кризи і як із неї виходити. Як ми використовуємо те що ми маємо. Коли ми граємо в таке шоу, чи то криза вже закінчилась.
Лідер жодної країни не може сказати такі слова тому, що ми розумієм - питання йде не тільки в кризі в фінансовому секторі чи в валютному, кредитному. На жаль, криза торкнулась тіла економіки, а економіці виходити з кризи набагато довше, ніж фондовому ринку чи валютному, які можна застабілізувати за декілька тижнів, чи можливо місяців, а економіку, на жаль, не можна стабілізувати і, чим більше складніша економіка, тим вона потребує більшого часу свого відтворення, І це правило, це не докір комусь, просто треба мати освіту і констатувати цей виклик, з яким ми повинні миритися і розуміти, що це буде проблемою. Тому безумовно, мова не йде про вихід із кризи, безумовно, мова не йде про те, що ми отримали тенденції, які дають нам підстави говорити про відчуття того, що криза поборена, ні. Призупинене падіння, але падіння на рівні 30%, нема великої різниці між падінням 28 і 31%. Чи то промисловість, чи то металургія, чи то хімія. Ми говоримо про падіння, яке не має, на жаль, жодна інша економіка. Можливо, крім російської. І це говорить про те, що це непросто фактор зовнішній, реформована система економічних відносин всередині і відсутність сьогодні реальних реформ, а вони сьогодні як ніколи, потрібні, і це призводить, що Україна найтяжче сприймає кризу.
Пане президенте, і останнє питання. Ви наполягаєте та тому, що вся дискусія щодо змін до Основного закону була завершена до президентських виборів. Ви маєте власний проект змін до Конституції, ви маєте висновки щодо нього Венеціанської комісії. Скажіть, скажіть будь-ласка, як Ви будете просувати цей документ у Верховній раді, зважаючи на те, що нині депутати не проявляють надто такої великої активності в ухвалені змін до конституції найближчим часом?
Я почну з того, що, як ви пам'ятаєте, півтора року назад була створена Національна конституційна комісія з членів політичних сил парламенту, академічних кіл, правозахисників, конституційників.
Другими словами, я виходив із того, що формуючи національну комісію, конституційну, треба залучити саме широке коло, і це буде сила цього законопроекту, бо ми будемо виходити з інтересів усіх, не тільки парламентських сил, але й позапарламентських. Наука, академічні кола, плюс конституційники, плюс правозахисники. Другими словами, це найбільший авторитет, який незаангажовано буде працювати над змінами до Конституції. Вони породили концепцію - і це заслуга національної комісії, яка побачила, який лад, модель організації влади потрібно рекомендувати політичним гравцям і суспільству, для того, щоб ми мали політичну стабільність. Я сперся на цей документ. Добре розуміючи, що довгий час прем'єр-міністром велась робота із іншими політичними силами, в тому числі, деякі сторони з-за кордону у формуванні так званих змін і доповнень до української Конституції. Очевидно, це робота була цинічна, очевидно, ця робота була не публічна, бо вона могла використатись для закулісних домовленостей і потім уже дуже швидких, чітких публічних кроків, які вже, власне кажучі, ставлять перед фактом всю Україну і всіх виборців. Вони розробили зміни і доповнення до Конституції, мені показували ці зміни пані Тимошенко, я не погоджувався і не погожусь на такий варіант змін. І переконаний, що цю Конституцію блок Юлії Тимошенко не представить публічно і парламенту. Я знаю, що є ідеї про конституційне бачення ПР, тому я закликаю всіх, кожна політична сила, яка бажає висловитися по даному питанню і яка володіє законною конституційною ініціативою, а в нас конституційною ініціативою володіє президент України і парламентські партії. Давайте висловимося, давайте відверто поставимо на візію своє бачення змін і доповнень до Конституції.
Президент свою роботу зробив, я хотів, щоб парламент пройшов ту дорогу, яка йому необхідна. Розглянув це подання президента і направив для заключення до Конституційного суду. Прем'єр-міністр свою Конституцію подає, вона також має бути розглянута в парламенті і відправлена на заключення до Конституційного суду. Якщо опозиція має намір свою Конституцію подати - будь-ласка. Давайте навчимось про це говорити відкрито і аргументовано, чому такий чи інший варіант ми потребуємо і пропонуємо нації. Дуже важливо, щоб зараз не сиділи по кущах політичні сили і формували інтриги, сьогодні це зарано, бо якщо хтось сьогодні говорить, про те, що це зарано - це перший признак того, що ця Конституція готується під конкретну персону і під конкретний процес. Сьогодні є очевидно чесно, порядно, морально висловитися всім.
Дякую вам, пане президент, за інтерв'ю.
Дякую.