У Балтійському морі пошкоджено черговий оптоволоконний кабель [ Редагувати ]
Черговий оптоволоконний кабель у Балтійському морі пошкоджено. Це не може бути випадковістю - заявила Анналена Бербок, міністр закордонних справ Німеччини. Адже до повномасштабного вторгнення росії в Україну такі інциденти були надзвичайною рідкістю. Тож хто під підозрою - розповість наша міжнародна оглядачка Світлана Чернецька.
Іще один інцидент у Балтійському морі. Пошкодження зазнав оптоволоконний кабель, який з’єднує Латвію та Швецію.
Евіка Силіна, прем'єр-міністр Латвії:
Напередодні були виявлені збої в передачі даних у підводному кабелі, який належить латвійському державному центру радіо та телебачення. Вони не вплинули на передачу даних для кінцевих користувачів у Латвії, оскільки ми вже готувалися до таких потенційних криз, то забезпечили альтернативну передачу даних.
Аж ніяк не перший випадок саботажу в Балтійському морі. Такі інциденти почастішали після повномасштабного вторгнення росії в Україну. Тому слідчі одразу ж кинулися перевіряти судна, які перебували поблизу місця аварії.
Маріс Поленкс, командувач ВМС Латвії:
Отримавши повідомлення про пошкодження, ми оглянули можливу зону порушення. Наш патрульний човен, який чергує цілодобово, був негайно направлений перевірити корабель біля пошкодженого кабелю "Міхаліс Сан". Ми провели огляд і визначили, що судно було на шляху до росії й чекало дозволу, щоб відправитися туди. Ніяких підозрілих дій на облавку не було виявлено, тож ми продовжили аналізувати рух інших кораблів у цьому районі.
Саме для таких випадків НАТО вже перекинуло підсилення в Балтійське море. Літаки спостереження, патрульні кораблі та морські дрони перевіряють ледь не кожний борт, який проходить акваторією.
Лейтенант Флав'єн - тактичний координатор місії НАТО "Балтійський вартовий":
Насамперед підозри викликає судно, яке, наприклад, не вказує пункт призначення на своєму маяку або має маршрут, який не відповідає звичайним торгівельним шляхам. Можливо, його маршрут нам видається нестабільним чи судно зупиняється на торгівельній смузі, бо це так само, якби воно стояло посеред дуже жвавої дороги, це досить небезпечна поведінка, тож якщо він таке робить, це приверне нашу увагу. Можливо, у нього просто поломка чи це навмисний вчинок, пов’язаний із незаконною поведінкою.
Підозрюваного у диверсії знайшли досить швидко. Ним виявився болгарський балкер "Вежен", який ішов під прапором Мальти.
Перевірка маршруту болгарського "Вежена" показала, що за кілька днів до інциденту він вийшов з російського порту "Усть-Луга". Судно завантажене добривом, яке везе до Південної Америки. На момент пошкодження кабелю, балкер якраз проходив між островом Готланд і Латвією. Оскільки інцидент трапився в економічних водах Швеції, шведська прокуратура терміново видала ордер на його затримання. На борт підняли слідчих.
Неозброєним оком видно, що у корабля пошкоджений один з якорів. Найпростіший спосіб перерізання підводного кабелю - тягнути по дну непіднятий якір. Тим паче, що оптоволокно подеколи не міцніше за садовий шланг.
Олександр Калчев, голова компанії-власника корабля "Вежен":
Судно йшло в дуже поганих погодних умовах. Був сильний південно-західний вітер - понад 25 метрів на секунду. Коли вітер припинився, екіпаж вийшов, щоб перевірити можливі пошкодження. Вони з'ясували, що лівий якір впав. Цілком можливо, що корабель спричинив цю проблему з кабелем. Але, на мою думку, в жодному разі ми не говоримо про акт саботажу чи будь-які інші дії нашої команди.
Пошкоджений кабель лежить на глибині понад 50 метрів. Наскільки серйозні збитки, можна буде встановити лише коли на дно відправлять ремонтників. Насправді понад 95% інтернет-трафіку передають підводними кабелями. Крім того, по дну прокладають кабелі живлення, газові та нафтові труби. Це критично важлива інфраструктура, від якої залежить життєдіяльність країн.
Ерік Кокс, командувач ВМС Бельгії, учасник місії НАТО "Балтійський вартовий":
Я знаю, що часто про пошкодження кабелів у Балтійському морі повідомляють як про нещасні випадки, але я думаю, що це дуже дивна аварія. Я провів у морі досить багато років, і ніколи такого не бачив. З іншого боку, навіть якщо це був нещасний випадок, ми хочемо бути абсолютно впевненими, що в майбутньому схожі інциденти більше не відбуватимуться.
Схожа подія сталася в кінці листопада. Слідчі припускають, що китайський суховантаж навмисне тягнув якір по дну Балтійського моря і пошкодив кабелі зв’язку. А у Фінляндії досі під арештом танкер тіньового флоту рф Eagle S. Його підорюють в пошкодженні комунікаційних та енергетичних кабелів вкінці грудня. Почастішання таких випадків експерти пояснюють гібридною війною росії проти Заходу, помстою за підтримку України.