На кордоні вимагають хабарі за швидке розмитнення автомобіля [ Редагувати ]
Уже два місяці в Україні працює закон, за яким українці можуть придбати потримані європейські авто за зниженим акцизом. Наші кореспонденти вирішили перевірити - як працює нововведення і поїхали на українсько-польський кордон. Тож - як багато українців пересіли на авто з Європи, і чи вдалося їм справді заощадити - дивимося у наступному матеріалі.
Комфортний, доглянутий, а головне - ще не бачив наших ям. Цей мікроавтобус Богдан сам пригнав з Німеччини. Вирішив випробувати - як працює новий закон про зниження мита. Не приховує - довелося нелегко.
"Я можу вам це почати робити розмитнення але в мене півгодини лишається до кінця робочого дня і такі намьоки - ну от шо мені робити і так на мене дивиться загадочними очима. Я кажу я хабарів платити не буду, робіть як пише книжка і до побачення. Вона не почала розмитнювати я мусив чекати пересмєнку", - говорить Богдан Климчук, водій з Луцька.
Богдан каже, за пару сотень доларів митники готові заплющити очі на відсутність будь-якого документа, наприклад сертифіката походження автомобіля. За законом, потрібно довести, що він виготовлений у Європі, а не в країні-агресорі. Але цікава деталь - у законопроекті не вказано, як саме це має бути перевірено. Сертифікати почали вимагати - самі митники.
На кордоні запевняють - хабарів не беруть. І як виявилося, відразу після нашого приїзду в Ягодині - це пункт пропуску на українсько-польському кордоні - перестали вимагати ці сертифікати походження автомобіля. Мовляв, буквально перед нашим приїздом тут отримали роз'яснення від глави фіскальної служби.
"Мені достатньо інформації яка міститься у вінкоді тз перші три цифри - де вироблений автомобіль і географічне розташування заводу виробника", - говорить Інна Філон, головний інспектор митного поста "Ягодин".
Є ще один папірець, без якого не отримати техпаспорт. Ще один сертифікат - "відповідності". Ціна - 1250 гривень. І за ним - теж доводиться стояти в черзі.
"Затвердження європейського типу безпеки знаходиться ось на табличці ременя, побачили? Ми також звіряємо щоб це було на склі", - говорить Юрій, інженер ДП "Укрметртестстандарт".
"Ну навіщо сертифікувати Мерседес якщо він відповідає всім європейським вимогам. Навіщо ми займаємося шароварщиною і хочемо сказати немає, ми перевіримо, а чи не небезпечний цей автомобіль для українців", - говорить Олег Назаренко, гендиректор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів.
Та гнати автомобіль з Європи все ж вигідно, кажуть експерти. Але найбільше економлять ті, хто купує дорогі машини.
Так, акцизний збір за авто вартістю 5-6 тисяч доларів з об'ємом двигуна до літра - становить 102 євро, а ось на автомобіль об'ємом двигуна три літри, ціна якого кілька десятків тисяч доларів - усього 800.
За старими нормами, акциз був у сто разів більший. Але й тут - свої нюанси.
"У техпаспортах при реєстрації автомобіля ставлять так звану чорну мітку: продаж, дарування, обмін, передання, володіння, і користування без дозволу митних органів заборонено", - говорить Олег Омельницький, автоексперт.
Але й це українців не зупиняє. За два місяці за новими законами в країні розмитнили - близько дев'яти тисяч автомобілів. Ця хвиля вже спровокувала падіння цін на українських ринках і їх зростання на європейських. Закон діятиме до кінця 2018 року. Потім - акцизи знизять ще більше.
Алла Матюшок, Геннадій Анікеєнко, Василь Меновщиков