росіяни просувають ІПСО через ТікТок [ Редагувати ]
Мільйони користувачів і сумнівна репутація. Йдеться про платформу ТікТок, яка набуває все більшої популярності у світі. В Україні ж майже дев'ять з половиною мільйонів фоловерів цієї соцмережі. І це не лише діти. Наразі тіктоком користуються від геть малих до людей поважного віку. Так само абсолютно різний вік мають і тікток-блогери. Втім, наскільки безпечна ця соцмережа для нас, користувачів, та для нашої держави. І як росіяни поширюють свої ІПСО в тіктоці? Тему дослідив Євген Лесной.
Цифри вражають, понад 9 млн 400 тисяч українців є користувачами китайської соціальної мережі тікток. І це далеко не діти. Середній вік тих, хто гортає стрічку з відео, від 18 до 55 років.
Хто ці люди? Що їх приваблює у тіктоці? Чи безпечна для нас та й для держави ця соціальна мережа?
Олена Наумова, жителька Херсона:
Спочатку знімала просто свої вірші, декламувала, робила відеоролики, знімала з дітьми невеликі такі розважальні відео, ну, ліпсінг просто, сценки якісь. Мені здається, непогано виходило, але було в мене до війни 15 тисяч підписників.
Вихователька дитячого садочку Олена Наумова живе у Херсоні. До великої війни знімала один контент - зараз абсолютно інший. Під час окупації міста, через активність жінки в тіктоці, росіяни її затримали.
Олена Наумова, жителька Херсона:
Я навіть у стрімі казала, а я знала, що ФСБшники сидять на ефірі, я кажу, господа ФСБшники, ви ж не будете воювати з престарілою тіктокеркою, ви ж солідна організація. А виявилося, ні.
В Олени вже майже 160 тисяч підписників. Це дозволяє їй у тіктоці збирати гроші на допомогу ЗСУ.
Повномасштабне вторгнення суттєво змінило контент українського тіктоку. Зокрема, військовослужбовці коротко розповідають про власний воєнний побут. Ось цей кухар, що фільмує приготування їжі у бліндажі, став зіркою мережі.
А котлєткі мням-мням. Хлопцям сподобаються.
Ярослав Гопаца, блогер:
Це все було під час повномасштабного вторгнення, я розпочав свій тікток вести. Перше відео, яке зайшло на мільйони, розлетілося по усіх пабліках. Я там робив такі репліки, відповідаючи путіністці Тіні Канделакі, як вона там у своїх лужниках. І от з цього відео TikTok відкрився для мене, я відкрився для аудиторії TikTok.
Ярослав Гопаца на початку великої війни став у тіктоці знімати контрпропаганду. Ніша на той час була порожньою - відео, як то кажуть, почало "залітати".
Ярослав Гопаца, блогер:
Я розповідаю про зрадників України з українського шоубізнесу, тобто зі сфери шоубізнесу, народилися в Україні, але нині живуть на московії. Людям таке заходить, людям подобається бачити і сприймати інформацію не так, як на телебаченні, можливо. Тобто вони прийшли з роботи, взяли телефон, погортали стрічку тіктоку, закрили, лягли спати.
Тікток запалює зірки - мільйонні перегляди роблять популярними простих українців.
То в чому ж причина стрімкого зростання популярності самої соціальної мережі?
Дмитро Золотухін, керівник Інституту постінформаційного суспільства:
Зручність з погляду того, що від тебе не вимагається абсолютно жодних зусиль, тобто ти отримуєш, ну, як з телевізора, ти сидиш просто на дивані, дивишся, і те, що телевізор тобі пропонує, ти споживаєш. TikTok пропонує абсолютно різноманітний, дуже яскравий контент, який тобі не треба обирати, з яким не треба працювати, тобто це гра на людських лінощах.
Олена Шершньова, психологиня:
Людина відчуває постійне задоволення і не хоче від нього відмовитись, закриваючи стрічку.
Усім привіт! Сьогодні я у пряму етері і ми говоримо про тікток. До мене прийшли гості з каналу "Інтер".
Олена Шершньова також веде стрічку в ТікТоці - намагається попереджати аудиторію щодо небезпек у мережі.
Олена Шершньова, психологиня:
Тікток сприяє створенню так званих "дофамінових петель". Тобто швидкі, емоційні, динамічні відео викликають виходу дофаміну. А оскільки вони швидко чередуються - дофамін викидається знов і знов.
Дофамін називають гормоном щастя. І це ще одна причина популярності ТікТоку в Україні, де мільйони людей живуть у стані постійного стресу.
Юрій Копушинський, маркетолог:
Багато швидкого відео, котре тебе наповнює, як наркотик, позитивом. Тобі потрібно просто відкрити телефон і він сам тобі показує наступне відео, наступне відео. Я знаю купу дуже продвинутих маркетологів, моїх друзів, котрі мені розповідали про втрачених 3-4 години на вечір, коли вони залипали в тіктоці.
Олена Шершньова, психологиня:
Люди, які перебувають у стривоженому стані, молодь і навіть діти, сьогодні надзвичайно багато часу проводять у тіктоці, тому що це причетність до певної спільноти, і ще тому що це змога не втрачати нібито можливість, інформацію, бути в тренді, бути в контексті і не випадати з життя.
Велика аудиторія завжди приваблива для сфери торгівлі. Саме тому в ТікТоці багато реклами.
Юрій Копушинський, маркетолог:
Але TikTok не приносив продажі прямі. І TikTok-блогери, котрі мають охоплення і роблять огляди ресторанів, кафешок, це блогери, за котрими ганяються рекламодавці, тому що вони розуміють, що блогер, котрий приходить з молодої аудиторії, а це продукти нашого щоденного споживання, їжа, якщо він приходить в цей ресторан, то цей ресторан відразу стане популярним.
На ТікТок звернули увагу й політики. Вибори президента в Румунії показали несподіваний результат: кандидат, що не потрапив у жодний передвиборчий рейтинг, але був активним користувачем соцмереж, раптом опинився у другому турі.
Юрій Богданов, публіцист, комунікаційник:
Коли ми говоримо про феномен румунських виборів і вплив на румунські відео тіктоку, то ми говоримо про доступ до дешевого, але доволі ефективного інструменту роботи з потенційним виборцем. Доступ прямий, доступ дешевий з погляду виробництва.
І цим інструментом в умовах війни вдало користуються російські спецслужби.
Юрій Богданов, публіцист, комунікаційник:
Як показав звіт румунської розвідки, реально з ним працювали і російські технологи, і багато хто з правих в Європі. Він отримав дуже якісну соціологічну, політологічну підтримку. Це перше, а друге, в Європі в принципі, ну, крім Румунії, всі недооцінювали цей інструмент як інструмент політичного впливу. Він розважальний, там багато чого ще. Але ніхто недооцінював, наскільки прямий доступ до виборців може бути ефективним.
російські ІПСО, й щодо українців, у ТікТоці явище розповсюджене. Дехто з політиків в Україні після тріумфальної перемоги проросійського кандидата теж відкрив свій акаунт у соцмережі.
Юрій Богданов, публіцист, комунікаційник:
У тіктоці багато працюють російські наративи і всілякі блогери, які з-за кордону борються і з ЗСУ, і дискредитують державу.
Разом із психологинею Оленою Шершньовою ми гортаємо мою стрічку в ТікТоці. За кілька хвилин з'являється відео, дуже схоже на російське ІПСО, хоча й українською мовою.
Показують малюка на дитячій кульці, але той текст, що ми чуємо, явно російських ІПСО. Тому що картинка зовсім не відповідає контексту.
Тренд на безмежну довіру тим, хто з'являється в кадрі, зокрема, й у ТікТоці, - явище світового масштабу.
Євген Лесной, кореспондент:
Тридцять дев'ять відсотків дорослих американців віком до 30 років регулярно отримують новини саме з ТікТоку, хто ці новини - розповсюджує користувачам байдуже. Головне, щоб людина була цікава. Мова про можливість перевірки навіть не йде. Про це повідомляє американське видання "Зе уорлстріт джорнл".
Дмитро Золотухін, керівник Інституту постінформаційного суспільства:
Стосовно критичного споживання контенту, мені здається, трошки перебільшене. Не треба очікувати від людей того, що вони дати вам не можуть. Люди будуть споживати той контент, який їм буде агресивно пропонуватися, і соціальна мережа TikTok - це найкращий інструмент.