російський корабель-шпигун зафіксували у водах Британії [ Редагувати ]
російський шпигунський корабель знову у британських водах. Судно "Янтар" лише два місяці тому випровадили з військовим супроводом. Але воно повернулося. Чому Лондон впевнений, що корабель розвідує підводну критичну інфраструктуру. І якої шкоди він може завдати - розповість наша британська кореспондентка Світлана Чернецька.
російський корабель "Янтар" помітили під час проходу Ла-Маншем. Жодних правил судно не порушувало. Бо перебувало не в територіальних водах Британії - це 22 кілометри від берегової лінії, а у виключній економічній зоні - на відстані 85 кілометрів. І якби це судно проходило тут вперше, ніхто б і не звернув уваги. Але лише 2 місяці тому цей самий корабель підозріло дрейфував на іншому боці острова - поблизу Корнуольського узбережжя. Він неспішно рухався місцями, де проходять кабелі-інтерконектори, які передають глобальний інтернет-трафік з центрів обробки даних таких гігантів, як Гугл та Майкрософт. Крім того, під водою прокладені газові та нафтові труби, електрокабелі, які забезпечують країну живленням. Деякі з них за розмірами як водні шланги. Тож їх дуже просто обрубати та фактично залишити країну в ізоляції.
Кріс Перрі, контрадмірал Королівських ВМС Великої Британії у відставці:
За останні 10 років я неодноразово застерігав. Навіть у своїй книжці за 2014 рік під назвою "Супершосе" писав про те, що наша підводна інфраструктура досить вразлива. Більшість політиків моє попередження просто проігнорували й згадали про нього лише на початку повномасштабної війни росії проти України. Тоді не лише росія, а й Китай почали дуже цікавитися трубами та кабелями зв’язку і живлення на дні океану. У росії взагалі є цілий флот підводних човнів, які можуть втручатися у підводну ситуацію.
Через інцидент у листопаді, міністр оборони терміново змінив правила щодо контакту з іноземними суднами. Уперше, не боячись ескалації, кораблям королівського флоту дозволили підійти ближче, щоби краще відстежувати дії російського "Янтаря". Безпрецедентною стала і показова поява британського атакувального атомного підводного човна. Зазвичай, ніхто не має й гадки, де і що вони роблять. Та цього разу субмарина виплила на поверхню поблизу корабля агресорки - як попередження перестати шпигувати за підводними кабелями. Тож, коли "Янтар" знову помітили у британських водах, не чекали, щоби той розгорнув своє підводне обладнання, а одразу відрядили до нього патрульний літак і два кораблі. Судно рф не ризикнуло сповільнитися і покинуло Ла-Манш у напрямку Північного моря.
Джон Гілі, міністр оборони Великої Британії:
Я хочу, щоби президент путін почув це повідомлення: ми вас бачимо. Ми знаємо, що ви робите. І ми не будемо ухилятися від рішучого захисту цієї країни. І разом з нашими союзниками по НАТО посилюємо нашу відповідь, аби гарантувати, що російські кораблі та літаки не працювали в таємниці поблизу Великої Британії або території НАТО.
москва ніколи не визнавала, що "Янтар" - це шпигунське судно. Його називають "океанографічним дослідницьким кораблем". Щоправда, підпорядковується воно напряму Міністерству оборони. На його борту є вертолітний майданчик та спеціальні глибоководні підводні апарати, які здатні опускатися до 6 тисяч метрів на океанське дно. У британському Міноборони ані єдиного сумніву, що корабель агресорки мав на меті розвідку та картографування підводної критичної інфраструктури.
Джеррі Кід, екскомандувач Королівським військово-морським флотом Великої Британії:
Не варто забувати, що росія розвивала ці можливості кілька десятиліть, починаючи з середини 1970. Вони підпорядковуються Головному управлінню підводних досліджень росії. Яке, по суті, є прикриттям для Міноборони рф для використання цих човнів та спеціальних кораблів, як-от "Янтар" у наших водах. У ці технології вкладено чимало крові та багатств, і росія зараз набагато випередила інші країни. Вони, напевно, мають найкращі технології зараз щодо розвідки і потенційно для саботажу критичної підводної інфраструктури.
Від початку повномасштабної війни стало очевидно, що підводні комунікації недостатньо захищені. Особливо багато інцидентів у Балтійському морі. На Різдво танкер з російською нафтою нібито випадково пошкодив кабелі живлення та інтернету між Фінляндією та Естонією. Для цього не потрібно було спецоперацій, вистачило лише якоря, який корабель тягнув під водою. А у листопаді китайський корабель, який ішов із російського порту, запідозрили в пошкодженні двох інтернет кабелів - між Швецією та Литвою та між Фінляндією і Німеччиною. Розслідування цих випадків досі тривають. Паралельно НАТО посилює військову присутність у Балтійському морі, виводить додаткові патрульні кораблі та літаки спостереження, щоби виявляти підозрілі судна.