Фейки навколо пожежі в Каліфорнії: викрито пропаганду кремля [ Редагувати ]
Кожна гучна світова подія - нажива для рупора кремля. Росіяни вкотре доводять: для створення абсурдних наративів - для них нема чутливих чи заборонених тем. Фейки навколо масштабних каліфорнійських пожеж - чергова спроба пропагандистів дискредитувати Україну на міжнародній арені. Розвінчуємо міфи навколо трагедії далі.
Масові пожежі в Каліфорнії – черговий привід для польоту фантазій з боку рупора кремля. Традиційно цинічно на смертях людей, горі й трагедії окупанти роздмухують свою пропаганду.
Петро Олещук, політолог:
Жодної якоїсь серйозної події не відбувалося, де або якимось чином вони намагалися вигадати якийсь український слід.
В перші ж дні стихійного лиха росзмі розповсюдили інформацію про те, що в Каліфорнії нібито постраждали 8 особняків українських генералів, придбаних на кошти західної допомоги. Це фейк - застерігає Центр протидії дезінформації при РНБО.
Метью Шмідт, професор кафедри нацбезпеки університету Нью-Хейвена:
Немає жодних доказів того, що українські генерали мають якусь власність у Лос-Анджелесі, не кажучи вже про маєтки. Це повністю вигадана історія російською розвідкою.
Тарас Загородній, керівний партнер Національної антикризової групи, політичний експерт:
У 1-шу чергу, щоб посіяти зневіру і недовіру саме всередині українського суспільства. Підірвати довіру до української армії.
А ще до найбільшого благодійного фонду – мультимедійної платформи для збору пожертв UNITED24 . Саме від її імені пропагандисти умисно розповсюджують брехню. З початку повномасштабного вторгнення OSINT-аналітики Molfar зафіксували близько 4 сотень атак проти найбільших українських БФ. Понад третину з тих нападів - то прямий російський слід. Найбільшого наклепу зазнала саме платформа UNITED24. Як наслідок - зниження рівня доброчинних внесків.
Петро Олещук, політолог:
Типовий пропагандистський прийом, коли ти береш якесь відоме джерело, і до нього приєднуєшся, і начебто від його імені поширюєш якусь інформацію.
Ось ще одне пропагандистське відео, начебто створене UNITED24 Media. Про таку собі "карміну пожежу".
У ньому стверджують, що українці нібито запустили хештег #UkraineKarmaForLA в соцмережі X, щоб заявити, що пожежі у США – це "кармічне покарання за недостатню підтримку України". Ще один безглуздий фейк.
Тарас Загородній, керівний партнер Національної антикризової групи, політичний експерт:
Завдання підірвати довіру і підтримку з боку Сполучених Штатів Америки, у тому числі показати, що українці глузують і радіють з нашого горя.
Метью Шмідт, професор кафедри нацбезпеки університету Нью-Хейвена:
У психології це називається "дивіденд брехуна", що означає: створення таких абсурдних історій не має на меті переконати людей у правдивості історії. І роблять це для того, щоб заповнити інформаційний простір настільки великою кількістю даних, що стає важко відрізнити правду від брехні.
А наступний вкид вже пов'язаний з інавгурацією Трампа, кажуть експерти. Старший син обраного президента США звинуватив Україну в пожежах в Каліфорнії, мовляв, у березні 2022-го штати передали нам частину пожежного обладнання в рамках гумдопомоги.
Тарас Загородній, керівний партнер Національної антикризової групи, політичний експерт:
Ну, давайте так. Каліфорнія - це ж є ще демократичним штатом. Не будемо забувати.
І зайвий раз ткнути демократичну партію - це святе в цьому випадку. Наприклад, Камала Гарріс - вона з Каліфорнії, вона з Сан-Франциско. І губернатор Каліфорнії вважається одним із потенційних претендентів на нове обличчя Демократичної партії. І це більше внутрішня політична боротьба, яку знову прив’язують вже до конкретної України.
Росіяни навмисно маніпулюють найбільш чутливими соціальними темами для дискредитації України на міжнародній арені. Кризові ситуації - найсприятливіші для поширення емоційної пропаганди.
Петро Олещук, політолог:
Якщо суспільство стикається з якоюсь катастрофою, то воно набагато більш гостро реагує на будь-які відповідні вкиди. У кризові ситуації раціональність знижується, емоційність сприйняття інформації зростає.
Тут на руку рупора кремля й перенасичення мережі матеріалами, згенерованими ШІ.
Метью Шмідт, професор кафедри нацбезпеки університету Нью-Хейвена:
Основна мета цієї пропаганди, як у Лос-Анджелесі, так і в інших місцях, перевантажити західну аудиторію інформацією. Через що люди перестають звертати увагу на новини з України. Це робить ще важчим донесення правди до людей через когнітивне виснаження.
В безмежному потоці реалістичного контенту - все важче відрізнити правду від брехні. Приміром, ось палає знаменитий знак "Голлівуд" в Лос-Анджелесі. Це неправда, вогонь туди не дістався - йдеться на офіційній сторінці Hollywood Sign.
І навіть попри те, що на одному з відео зображено три літери Л у слові Голлівуд, на гачок потрапили навіть американські зірки, які поділилися публікацією. Не було пожежі й на інших локаціях. Блогери з України відвідали закарбовані на світлинах місця пожеж.
Експерт у сфері штучного інтелекту Роман Кирилович запевняє, сьогодні неозброєним оком важко відрізнити згенероване ШІ-зображення від справжнього. Втім, якщо світлина викликає сильні почуття, справляє яскраве враження, є ймовірність, що це фейк-ньюз.
Роман Кирилович, ШІ-підприємець:
Штучний інтелект інколи буває інструментом для того, щоб створити фейк-ньюз. Те, що ми бачимо на цьому рілс - це підтвердження, що можна намалювати цей вогонь, і статично дійсно реалістичний... Завантажити конструкцію відому, щоб показати, що все горить, що все руйнується, і це матиме вигляд суперреалістичності.
Тому критично ставтесь до будь-яких матеріалів, користуйтесь фактчекінгом і контрпропагандуйте.
Все, що може робити Україна – це протидіяти, поширюючи правду.