Господарі неба: українські авіадиспетчери розкрили секрети своєї професії [ Редагувати ]
Сьогодні в Україні День авіації. Свято, яке започаткували 27 років тому - у серпні 1993 року. Наша держава має власне літакобудування, авіакомпанії, мережу аеропортів, а імена багатьох українських льотчиків вписані у світову історію авіації.
Ксенія Барвіненко навідалася в гості до тих, хто залишається на землі. Але саме в їхніх руках безпека тих, хто в небі.
Для багатьох авіація - це пілоти та стюардеси в красивій формі, величезні літаки й гул двигунів, але все це було б не можливим без авіадиспетчера, який керує повітряним рухом у небі України, адже без його дозволу пілот навіть не зможе запустити двигун.
Це мозковий центр усього аеропорту - диспетчерська вежа "Украероруху". Саме звідси пілоти отримують команди на зліт і посадку.
Робоче місце авіадиспетчера - це багато моніторів, на яких відображається вся інформація про ситуацію на летовищі.
Сергій Шевченко, старший диспетчер управління повітряним рухом "Украероруху":
Тут я бачу кожне повітряне судно, яке знаходиться в зоні відповідальності диспетчера "Украероруху". Дві такі смужки - це зони захода на посадку повітряних суден. Ми бачимо, що на злітно-посадочну смугу заходить повітряне судно Boeing 737, який через 5 хвилин здійснить посадку.
Тут не можна відволікатися ні на секунду, весь час диспетчер контролює ситуацію в небі і на землі. Шахова партія, порівняно з цим - дитячі забавки.
Кажуть, що небо помилок не пробачає. Але й тут, на землі, вони неприпустимі. Адже помилка авіадиспетчера, або ж бодай секунда затримки в його командах часом коштує життя сотень людей.
Денис понад 12 років працює в Київському диспетчерському центрі "Украероруху".
Денис Федотов, авіадиспетчер "Украероруху":
Пока не поседел, это творческая профессия, знаете с парашютом прыгнуть не хочу, достаточно этого. Адреналин, когда состояние, когда ты делаешь эти манипуляции в воздухе, особенно когда гроза, когда ты не знаешь, что произойдет в ближайшую секунду - этого достаточно чтобы испытывать риск в другом.
На відміну від вежі, тут, у приміщенні без вікон, але з безліччю моніторів та радарів, стежать за процесом усього польоту. І за необхідності авіадиспетчери можуть скоригувати маршрут. Швидкість реакції та відповідальність у цій справі - головні.
Денис Федотов, авіадиспетчер "Украероруху":
Вырабатываешь скорость, команды, тон. Тон тоже имеет значение. Когда пилот слышит испуганный голос - пилот тоже теряется, ты должен быть уверенным в своих силах, в своем решении. А когда начинаешь бояться… бояться потом.
Серед авіадиспетчерів випадкових людей не буває. Диплом ВИШу та ідеальне володіння англійською - лише початок підготовки.
Дмитро Терещенко, диспетчер-інструктор Київського районного диспетчерського центру "Украероруху":
Конкурсний відбір складається за тестом "фіст". Це психологічний тест і він допомагає відібрати - чи буде людина диспетчером, чи ні. Це повинна бути людина бистромисляча, з холодною головою, здатна прийняти рішення в лімітований час, здатна зреагувати на будь-які обставини на моніторі, включаючи і аварійні.
Поруч з цивільними диспетчерами працюють військові. Олександр Чуприна, у минулому пілот винищувача, нині керує розподілом повітряного простору, щоб усім у небі було зручно, а головне - безпечно.
Олександр Чуприна, старший військовий начальник РСП "Київцентраеро" "Украероруху":
Будучи льотчиком-винищувачем, я літав і думав, що небо взагалі свободне і ми одні в безкрайніх просторах, але коли я попав сюди - я зрозумів відповідальність, яку несуть хлопці-фахівці, які тут займаються перерозподілом повітряного простору. Ми надаємо умови використання простору за часом, за висотою, за місцем і безпосередньо військові фахівці виконують управління повітряним рухом державних повітряних суднах, які виконують перельоти-спецзавдання.
Така система співпраці між цивільними та військовими диспетчерами діє лише в трьох компаніях світу. А простір, який контролює Україна, - один з найбільших.
Андрій Ярмак, керівник "Украероруху":
Перша особливість нашої компанії - це той повітряний простір, яким ми управляємо, він один з найбільших в Європі, він включає простір над суверенною територією України і над більшою частиною Чорного моря, де нам делеговано управління повітряним рухом нашими міжнародними партнерами - ІКАО. У нас є цивільні диспетчери, і є диспетчери делеговані від ЗСУ. Кожен виконує свої специфічні функції, тож можна сказати що "Украаерорух" виконує завдання щодо обороноздатності нашої України.